Opiskelijan kannattaa palauttaa liikaa maksettu opintotuki huhtikuun aikana

Jos opiskelija haluaa palauttaa vuoden 2023 opintotukea vapaaehtoisesti, se on maksettava huhtikuun loppuun mennessä. Jos opiskelija ei palauta liikaa maksettua opintotukea huhtikuun loppuun mennessä, Kela perii sen takaisin 7,5 % suurempana.

Opiskelija voi palauttaa vapaaehtoisesti liikaa maksetun opintotuen, jos hänen tulonsa ylittivät vuositulorajan vuonna 2023. Liikaa maksettu opintotuki eli opintoraha ja opintotuen asumislisä täytyy palauttaa viimeistään tiistaina 30.4.2024. Vuositulorajat ja tuen vapaaehtoinen palauttaminen eivät koske yleistä asumistukea.

– Opintotuen vapaaehtoisia palautuksia kertyi vuosi sitten 26 020 opiskelijalta yhteensä 21,1 miljoonaa euroa. Arvioimme, että palautuksia tulee tänä vuonna vähemmän, koska opintotuen tulorajoja on korotettu merkittävästi vuodelle 2022 ja uudelleen vuodelle 2023, sanoo Kelan opintotukiryhmän erikoissuunnittelija Ilpo Lahtinen.

Jos opiskelijan tulot ylittävät vuositulorajan eikä opiskelija palauta tukiaan, Kela perii liikaa maksetun tuen takaisin. Silloin takaisin maksettava määrä on 7,5 % suurempi kuin silloin, kun tuen palauttaa vapaaehtoisesti.

Jos opiskelijalle on epäselvää, mikä hänen vuositulorajansa on ollut vuonna 2023, hän voi varmistaa sen OmaKelasta tai Kelan puhelinpalvelusta. Vuoden 2023 tulorajat ovat myös Kelan verkkosivuilla.

OmaKelassa voi tarkistaa vuositulojen ennakkotiedot ja palauttaa opintotuen

Kela saa Verohallinnolta tiedot esitäytettyjen veroilmoitusten mukaisista tuloista. Kela tekee näiden ennakkotietojen perusteella opintotukea saaville opiskelijoille yhteenvedon OmaKelaan. Opiskelija voi tarkistaa yhteenvedon OmaKelasta itse.

Kela ilmoittaa huhtikuun alussa opiskelijalle tekstiviestillä tai sähköpostilla, jos vuosituloraja ylittyy verotuksen ennakkotietojen mukaan. Viesti lähetetään niille opiskelijoille, jotka ovat antaneet Kelalle luvan viestien lähettämiseen. Luvan voi antaa OmaKelassa.

Opintotukea voi myös palauttaa OmaKelassa. Palvelu ohjaa käyttäjää ja kertoo, minkä kuukausien tuet opiskelija voi palauttaa ja miten palautus korottaisi vuositulorajaa. Palautuksen voi maksaa heti verkkopankissa. Toinen vaihtoehto on, että opiskelija ottaa maksamiseen tarvittavat tiedot ylös ja maksaa palautuksen huhtikuun loppuun mennessä.

Kela ilmoittaa opintotuen palautukset verottajalle

Verohallinto lähettää verovelvollisille esitäytetyn veroilmoituksen, jossa on huomioitu helmikuun loppuun mennessä palautetut opintorahat. Kela ilmoittaa maalis–huhtikuussa maksetut palautukset verottajalle automaattisesti. Opiskelijan ei siis tarvitse korjata veroilmoituksen tietoja. Verohallinto huomioi kaikki palautukset, kun se vahvistaa opiskelijan lopullisen verotuksen.

Lisätietoja asiakkaille

Linkit

Enligt regeringens riktlinjer kommer utbetalningen av folkpension till utlandet att upphöra – tillsvidare fortsätter FPA att betala ut pensionerna som vanligt10.5.2024 15:06:10 EEST | Tiedote

Regeringen informerade 16.4 i samband med ramförhandlingarna om de sparåtgärder som, om de genomförs, kommer att inverka bland annat på utbetalningen av folkpension till utlandet. FPA har ännu inte exakta uppgifter om när utbetalningen av folkpension till utlandet kan dras in och vilka förmåner enligt folkpensionslagen som kommer att beröras av indragningen.

Government has outlined plans to stop paying national pensions to recipients outside Finland – Kela will continue payments for the time being10.5.2024 15:06:10 EEST | Press release

As part of its discussions on spending limits, the Government on 16 April 2024 outlined cuts that, if implemented, will impact the payment of national pensions to recipients outside Finland. Kela does not currently have detailed information on when the plan to stop national pension payments outside Finland will be implemented or the specific benefits available under the National Pensions Act that will be affected.

FPA utvecklar en smidigare väg till rehabilitering för barn och unga med utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar10.5.2024 10:01:47 EEST | Tiedote

FPA inleder ett samarbetsprojekt med målet att barn och unga med utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar ska få rehabilitering vid rätt tidpunkt. Bakgrunden till projektet är att antalet sökande till FPA:s neuropsykiatriska rehabiliteringstjänster har ökat kraftigt. Det är i första hand välfärdsområdena som ansvarar för vården och rehabiliteringen av barn och unga med utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar. Även skolans stödåtgärder är viktiga.

Kela kehittää neurokirjon lasten ja nuorten kuntoutukseen ohjautumista10.5.2024 10:01:47 EEST | Tiedote

Kela aloittaa yhteistyöprojektin, jonka tavoitteena on, että lapset ja nuoret saavat neurokehityksellisiin häiriöihin liittyvää kuntoutusta oikeassa vaiheessa. Projektin taustalla on voimakas kasvu Kelan neuropsykiatrisiin kuntoutuspalveluihin hakeutuneiden määrässä. Ensisijainen vastuu neurokirjon lasten ja nuorten hoidosta ja kuntoutuksesta on hyvinvointialueilla, ja myös koulun tukitoimet ovat keskeisiä.