Reformen av FPA:s förmånshandläggning framskrider till förhandlingsskedet
FPA moderniserar sina informationssystem för förmånshandläggning och inleder förhandlingar inom upphandlingen i anslutning till detta.
FPA moderniserar sina informationssystem för förmånshandläggning och inleder förhandlingar inom upphandlingen i anslutning till detta.
FPA håller på att genomföra ett strategiskt utvecklingsprogram, Eepos, vars syfte är att reformera verkställandet av den sociala tryggheten. Via programmet tar FPA fram en kundorienterad verksamhetsmodell som är i enlighet med FPA:s strategi. Avsikten är att modellen kan tas i bruk i början av 2030-talet.
Inom programmet skaffar FPA de plattformar och samarbetspartners som behövs för att modernisera förmånshandläggningen, de digitala tjänsterna, hanteringen av kundrelationer och dataöverföringen. Plattformarna som anskaffas gör det också möjligt att ta i bruk framtida tjänster.
Som upphandlingsmetod tillämpas konkurrenspräglad dialog. Avsikten är att få upphandlingen slutförd i början av 2025.
Fyra anbudsgivare valdes till förhandlingarna
Upphandlingsannonsen publicerades i januari 2024. FPA tog inom utsatt tid emot sammanlagt 17 ansökningar, av vilka FPA valde fyra anbudsgivare till upphandlingsförhandling.
I urvalskriterierna betonades färdiga program för genomförandet av den sociala tryggheten samt verifierade referenser för genomförandet.
De anbudsgivare som valts ut för förhandlingarna är gruppen CGI Suomi Oy och Merative UK Ltd, gruppen Fast Enterprises LLC och Accenture Finland Oy, PricewaterhouseCoopers Business Services SRL (som teknologi Salesforce), samt gruppen Tietoevry Tech Services Finland Oy och SAP Fioneer GmbH.
Upphandlingsförhandlingarna sker utifrån preliminära anbud under våren och hösten 2024. FPA fattar beslut om leverantör i början av 2025.
Närmare information
Frågor om upphandlingsprocessen: kilpailutus@hansel.fi
Kontakter
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiMiikka SaarteinenprogramdirektörFpa
Begäran om en eventuell intervju riktas till FPA:s kommunikationsenhet.
FPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.
![](/data/images/public/69820426/70132288/73e9d56c-b347-46c0-b9ce-72f66c3e4ec1-w_780.png)
Andra språk
Följ Kela
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela
Kelan Ylöjärven palvelupisteen aukioloaika muuttuu24.7.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Aukioloaika muuttuu Ylöjärven palvelupisteessä 6.8. alkaen. Jatkossa neuvontaa saa ajanvarauksella tiistaisin.
Kela bálvalanbáiki Soađegilis fárre15.7.2024 10:06:26 EEST | Tiedote
Soađegili bálvalanbáiki fárre 29.7. čujuhussii Ostoskuja 1.
Kelan palvelupiste Sodankylässä muuttaa15.7.2024 10:05:51 EEST | Tiedote
Sodankylän palvelupiste muuttaa 29.7. osoitteeseen Ostoskuja 1.
MittKanta håller öppet hela sommaren – här våra tips till semesterfirare11.7.2024 06:30:00 EEST | Tiedote
Finlands mest använda digitala tjänst inom social- och hälsovården, MittKanta, står till tjänst i hälso- och sjukvårdsärenden också under semesterperioden. Med hjälp av Kanta-tjänsterna följer viktiga uppgifter med dig från ett välfärdsområde till ett annat och till och med utomlands. Läs om hur vi betjänar semesterfirare.
OmaKanta on auki koko kesän – tässä vinkkimme lomalaiselle11.7.2024 06:30:00 EEST | Tiedote
Suomen käytetyin sosiaali- ja terveydenhuollon asiointipalvelu OmaKanta palvelee terveysasioissa lomakaudellakin. Tärkeät tiedot kulkevat mukanasi hyvinvointialueelta toiselle ja jopa ulkomaille Kanta-palvelujen avulla. Lue, miten palvelemme lomalaista.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum