Kumpula-Natri Ukrainan lapsia pelastavan järjestön hyväntahdonlähettilääksi

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri on nimetty kansainvälisen ihmisoikeusjärjestö Orphan´s Feeding Foundationin (OFF) hyväntahdonlähettilääksi. Järjestö tekee tärkeää työtä ukrainalaislasten oikeuksien turvaamiseksi. Venäjän hyökkäyssodan alkamisesta lähtien kymmeniä tuhansia ukrainalaislapsia on kaapattu Venäjälle. Ukrainan viranomaiset ovat pystyneet identifioimaan heistä noin 20 000, kaapattujen lasten todellisen luvun arvellaan kuitenkin olevan huomattavasti suurempi.  OFF toimii yhteistyössä ukrainalaisten viranomaisten kanssa lasten löytämiseksi ja palauttamiseksi takaisin Ukrainaan. Järjestö tarjoaa myös jälkihoitoa Ukrainaan palanneille lapsille, mikä on hyvin tärkeää traumaattisen kokemuksen jälkeen.

-  Lapsien käyttäminen sodankäynnin välineenä ovat julminta ja häikäilemättömintä sodankäyntiä. Meidän on tehtävä kaikkemme, että kaapatut lapset saadaan palautettua takaisin kotimaahansa. Lasten kaappaukset ovat osa Venäjän taktiikkaa hävittää Ukrainan kansa pois maailmankartalta. Hyväntahdonlähettiläänä autan järjestöä tapaamaan päättäjiä ja saamaan näkyvyyttä, tukeakin. Toimimme sen eteen, että kaapattujen lasten oikeudet toteutuvat, ja että tämä järkyttävä tilanne saadaan laajasti päättäjien tietoisuuteen,” Kumpula-Natri kommentoi.

Myös Euroopan parlamentti kävi täysistunnossa keskustelun kaapattujen lasten tilanteesta maaliskuussa. Puheenvuorossaan Kumpula-Natri korosti, miten merkittävää on jatkaa Ukrainan tukemista myös ihmisoikeustyön kautta. Orphan´s Feeding Foundationin Bring Kids Back to UA-kampanjaa toteutetaan yhteistyössä Ukrainan oikeusasiamiehen ja presidentinkanslian kanssa. Lasten palauttamisen lisäksi myös laittomiin kaappauksiin syyllistyneet on saatava kansainvälisen rikostuomioistuimen eteen.

- Suomessa seurataan hyvin tarkoin Ukrainan sotaa, lapsien kaappaukset ovat kuitenkin asia josta ei ole julkisuudessa puhuttu tarpeeksi. Haluan omalta osaltani pitää asiaa esillä niin Suomessa kuin kansainvälisilläkin foorumeilla”, Kumpula-Natri päättää

Kumpula-Natri: Maailman ensimmäinen tekoälyasetus on täällä - ei liian myöhään eikä liian aikaisin13.3.2024 15:55:00 EET | Tiedote

Tekoälyn yhteiskuntaa ja taloutta mullistavat vaikutukset alkavat hahmottua. Euroopan on rakennettava perusoikeuksia ja yksilönvapauksia kunnioittavaa yhteiskuntaa, joka pärjää teknologian edistämisessä sekä taloudellisessa kilpailussa Yhdysvaltojen ja Kiinan kanssa. Tätä kohti otettiin EU:ssa harppaus eteenpäin, kun lähes kaksi vuotta valmisteltu EU:n tekoälyasetus hyväksyttiin parlamentin täysistunnossa tänään keskiviikkona 13.3. Asetus luo tarpeellisen kehyksen tekoälyn eettiselle käyttämiselle ja kehittämiselle. Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri (S&D) toimi Euroopan parlamentin tekoälyä käsitelleet erityisvaliokunnan (AIDA) varapuheenjohtajana sekä ryhmänsä edustajana tekoälyasetuksen neuvotteluissa teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunnassa.

Kumpula-Natri: Rakennusten energiatehokkuusdirektiivi valmiiksi - lopputuloksessa korostuu oikeudenmukaisuus13.3.2024 10:50:41 EET | Tiedote

Suomessa paljon viime kesänä uutisoitu rakennusten energiatehokkuusdirektiivi hyväksyttiin parlamentin täysistunnossa tiistaina. Direktiivin sisältö on muuttunut paljon alkuperäisestä, sillä nyt yksittäiselle asunnolle ei aseteta suoraa velvoitetta siirtyä energialuokasta toiseen tiettyyn päivämäärään mennessä. Jäsenmaat päättävät itse keinoista, joilla energiatehokkuustavoitteeseen, 16 prosentin vähentämiseen rakennuskannan energiankulutuksesta päästään.

Kumpula-Natri: Patenttiuudistus heikentää EU:n strategista autonomiaa27.2.2024 06:03:00 EET | Tiedote

Eurooppalaisten teknologiayhtiöiden mobiiliverkkojen kehittäminen ja innovointi ovat olleet maailman huippuluokkaa. Tämä on uhattuna EU:n uuden standardiessentiaalipatentteja (SEP) sääntelyä koskevassa esityksessä. Euroopan parlamentti muodostaa kantansa asiaan täysistunnossa tällä viikolla. Hyvin tekniseltä kuulostavalla ehdotuksella voi olla dramaattisia vaikutuksia Euroopan telekommunikaatiosektoriin ja sen kykyyn innovoida. Pohjoismaiset teknologiayhtiöt, kuten Nokia ja Ericsson ovat olleet jo pitkään maailman johtavia 5G- ja 6G-verkkojen kehittäjä. Patenteista saatuja tuloja käytetään t&k-toimintaan ja uusien standardien kehittämiseen.