Presidentti Stubb Brysseliin

Tiedote 20/2024
5.4.2024

Tasavallan presidentti Alexander Stubb vierailee Brysselissä 9.–10. huhtikuuta 2024.

Presidentti Stubb tapaa Naton pääsihteeri Jens Stoltenbergin, Belgian pääministeri Alexander De Croon, Euroopan parlamentin puhemies Roberta Metsolan, Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Charles Michelin sekä unionin ulkoasioiden ja turvallisuuspolitiikan korkean edustajan ja Euroopan komission varapuheenjohtaja Josep Borrellin. Ohjelmassa on myös tapaaminen EU:n kansainvälisistä kumppanuuksista vastaavan komissaari Jutta Urpilaisen kanssa.

Vierailun tarkoituksena on keskustella muun muassa ajankohtaisista asioista, turvallisuus- ja puolustuspoliittisista kysymyksistä, Ukrainan tilanteesta sekä tulevasta Naton Washingtonin huippukokouksesta.

Presidentti Stubb pitää myös puheen puolustuksen uudesta aikakaudesta keskustelutilaisuudessa Friends of Europe -ajatushautomossa.

Vierailu on presidentti Stubbin ensimmäinen työvierailu Belgiaan. Edellinen tasavallan presidentti Sauli Niinistö matkusti Belgiaan viimeksi huhtikuussa 2023 Suomen Nato-jäsenyyden liittymisseremoniaan.

Muut kielet

President Stubb deltar i nordiskt toppmöte om säkerhet och försvar i Stockholm28.5.2024 11:54:56 EEST | Tiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 30/2024 28.5.2024 Republikens president Alexander Stubb kommer att delta i ett nordiskt toppmöte med temat säkerhet och försvar i Stockholm fredagen den 31 maj 2024. Värd för mötet är Sveriges statsminister Ulf Kristersson. I mötet deltar förutom president Stubb och statsminister Kristersson också Norges statsminister Jonas Gahr Støre, Danmarks statsminister Mette Frederiksen och Islands statsminister Bjarni Benediktsson. Diskussionerna kommer att fokusera på aktuella säkerhetsfrågor, bland annat Rysslands anfallskrig mot Ukraina, regional säkerhet och det kommande Natotoppmötet i Washington. Efter diskussionerna hålls en gemensam pressträff.

Presidentti Stubb osallistuu Pohjoismaiden turvallisuus- ja puolustusaiheiseen huippukokoukseen Tukholmassa28.5.2024 11:54:56 EEST | Tiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 30/2024 28.5.2024 Tasavallan presidentti Alexander Stubb osallistuu Tukholmassa järjestettävään turvallisuus- ja puolustusaiheiseen Pohjoismaiden huippukokoukseen perjantaina 31. toukokuuta. Kokousta isännöi Ruotsin pääministeri Ulf Kristersson. Kokoukseen osallistuvat presidentti Stubbin ja pääministeri Kristerssonin lisäksi Norjan pääministeri Jonas Gahr Støre, Tanskan pääministeri Mette Frederiksen ja Islannin pääministeri Bjarni Benediktsson. Keskustelujen aiheena ovat ajankohtaiset turvallisuuskysymykset, kuten Venäjän hyökkäyssota Ukrainaa vastaan, alueellinen turvallisuus ja tuleva Naton Washingtonin huippukokous. Keskustelujen päätteeksi ohjelmassa on yhteinen lehdistötilaisuus.

President Stubb to attend Nordic Summit on security and defence in Stockholm28.5.2024 11:54:56 EEST | Press release

Office of the President of the Republic of Finland Press release 30/2024 28 May 2024 President of the Republic of Finland Alexander Stubb will attend a Nordic Summit on security and defence on Friday 31 May 2024 in Stockholm. The meeting will be hosted by Prime Minister of Sweden Ulf Kristersson. In addition to President Stubb and Prime Minister Kristersson, the meeting will be attended by Prime Minister of Norway Jonas Gahr Støre, Prime Minister of Denmark Mette Frederiksen and Prime Minister of Iceland Bjarni Benediktsson. The discussions will focus on current security issues, including Russia’s war of aggression against Ukraine, regional security and the upcoming NATO summit in Washington DC. At the end of the discussions, the Presidents will hold a joint press conference.

President Stubb besöker Utsjoki och Enare17.5.2024 15:32:43 EEST | Tiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 29/2024 17.5.2024 Republikens president Alexander Stubb kommer att besöka Utsjoki och Enare i Lappland 23–24 maj 2024. Besöket inleds torsdagen den 23 maj i Nuorgam i Utsjoki där president Stubb bekantar sig med Nuorgams lågstadieskola och intervjuas av skolans elever. Efter skolbesöket kommer presidenten att ha ett lunchmöte med ledningen för Utsjoki kommun och renägare. Temat för diskussionen är aktuella frågor som gäller regionen och dess näringsliv. President Stubb träffar allmänheten i byahuset Giisá i Utsjoki med start ca kl. 13.30. På eftermiddagen besöker president Stubb Kevo naturreservat. På programmet står bland annat ett besök på Lapplands forskningsinstituts fältstation i Kevo, diskussioner med representanter för Forststyrelsen och en vandringstur. Fredagen den 24 maj träffar president Stubb representanter för sametinget i Enare för att diskutera aktuella frågor som berör samerna. Presidenten kommer också att besöka Samemuseet

Presidentti Stubb vierailee Utsjoella ja Inarissa17.5.2024 15:32:43 EEST | Tiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 29/2024 17.5.2024 Tasavallan presidentti Alexander Stubb vierailee Lapissa Utsjoella ja Inarissa 23.–24. toukokuuta 2024. Vierailu alkaa Utsjoen Nuorgamista torstaina 23. toukokuuta. Presidentti Stubb tutustuu Nuorgamin alakouluun ja on koulun oppilaiden haastateltavana. Kouluvierailun jälkeen presidentti tapaa lounaalla Utsjoen kunnan johtoa ja poroisäntiä. Keskustelunaiheena ovat alueeseen ja elinkeinoihin liittyvät ajankohtaiset asiat. Presidentti Stubb tapaa kansalaisia Utsjoen Kylätalo Giisássa noin kello 13.30 alkaen. Iltapäivällä presidentti Stubb vierailee Kevon luonnonpuistossa. Ohjelmassa on tutustuminen Lapin tutkimuslaitos Kevon kenttäasemaan, keskusteluja Metsähallituksen edustajien kanssa sekä patikkaretki. Perjantaina 24. toukokuuta presidentti Stubb tapaa Inarissa saamelaiskäräjien edustajia ja keskustelee heidän kanssaan ajankohtaisista saamelaisia koskettavista kysymyksistä. Presidentti tutustuu myös vuoden eurooppalaiseksi museo