CoreGo Oy

Adelen Saksassa järjestettävissä megakonserteissa suomalaista teknologiaosaamista

Teknologiayritys CoreGon määrätietoinen kasvu kantaa hedelmää Keski-Euroopan tapahtumateollisuudessa. Vuodesta 2020 alkaen kotimaan markkinoiden lisäksi yritys on aktiivisesti hakenut kasvua ulkomailta ja tänä vuonna CoreGo ottaa jättiharppauksen.

Suunnittelijan näkemys Adelen konserttistadionista.
Suunnittelijan näkemys Adelen konserttistadionista. EN ROUTE SOLUTIONS LTD

CoreGo Oy toimittaa maksu- ja muita teknologiaratkaisuja pääosin tapahtumiin ja erilaisiin tapahtumapaikkoihin stadioneista jäähalleihin. Elokuussa 2024 CoreGon ratkaisut ovat käytössä myös Adelen Münchenissa järjestettävissä konserteissa.

Alun perin IT-alan yhtiö suuntautui tapahtuma- ja elämysteollisuuteen heti perustamisvuonna 2015, jolloin CoreGo oli toimittamassa palveluratkaisujaan Provinssi-festivaaleille Seinäjoen Törnävänsaareen.

”Ison festivaalin teknologiakumppaniksi pääseminen oli aikanaan onnekkaiden kohtaamisten ja sattumien sarja”, CoreGon toimitusjohtaja Hannu Elomaa kertoo. Onnistunut palvelutoimitus poiki seuraavalle vuodelle lisää tapahtuma-alan asiakkaita ja liiketoiminnan kasvu keskittyi entisestään tapahtumaliiketoiminnan ympärille.

Onnistunut kansainvälistyminen on vaatinut jatkuvaa palvelukehitystä ja osaavat ihmiset

CoreGon kehitys- ja kasvutarina ei ole kuitenkaan ollut pelkkiä onnekkaita sattumia:
”Teimme ensimmäisten vuosien aikana käytännössä kaikki virheet, mitä kasvuyritys voi tehdä, emmekä ole välttyneet myöskään huonolta onnelta”, Elomaa kertoo. Vuonna 2018 yritys selkeytti tavoitteitaan ja kansainvälistyminen asetettiin päämääräksi lähivuosina. Työtä tehtiin määrätietoisesti, mutta kulman takana olikin haaste, johon ei osattu varautua: koronapandemia.

“Vuonna 2020 opittiin kiristämään ruuvia ja kehittämään uutta liiketoimintaa, jotta pysytään pystyssä. Meille oli selvää, että haluamme palata tuotantojen ja livetapahtumien pariin heti, kun se on turvallista”, muistelee Elomaa. “Vuonna 2022 pääsimme täysillä takaisin oman liiketoimintamme pariin ja se kehittyikin huomattavasti, jopa ohi pandemiaa edeltäneen ajan."

CoreGon%20kassap%E4%E4te%20k%E4yt%F6ss%E4%20Provinssissa%202022.
CoreGon kassapääte käytössä Provinssissa 2022. Miikka Varila / Provinssi

Yrityksen suurin voimavara on sen ihmiset, mitä Elomaa taustoittaa seuraavasti: ”Ilman osaavaa ja motivoitunutta henkilöstöä emme olisi nykyisessä tilanteessa, emmekä kykenisi kehittämään toimintaamme niin nopeasti kuin sitä nyt tehdään.”

Vuonna 2022 koronapandemian jälkeen, CoreGolle palkattiin merkittävästi uutta henkilöstöä huolehtimaan siitä, että asiakaspalvelu, tukitoiminnot ja tapahtumatuotannot hoidetaan esimerkillisesti. CoreGon tavoite on aina ylittää asiakkaan odotukset, eikä siitä tingitä edes kansainvälistymisen takia.

Asioita on tehty viime vuosina oikein, minkä myös CoreGon Kasvu Open 2022 -finaalipaikka ja Great Place to Work -sertifikaatit osoittavat. ”Parasta on kuitenkin tyytyväiset asiakkaat ja meidän oma porukkamme, jonka kykyjä ei voi liikaa korostaa”, Elomaa tiivistää.

Saksaan rakennetaan jättimäinen ulkoilmastadion Adelen konsertteja varten

Münchenin messukeskuksen läheisyyteen rakennetaan maailmantähteä varten erillinen ulkoilmastadion. Yleisöä mahtuu stadionille 80 000 henkilöä kerrallaan.

Myös tähti itse on järjestelyiden mittaluokasta vaikuttunut: "Ainutlaatuinen, räätälöity pop up -stadion, joka on suunniteltu juuri sellaista esitystä varten, jonka haluan järjestää? En voisi kuvitella ihanampaa tapaa viettää kesää”, Adele kommentoi Instagram-tilillään.

CoreGon tapahtumamyyntiä varten optimoidut kassapäätteet tulevat olemaan stadionin myyntipisteillä koko konserttisarjan ajan. CoreGon ratkaisussa merkittävää on järjestelmän helppokäyttöisyys sekä laitteiston keveys, joka nopeuttaa tapahtumien rakentamista ja purkamista.

Elokuussa järjestettävät konsertit ovat ensimmäinen kerta, kun Adele esiintyy Manner-Euroopassa sitten vuoden 2016. Konserttisarja kestää elokuussa viisi viikkoa esiintymispäivien ollessa aina perjantai ja lauantai, jolloin kokonaisyleisömäärä on 800 000. Konsertit järjestää Live Nation GmbH.

Tapahtumateknologian viennissä on paljon potentiaalia

Kuinka suomalainen teknologiayritys on onnistunut vakuuttamaan keskieurooppalaisen konserttijärjestäjän?

”Edellytyksenä on tuntea oikeat ihmiset. Myös ajoituksen on oltava kohdallaan sekä referenssien kunnossa”, Elomaa kertoo ja jatkaa: ”Teimme päätöksen kaksi vuotta sitten, että aloitamme liiketoiminnan avaamisen Saksaan, joka on toimialallamme moninkertainen markkina Suomeen verrattuna. Kyseisen tapahtumasarjan valmistelut ajoittuivat täydellisesti ja järjestäjän kanssa löydettiin nopeasti yhteinen käsitys kokonaisuudesta.”

CoreGo toimittaa palveluitaan Saksaan tänä vuonna jo kymmenille asiakkaille festivaaleista klubeihin ja stadioneihin.

CoreGon%20maksuratkaisut%20k%E4yt%F6ss%E4%20Blockfesteill%E4%202023.
CoreGon maksuratkaisut käytössä Blockfesteillä 2023. Jonathan Melartin / Blockfest

CoreGo näkee tapahtuma-alalla merkittäviä kansainvälistymismahdollisuuksia ja kannustaa myös muita yrityksiä kartoittamaan mahdollisuuksia kotimarkkinoiden ulkopuolelta. Potentiaalia todistetusti on, mutta se edellyttää riskien ottamista ja päättäväisyyttä.

”Olemme olleet siinä mielessä onnellisessa asemassa, että olemme nähneet mitä kansainväliset suurtuotannot edellyttävät. AKK Sports Oy:n järjestämä Secto Rally Finland eli Suomen MM-ralli on ollut asiakkaamme jo kahdeksan vuoden ajan, sekä viimeiset kaksi vuotta olemme vastanneet Helsingin Olympiastadionin konserttituotannoista. Näistä olemme saaneet oppia, mitä huippuunsa hiottu tapahtumatuotanto edellyttää kaltaiseltamme toimijalta. Tältä pohjalta on ollut hyvä ammentaa ja kehittyä – tässä hommassa ei koskaan olla valmiita, vaan aina voi tehdä asiat paremmin”, Elomaa kertoo.

Tänä vuonna CoreGo tulee kolminkertaistamaan liikevaihtonsa, josta jo suurin osa tulee Suomen ulkopuolelta. Tulevaisuus kansainvälistymisen suhteen näyttää todella valoisalta.

Tilannetta Elomaa kuvaa seuraavasti: ”Valmistelemme uusia markkina-avauksia, mutta niistä kerrotaan myöhemmin lisää. Tapahtumien suunnitelmat ovat jo pitkällä ja teemme jälleen parhaamme, jotta ihmiset saavat nauttia ikimuistoisista tapahtumaelämyksistä. Adelen konserteissakin oli vielä muutama lippu vapaana, jos tämän kokoluokan spektaakkeli kiinnostaa nähdä livenä.”

Suunnittelijan näkemys Adelen konserttistadionista.
CoreGon maksuratkaisut käytössä Blockfesteillä 2023.
CoreGon kassapääte käytössä Provinssissa 2022.

CoreGo Oy

Vuonna 2015 perustettu CoreGo Oy tarjoaa moderneja maksu- ja kulunvalvontaratkaisuja tapahtumille ja niiden sidosyrityksille Suomessa sekä myös muualla Euroopassa. Yrityksessä on vakituisia työntekijöitä vuoden ympäri noin 25. CoreGon ratkaisut ovat käytössä useissa tapahtumissa mukaan lukien musiikkifestivaalit, urheilutapahtumat, leirit ja messut, minkä lisäksi ratkaisuja on käytössä myös mm. jäähalleilla ja tapahtumataloilla.

CoreGo logo

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi