S-ryhmä ylsi hävikin vähentämisessä huippuvauhtiin – tavoitteen puoliväli ylittyi

Hävikkitalkoot jatkuvat S-ryhmässä, ja vuonna 2023 myyntiin suhteutettu ruokahävikin määrä väheni ryhmän ruokakaupoissa 29 prosenttia vuoden 2014 vertailutasosta. S-ryhmän vastuullisuusohjelmaan kirjattua ruokahävikin puolittamistavoitetta kohti edetään kehittämällä sekä ennustepohjaista tilaamista että uusia tapoja hyödyntää hävikkiuhan alla olevia tuotteita. Myös yleisen taloustilanteen tiukentuminen näkyy punalaputettujen tuotteiden kysynnässä.

Anssi Vuohelainen

S-ryhmän tavoitteena on edetä kohti ruokahävikin puolittamista vuoteen 2030 mennessä. Vuonna 2023 otettiin loikka kohti tavoitetta, ja ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) myyntiin suhteutettu ruokahävikki oli alle 1,3 prosenttia. Tämän myötä S-ryhmän ruokakauppojen hävikki on vähentynyt 29 prosenttia vuoden 2014 lähtötilanteeseen verrattuna. Vuonna 2022 vastaava luku oli 19 prosenttia.

Hävikin vähentäminen on päivittäistä työtä, joka tapahtuu suuressa määrin asiakkailta näkymättömissä ja merkittävä osa työstä tehdäänkin jo ennen kuin tuotteet saapuvat kaupan hyllylle. Ennustepohjainen tilaaminen, data ja mittaaminen tähtäävät siihen, että kaupoissa olisi aina oikea määrä tuotteita asiakkaille tarjolla.

”Viime vuoden loikkamme hävikin vähentämisessä on huima ja kertoo pitkäjänteisestä, hyvästä työstä myymälöissämme ja asiakkaidemme halusta tehdä helppoja ympäristötekoja. Olemme S-ryhmässä tehneet töitä ruokahävikin vähentämiseksi ruokaketjussa jo pitkään, mutta hävikin vähentäminen on yhteinen asia, johon jokainen meistä voi vaikuttaa – myös kotitalouksissa”, sanoo vastuullisuusasiantuntija Iida Lehtimäki S-ryhmän marketkaupasta.

Ei ruokaa roskiin – punalaputetut tuotteet kasvattavat tunnettuuttaan

Jos tuotteen päiväys myymälässä alkaa lähestyä, vähennetään hävikkiä monin eri keinoin yhdessä asiakkaiden kanssa. Asiakkaille näkyvin ja tutuin osa hävikinhallintaa lienevät punalaputetut tuotteet. Tiukentuneessa taloustilanteessa punalaputettujen tuotteiden tunnettuus on kasvanut entisestään, ja S-ryhmän tuore asiakastutkimus osoittaa, että jopa 67 prosentille asiakkaista punalaputettujen tuotteiden suosiminen on keino säästää ruokakuluissa. Tuotteiden -30 % punalaputus muuttuu illan tunteina useissa myymälöissä ilta-aleksi, jolloin tuotteen alennusprosentti voi olla -60 %.

S-ryhmän ruokakaupoissa euromääräisesti eniten punalaputettuina myydään pakattuja kala-, kana- ja lihatuotteita, kuten broilerinfileetä, jauhelihaa ja karjalanpaistilihaa. Kappalemäärissä mitattuna suosituimpia punalapputuotteita ovat leipomotuotteet ja tuoreet valmisruoat, kuten riisipiirakat, croissantit, valmissalaatit, lihapasteijat ja ruispalat.

Punalappujen lisäksi myymälöissä on käytössä monia muitakin keinoja tehdä hävikistä hyvikkiä. Esimerkiksi vuonna 2023 hevin hävikkilaatikoiden käyttöä laajennettiin kaikkiin Suomen S-marketeihin. Laatikoissa edelleen käyttökelpoiset, mutta laadultaan jo hieman alentuneet hedelmä- ja vihannestuotteet myydään huokeaan hintaan. Hävikkiuhan alta pelastettuja hedelmiä ja vihanneksia myytiin S-ryhmän ruokakaupoissa vuonna 2023 noin 2 miljoonaa kiloa.

Lisätiedot:
Iida Lehtimäki