Viisi vinkkiä pihavalaistukseen

Keväällä, pihaa kesäksi suunniteltaessa tai muutostöitä tehdessä, on hyvä huomioida myös valaistus, vaikka pihavalaistuksen tärkeys korostuu vasta pimenevien syysiltojen lähestyessä. Oikeanlaisella valaistuksella on suuri merkitys niin tunnelman luomisessa ja ulkotilojen yksityiskohtien korostamisessa kuin turvallisuuden lisäämisessä piha-alueelle. LEDVANCEn valaistusasiantuntija Riku Varjelan vinkeillä saat pihavalaistuksesta entistä monipuolisemman.

Huomioi valon värilämpötila

Lämpimän valkoisella valolla, jonka värilämpötila on enintää 3 300 kelviniä, luot ulkotiloihin miellyttävän tunnelman myös iltojen hämärtyessä. Viileämpi, 3 300 – 5 300 kelvinin valo, on puolestaan ihanteellinen vaihtoehto sisäänkäynnin valaisemiseen. Väriä vaihtavilla valonlähteillä ulkotilojen tunnelmaa saa helposti mukautettua esimerkiksi pihajuhlia tai perheen yhteisiä hetkiä varten.

Valaise rakennusten vierustat

Helposti asennettavilla paristokäyttöisillä liiketunnistinvalaisimilla saat sijoitettua valonlähteen tarpeen vaatiessa myös sinne, missä ei ole sähköä. Hämärä- ja liiketunnistimilla varustetut valaisimet soveltuvat erinomaisesti käytettäväksi katoksissa tai esimerkiksi rakennusten seinustoilla kulkuväylien valaisemiseksi.

Hyödynnä auringonvaloa

Auringonvalolla latautuvat valaisimet soveltuvat erinomaisesti piha-alueille, joissa kaivataan lisävaloa, mutta sähköliitäntää ei ole. Auringonvalolla latautuvissa valaisimissa on hyvä huomioida aurinkopaneelin koko: mitä isompi aurinkopaneeli valaisimessa on, sitä tehokkaammin se latautuu. Samantyyliset pylväs-, pollari- ja ulkoseinävalaisimet luovat harmonisen ilmeen sekä kaunista valoa pihapiiriin.

Lisää terassin tunnelmaa

Kun illat alkavat loppukesästä hämärtyä, terassin tunnelmavalaistus lisää viihtyisyyttä ja mahdollistaa terassin käytön pidempään syksyllä. Ulkokäyttöön tarkoitettu LED-nauha on helppo lisätä terassin ympärille antamaan epäsuoraa valoa. Tunnelmaa tuomaan soveltuu hyvin lämpimän valkoinen valaistus, jonka värilämpötila on enintään 3 300 kelviniä.

Käytä älyä

Lisää ulkoalueilla oleskelun mukavuutta ja turvallisuutta tunnelmaa unohtamatta älyvalaistuksella. Modernit LEDVANCE SMART+ WiFi -älyvalaisimet ja -älylamput tuovat pihavalaistukseen uusia ominaisuuksia, kuten himmennys, värilämpötilan- ja värinsäätö sekä etäohjaus ja ajastus. SMART+ WiFi -älypistorasioilla saat lisäksi liitettyä perinteiset ulko- ja kausivalot älyvalaistusjärjestelmään, jolloin myös niitä voidaan etäohjata tai ajastaa kytkeytymään päälle.

Oli tyylisi sitten klassinen tai moderni, LEDVANCEn monipuolisesta valikoimasta löytyy valaisimia erilaisiin käyttötarkoituksiin. Ota talteen esimerkiksi nämä ehdotukset pihavalaistuksen suunnitteluun:

• Battery Led Spotlight Single – paristokäyttöisen Battery Led Spotlight Single -seinävalaisimen liiketunnistin aktivoituu, kun se havaitsee liikettä seitsemän metrin säteellä valaisimesta.
  • SMART+ WiFi Table Frame – ladattava ja siirreltävä SMART+ WiFi Table Frame -älyvalaisin sopii niin pihalle kuin terassille luomaan tunnelmaa. Valittavana on jopa 16 miljoonaa valon värisävyä. Lisäksi valaisimesta voi tarvittaessa ladata virtaa esimerkiksi puhelimeen.
  • Endura Style Solar Bouquet Sensor – auringonvalolla toimiva Endura Style Solar Bouquet Sensor -valaisin on kätevä ja tyylikäs vaihtoehto piha-alueille, joilla kaivataan lisävaloa. Valaisimissa on liike- ja hämärätunnistin.
  • COB LED – uutuustuote COB LED -valonauha antaa saumattomasti neutraalin valkoista (3 000 K) valoa, mikä tekee siitä ihanteellisen vaihtoehdon epäsuoran tunnelmavalaistuksen luomiseksi terassille.

Tuotteet saatavilla hyvin varustelluilta jälleenmyyjiltä.

Jenni Laakso
Marketing Manager, LEDVANCE Oy
jenni.laakso@ledvance.com

LEDVANCE on yksi maailman johtavista yleisvalaistuksen toimittajista ammattilaisille ja kuluttajille. Yhtiöllä on oma toimisto yli 50 maassa ja liiketoimintaa yli 140 maassa. OSRAM GmbH:n yleisvalaistuksen liiketoiminnasta syntynyt LEDVANCE tarjoaa kattavan valikoiman LED-valaisimia laajalle käyttöalueelle, älykkäitä valaistustuotteita älykoteihin ja rakennuksiin, yhden kattavimmista LED-lamppuvalikoimista alalla, perinteisiä valonlähteitä, LED-nauhajärjestelmiä sekä valonohjausjärjestelmiä.

Haluatko etätyöskennellä paratiisin keskellä? – Turkki helpottaa suomalaisten diginomadien pidempiaikaista oleskelua29.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Elävistä kaupungeistaan ja upeista rannikoistaan tunnettu Turkki on yksi maailman suosituimmista matkailukohteista. Nyt viisumin saaminen pidempiaikaiseen oleskeluun ja etätyöskentelyyn lomaparatiisissa on aiempaa helpompaa myös suomalaisille. Suomalaiset diginomadit, jotka haluavat tehdä etätöitä Turkissa pidempään, voivat käynnistää viisuminhakuprosessin helposti Digital Nomad GoTürkiye -alustalla.