Kempower lanseeraa megawattilatausjärjestelmänsä sähkörekoille Euroopassa

• Kempowerin megawattilatausjärjestelmä (MCS) on osa ratkaisua raskaiden hyötyajoneuvojen sähköistämisen haasteisiin, jotta EU:n hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteet voidaan saavuttaa.
  • Rekat ja muut raskaat ajoneuvot tuottavat tällä hetkellä noin 25 prosenttia EU:n tieliikenteen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä.
  • Kempowerin huipputeknologiaan perustuvan megawattilatausjärjestelmän ensimmäinen versio tarjoaa jopa 1,2 MW:n huipputehon. Uusi Mega Satellite -lataussatelliitti varmistaa yhteensopivuuden sekä korkean tehon CCS-liittimelle, että MCS-liittimelle.
  • Kempowerin megawattilatausjärjestelmässä MCS- ja CCS-latauspistokkeet voivat olla käytössä samassa järjestelmässä maksimaalisen joustavuuden varmistamiseksi. Dynaamisen tehonjaon avulla käyttämätön teho voidaan jakaa useiden pistokkeiden kesken.

"Rekat ja muut raskaat ajoneuvot tuottavat tällä hetkellä noin 25 prosenttia EU:n tieliikenteen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä. Tämä on haaste, johon kaikkien julkisten ja yksityisten toimijoiden on vastattava yhdessä, yhdistettävä voimansa ja kehitettävä ratkaisuja puhtaamman ja hiljaisemman maailman luomiseksi. Uskomme, että megawattilatausjärjestelmämme on osa ratkaisua EU:n päästöjen vähentämistavoitteiden saavuttamiseksi", sanoo Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki.

Markkinoiden siirtyminen megawattilataukseen vaatii raskaan liikenteen osalta lyhyellä aikavälillä muutoksia nykyisiin CCS2-tehotasoihin. Tietyissä rekkojen lataustilanteissa, kuten matkan varrella ja määränpäässä tapahtuvassa latauksessa, tarvitaan lyhyitä suuritehoisia latausjaksoja. Siksi sekä MCS:n ja korkean tehon CCS:n hyödyntäminen samassa latausympäristössä on välttämätöntä tieliikenteen päästöjen nollaamiseksi.

Sähköverkon rajoitukset ja kustannustehokkuus tekevät tehon hyödyntämisestä tärkeää kaikissa raskaiden ajoneuvojen lataustilanteissa. Kaikki Kempowerin latausratkaisut tarjoavat dynaamista latausta, mikä tarkoittaa, että tehoa jaetaan ajoneuvojen kesken niiden tarpeiden mukaan. Dynaaminen lataus optimoi latauskäyrät ja lyhentää latausaikoja. Mahdollistamalla alhaisemman tehon sähköverkkoliitännät ja minimoimalla hukkaenergian, dynaaminen tehonjako on myös erittäin kustannustehokas latauspisteiden ylläpitäjille.

Kempowerin huipputeknologiaan perustuvan megawattilatausratkaisun ensimmäinen versio yltää  1500A:n ja 1,2 MW:n huipputehoon ja Mega-satelliitti on yhteensopiva joko suuritehoisen CCS- tai MCS-pistokkeen kanssa. Kempowerin megawattilatausjärjestelmässä MCS- ja CCS-pistokkeet voivat olla käytössä samassa järjestelmässä, ja dynaamisen tehonjaon avulla käyttämätön teho voidaan jakaa useiden pistokkeiden kesken.

Liikenteen tulevaisuuden kehittäminen yhdessä

Tuoreen McKinseyn raportin mukaan vuoteen 2040 mennessä 85 prosenttia Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa myydyistä uusista rekoista ovat nollapäästöisiä ja pääosin sähkökäyttöisiä. Eri eurooppalaisten logistiikka- ja liikenneasiantuntijoiden ja -toimijoiden mukaan tämä on trendi, joka kasvaa eksponentiaalisesti seuraavan vuosikymmenen aikana. Samalla sähkörekkojen lukumäärän kasvu tuo eteen myös yhteiskunnallisia haasteita, joihin Kempower on valmis vastaamaan.

"Olemme innovoinnin asiantuntijoita. Yli 700 ammattilaisen voimin olemme kehittäneet sähköajoneuvojen latausratkaisuja, joita olemme toimittaneet yli 50 maahan", sanoo Ristimäki.

"Uskomme, että ne, jotka tänään kehittävät kestävän liikenteen tulevaisuutta päästövähentämistavoitteiden saavuttamiseksi, saavat kilpailuetuja keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. MCS:n myötä asemoidumme nyt alan johtavaksi toimijaksi raskaan liikenteen sähköistämisessä. Siirtymä on hyödyllinen sekä ympäristölle että kuljettajille, sillä sähköajoneuvot poistavat melun ja tärinän kuljettajien päivittäisestä arjesta. MCS vastaa huomisen haasteisiin jo tänään", lisää Ristimäki.

Kempowerin megawattilatausjärjestelmä on nyt tilattavissa Euroopassa. Yhtiö esittelee megawattilatausratkaisua Nordic EV Summit -tapahtumassa Oslossa, Norjassa, 4.–5. huhtikuuta 2024. Toivotamme median edustajat, asiakkaat ja yhteistyökumppanit tervetulleiksi julkistustilaisuuteen Kempowerin osastolle torstaina 4. huhtikuuta klo 13.00.

Lisätietoa:

+358 400 343 851

Suunnittelemme ja valmistamme luotettavia ja käyttäjäystävällisiä DC-pikalatausratkaisuja sähköajoneuvoille. Visiomme on luoda maailman halutuimpia latausratkaisuja kaikille, kaikkialla. Tuotekehityksemme ja tuotantomme sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa, ja suurin osa materiaaleista ja komponenteista hankitaan paikallisesti.  Keskitymme kaikkiin sähköisen liikkumisen alueisiin sähköautoista rekkoihin ja busseihin, sekä työkoneisiin ja merenkulkuun. Kempowerin modulaarinen ja skaalautuva latausjärjestelmä ja maailmanluokan ohjelmisto on suunniteltu sähköautoilijoiden toimesta sähköautoilijoita varten. Näin mahdollistamme parhaan käyttökokemuksen asiakkaillemme kaikkialla maailmassa. Kempower on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland – markkinapaikalla. www.kempower.com

K-Lataus ja Kempower yhteistyöhön jättipanostuksella – K-Latauksen verkosto kasvaa yli sadalla uuden teknologian suurteholatauspisteellä29.4.2024 13:00:00 EEST | Tiedote

K-Latauksen verkostoon rakennetaan kuluvana vuonna uudenlaisia aiempaa suurempia latausasemia yhteistyössä Kempowerin kanssa. Näiden avausten myötä K-Latauksen verkosto laajenee jopa yli sadalla suurteholatauspisteellä ympäri maata Keskolle tärkeiden kauppapaikkojen yhteydessä ja vilkkaasti liikennöityjen reittien varrella.