Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä sähkörekoille Euroopassa
Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä Euroopassa. Uusi latausjärjestelmä hyödyntää yhtiön huipputeknologiaa ja tarjoaa raskaille sähköajoneuvoille uuden Mega Satellite -lataussatelliitin ja yli 1 MW:n lataustehon. Kempowerin megawattilatausjärjestelmällä yhtiö pyrkii vastaamaan raskaan liikenteen sähköistämisen haasteisiin, jotta EU:n hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteet voidaan saavuttaa.

- Kempowerin megawattilatausjärjestelmä (MCS) on osa ratkaisua raskaiden hyötyajoneuvojen sähköistämisen haasteisiin, jotta EU:n hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteet voidaan saavuttaa.
- Rekat ja muut raskaat ajoneuvot tuottavat tällä hetkellä noin 25 prosenttia EU:n tieliikenteen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä.
- Kempowerin huipputeknologiaan perustuvan megawattilatausjärjestelmän ensimmäinen versio tarjoaa jopa 1,2 MW:n huipputehon. Uusi Mega Satellite -lataussatelliitti varmistaa yhteensopivuuden sekä korkean tehon CCS-liittimelle, että MCS-liittimelle.
- Kempowerin megawattilatausjärjestelmässä MCS- ja CCS-latauspistokkeet voivat olla käytössä samassa järjestelmässä maksimaalisen joustavuuden varmistamiseksi. Dynaamisen tehonjaon avulla käyttämätön teho voidaan jakaa useiden pistokkeiden kesken.
Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä Euroopassa. Uusi latausjärjestelmä hyödyntää yhtiön huipputeknologiaa ja tarjoaa raskaille sähköajoneuvoille uuden Mega Satellite -lataussatelliitin ja yli 1 MW:n lataustehon. Kempowerin megawattilatausjärjestelmällä yhtiö pyrkii vastaamaan raskaan liikenteen sähköistämisen haasteisiin, jotta EU:n hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteet voidaan saavuttaa.
"Rekat ja muut raskaat ajoneuvot tuottavat tällä hetkellä noin 25 prosenttia EU:n tieliikenteen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä. Tämä on haaste, johon kaikkien julkisten ja yksityisten toimijoiden on vastattava yhdessä, yhdistettävä voimansa ja kehitettävä ratkaisuja puhtaamman ja hiljaisemman maailman luomiseksi. Uskomme, että megawattilatausjärjestelmämme on osa ratkaisua EU:n päästöjen vähentämistavoitteiden saavuttamiseksi", sanoo Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki.
Markkinoiden siirtyminen megawattilataukseen vaatii raskaan liikenteen osalta lyhyellä aikavälillä muutoksia nykyisiin CCS2-tehotasoihin. Tietyissä rekkojen lataustilanteissa, kuten matkan varrella ja määränpäässä tapahtuvassa latauksessa, tarvitaan lyhyitä suuritehoisia latausjaksoja. Siksi sekä MCS:n ja korkean tehon CCS:n hyödyntäminen samassa latausympäristössä on välttämätöntä tieliikenteen päästöjen nollaamiseksi.
Sähköverkon rajoitukset ja kustannustehokkuus tekevät tehon hyödyntämisestä tärkeää kaikissa raskaiden ajoneuvojen lataustilanteissa. Kaikki Kempowerin latausratkaisut tarjoavat dynaamista latausta, mikä tarkoittaa, että tehoa jaetaan ajoneuvojen kesken niiden tarpeiden mukaan. Dynaaminen lataus optimoi latauskäyrät ja lyhentää latausaikoja. Mahdollistamalla alhaisemman tehon sähköverkkoliitännät ja minimoimalla hukkaenergian, dynaaminen tehonjako on myös erittäin kustannustehokas latauspisteiden ylläpitäjille.
Kempowerin huipputeknologiaan perustuvan megawattilatausratkaisun ensimmäinen versio yltää 1500A:n ja 1,2 MW:n huipputehoon ja Mega-satelliitti on yhteensopiva joko suuritehoisen CCS- tai MCS-pistokkeen kanssa. Kempowerin megawattilatausjärjestelmässä MCS- ja CCS-pistokkeet voivat olla käytössä samassa järjestelmässä, ja dynaamisen tehonjaon avulla käyttämätön teho voidaan jakaa useiden pistokkeiden kesken.
Liikenteen tulevaisuuden kehittäminen yhdessä
Tuoreen McKinseyn raportin mukaan vuoteen 2040 mennessä 85 prosenttia Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa myydyistä uusista rekoista ovat nollapäästöisiä ja pääosin sähkökäyttöisiä. Eri eurooppalaisten logistiikka- ja liikenneasiantuntijoiden ja -toimijoiden mukaan tämä on trendi, joka kasvaa eksponentiaalisesti seuraavan vuosikymmenen aikana. Samalla sähkörekkojen lukumäärän kasvu tuo eteen myös yhteiskunnallisia haasteita, joihin Kempower on valmis vastaamaan.
"Olemme innovoinnin asiantuntijoita. Yli 700 ammattilaisen voimin olemme kehittäneet sähköajoneuvojen latausratkaisuja, joita olemme toimittaneet yli 50 maahan", sanoo Ristimäki.
"Uskomme, että ne, jotka tänään kehittävät kestävän liikenteen tulevaisuutta päästövähentämistavoitteiden saavuttamiseksi, saavat kilpailuetuja keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. MCS:n myötä asemoidumme nyt alan johtavaksi toimijaksi raskaan liikenteen sähköistämisessä. Siirtymä on hyödyllinen sekä ympäristölle että kuljettajille, sillä sähköajoneuvot poistavat melun ja tärinän kuljettajien päivittäisestä arjesta. MCS vastaa huomisen haasteisiin jo tänään", lisää Ristimäki.
Kempowerin megawattilatausjärjestelmä on nyt tilattavissa Euroopassa. Yhtiö esittelee megawattilatausratkaisua Nordic EV Summit -tapahtumassa Oslossa, Norjassa, 4.–5. huhtikuuta 2024. Toivotamme median edustajat, asiakkaat ja yhteistyökumppanit tervetulleiksi julkistustilaisuuteen Kempowerin osastolle torstaina 4. huhtikuuta klo 13.00.
Lisätietoa:
Paula Savonen, viestintäjohtaja, Kempower
+358 400 343 851
Kempower lyhyesti:
Suunnittelemme ja valmistamme luotettavia ja käyttäjäystävällisiä DC-pikalatausratkaisuja sähköajoneuvoille. Visiomme on luoda maailman halutuimpia latausratkaisuja kaikille, kaikkialla. Tuotekehityksemme ja tuotantomme sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa, ja suurin osa materiaaleista ja komponenteista hankitaan paikallisesti. Keskitymme kaikkiin sähköisen liikkumisen alueisiin sähköautoista rekkoihin ja busseihin, sekä työkoneisiin ja merenkulkuun. Kempowerin modulaarinen ja skaalautuva latausjärjestelmä ja maailmanluokan ohjelmisto on suunniteltu sähköautoilijoiden toimesta sähköautoilijoita varten. Näin mahdollistamme parhaan käyttökokemuksen asiakkaillemme kaikkialla maailmassa. Kempower on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland – markkinapaikalla. www.kempower.com
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Paula SavonenViestintäjohtajaKempower
Puh:+358 29 0021900paula.savonen@kempower.comTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kempower Oyj
Kempower jatkaa hajautetun sähköautolataamisen johtajana laajentamalla dynaamisen tehonjaon 12 latauspisteeseen MORE Plugs -ratkaisulla7.10.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
Sähköautojen hajautetun lataustekniikan edelläkävijä Kempower toi ensimmäisenä markkinoille dynaamisen tehonjaon kahdeksan latauspisteen kautta jo vuonna 2019. Nyt Kempower on laajentanut tehonjaon kahteentoista latauspisteeseen, mikä kertoo yhtiön vahvasta panostuksesta tuotekehitykseen ja sitoutumisesta markkinoiden kasvuun yhdessä asiakkaiden kanssa.
Kempower continues to lead distributed EV charging with MORE Plugs, expanding dynamic power distribution up to 12 charging points7.10.2025 09:30:00 EEST | Press release
As a pioneer of distributed EV charging technology, Kempower was the first in the market to provide dynamic power distribution through 8 charging points back in 2019. By expanding the amount of charging points up to 12, Kempower once again shows product leadership and commitment to grow in the market with its customers.
Kempower opens new research unit on LUT campus in Lappeenranta, Finland, to strengthen research and development of electric mobility1.10.2025 10:00:00 EEST | Press release
Kempower, a leading global provider of DC fast charging solutions, has established a new research unit on LUT University’s campus in Lappeenranta, Finland. The target of Kempower’s team in Lappeenranta is to strengthen research and development of EV charging technology and the future of electric mobility through the Electric Mobility Research Center (EMRC) which was established in 2023.
Kempower avaa uuden tutkimusyksikön LUT-yliopiston kampukselle Lappeenrantaan vahvistaakseen sähköisen liikenteen tutkimusta ja kehitystä1.10.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Kempower, johtava DC-pikalatausratkaisujen globaali toimittaja, on perustanut uuden tutkimusyksikön LUT-yliopiston kampukselle Lappeenrantaan. Kempowerin tiimin tavoitteena Lappeenrannassa on vahvistaa sähköajoneuvojen latausteknologian tutkimusta ja kehitystä sekä sähköisen liikenteen tulevaisuutta vuonna 2023 perustetun Electric Mobility Research Centerin (EMRC) kautta.
Kempower toimittaa DC-pikalatureita ja megawattilatausjärjestelmän EV Realtyn San Bernardinon kuorma-autojen latausasemalle Kaliforniaan30.9.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
Kempower toimittaa DC-pikalatausratkaisuja EV Realtyn uudelle, 76-paikkaiselle sähkökuorma-autojen latauskekukselle Kalifornian San Bernardinoon Yhdysvalloissa. Latausaseman rakentaminen aloitettiin aiemmin syyskuussa. Asema on suunniteltu lataamaan yli 200 sähkökuorma-autoa päivittäin ja on merkittävä virstanpylväs nopeuttamaan kaupallisen kuorma-autokaluston sähköistymistä Yhdysvalloissa. Myöhemmin tänä vuonna valmistuva keskus on tällä hetkellä Yhdysvaltojen suurin verkkoon kytketty latausasema.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme