Anatolian moskeijareitti esittelee arkkitehtoniset, puiset hypostyylimoskeijat, jotka ovat Turkin 21. Unescon maailmanperintökohde

Mahmut Beyn moskeija Kastamonussa

Esittelemme tässä ehdotuksen ainutlaatuisesta moskeijareitistä, joka kulkee viiden anatolialaisen kaupungin läpi. Reitti esittelee turkkilais-islamilaiseen perinteeseen kuuluvia arkkitehtonisia rakennuksia. Reitin varrella tutustumme muun muassa viiteen Anatoliassa 1200-luvun lopun ja 1300-luvun puolivälin välisenä aikana pystytettyyn moskeijaan, joista ensimmäiset olivat turkkilaisten rakentamia. Nämä kiehtovat moskeijat ovat peräisin keskiajalta, ja niille yhteisiä piirteitä ovat muiden muassa puiset sisäpylväät (hypostyylityyppi) ja aikakauden esteettistä näkemystä heijastavat koristeet.

1. Konya: Beyşehir Eşrefoğlun moskeija

Reitti alkaa Beyşehir Eşrefoğlun moskeijasta Konyassa. Konya oli 1100- ja 1200-luvuilla turkkilaisten seldžukkien pääkaupunki, ja monet tuon ajan artefaktit ovat edelleen nähtävissä kaupungissa. Vuosina 1296–1299 rakennettu Beyşehir Eşrefoğlun moskeija on yksi niistä. Anatolian suurin puinen moskeija esittelee seldžukkien ajan kivi- ja puutöiden loistoa, ja sisältää ainoana kohteena useita koristeellisia kivestä, tiilestä ja värikkäistä laatoista tehtyjä taideteoksia.

Kohdevinkki: Vieraile Çatalhöyükissä, joka on yksi Turkin Unescon maailmanperintökohteista ja maailman vanhimmista neoliittisista siirtokunnista. Äskettäin avatussa Çatalhöyükin tietokeskuksessa vierailijat voivat tehdä interaktiivisen matkan kuuluisan kohteen historiaan.

Ruokavinkki: Maistele Konyan kuuluisaa etli ekmek -leipää, jonka päällä on maustettua jauhelihaa.

2. Afyonkarahisar: Ulun (suur)moskeija

Seuraava kohde on Konyan naapuri Afyonkarahisar. Seldžukit pystyttivät myös Ulun moskeijan, joka on yksi tämän historiallisen kaupungin suurimmista moskeijoista. Se on isännöinyt sivilisaatioita fryygialaisista ottomaanien valtakuntaan. Entisöity rakennus on säilyttänyt alkuperäisen muotonsa, ja on erinomainen esimerkki seldžukkien arkkitehtuurista ja puutyöstä. Rakennus tunnetaan myös nimellä "40 pilarin moskeija", koska siinä on 40 puista pilaria viidessä rivissä.

Kohdevinkki: Afyonissa voit vierailla vuoristoisella Frygian alueella, jossa sijaitsevat kalliolohkareet ja muinaiset rauniot. Alue tarjoaa katsauksen kolmen tuhannen vuoden historiaan ja vuonna 2015 se liitettiin Unescon alustavaan maailmanperintöluetteloon.

Ruokavinkki: Afyonkarahisarissa, joka kuuluu Unescon gastronomisesti luovien kaupunkien verkostoon, paikallisia erikoisuuksia ovat turkkilaiset herkut sucuk ja kaymak.

3. Eskişehir: Sivrihisar Ulu (suur)moskeija

Eskişehir on vaikuttava kaupunki, jolla on sekä historiallisia että nykyaikaisia puolia. Sivrihisar Ulu (suur)moskeija Eskişehirissä on yksi Anatolian suurimmista puupylväsmoskeijoista. Moskeijassa, johon mahtuu jopa 2 500 rukoilijaa, voi nähdä hienoja esimerkkejä Sivrihisar-matonkudonnasta. Joissakin moskeijan 67 pilarista on lyijykynäkoristeita, kun taas toisissa on Itä-Rooman aikakauden pylvästyyliä. Moskeija on kuuluisa myös kauniista, pähkinäpuusta valmistetusta minbaaristaan.

Kohdevinkki: Yazılıkayassa Eskişehirin Hanin alueella sijaitsee Midas-monumentti, joka on nimetty kuningas Midaksen mukaan. Hänen sanotaan muuttaneen Gordionin kosketuksen kullaksi. Muinaisten luolien ja temppelien ympäröimänä kannattaa käydä katsomassa upeaa 17 metriä korkeaa temppeliä, joka on kaivettu kallioon noin kolmetuhatta vuotta sitten.

Ruokavinkki: Eskişehir, joka tunnetaan historiallisesti Anatolian vehnävarastona, tunnetaan myös çibörekistä, joka on perinteisesti valmistettu jauhelihasta.

4. Ankara: Ahi Şerafeddin (Arslanhane) moskeija

Ahi Şerefeddin -moskeija Ankarassa, vain 1,5 tunnin pikajunamatkan päässä Eskişehiristä, on yksinkertaisesta ulkonäöstään huolimatta arkkitehtoninen ihme. Seljuk-ajan rakennus tunnetaan myös muinaisesta marmorileijonapatsaasta haudan sisäseinässä ja rakennusta kutsutaankin myös nimellä Arslanhane (Leijonatalo). Yksikerroksinen moskeija, jossa on 24 puista pylvästä ja marmorikapiteelia, on esimerkki spolian ja puun harmoniasta.

Kohdevinkki: Ehdoton vierailukohde on Gordion, kuningas Midaksen kaupunki ja Turkin 20. kulttuuriperintökohde Unescon maailmanperintöluettelossa. Gordion ja kaupunkia ympäröivä alue ovat tunnettuja 4 500 vuoden lähes jatkuvasta asutuksesta. Vieraile viisi miljoonaa vuotta vanhassa Tulumtaşin luolassa Ankaran Gölbaşın alueella. Sen arkeologisesti merkittävissä setlementtikerrostumissa on asutuksen jälkiä keskipronssikaudelta, hellenistiseltä, roomalaiselta ja itäroomalaiselta aikakaudelta.

Ruokavinkki: Türkiyen pääkaupungissa ollessasi maistele Ankara simidi, döner ja Çubuk turşusu (pikkelsiä).

5. Kastamonu: Kasaba Village Mahmut Bey -moskeija

Kasaba Village Mahmut Bey -moskeija Kastamonussa on viimeinen rakennelma Anatolian puisen moskeijareitin varrella. Candaroğulların ruhtinaskunnan aikana rakennettu moskeija tunnetaan "naulattomana moskeijana" ainutlaatuisen päällekkäisen rakenteensa ansiosta ilman metallinaulojen käyttöä. Yksi rakennuksen merkittävimmistä ominaisuuksista on sen kaunis kruunuportti – todellinen taideteos. Koska Turkissa on vähän esimerkkejä tästä tyylistä, ovi sijaitsee Kastamonun etnografisessa museossa. Vierailtuasi moskeijassa suuntaa museoon katsomaan ovea ja oppimaan lisää Kastamonu-kulttuurista!

Kohdevinkki: Voit vierailla 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alkupuoliskolla rakennetuissa Kastamonun historiallisissa kartanoissa sekä arkeologisessa museossa, joka paljastaa kaupungin arkeologisen rikkauden.

Ruokavinkki: Ennen kuin lähdet kaupungista, muista kokeilla simit tiridiä, joka on valmistettu murskatuista simitistä ilman seesaminsiemeniä ja tarjoillaan luuliemen ja valkosipulijogurtin kanssa.

Arzu Emel Polat
Lähetystöneuvos, Turkin tasavallan suurlähetystö
emel.polat@go-turkiye.fi

Jonna Varhama
puh. 050 543 2926
jonna.varhama@manifesto.fi

Haluatko etätyöskennellä paratiisin keskellä? – Turkki helpottaa suomalaisten diginomadien pidempiaikaista oleskelua29.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Elävistä kaupungeistaan ja upeista rannikoistaan tunnettu Turkki on yksi maailman suosituimmista matkailukohteista. Nyt viisumin saaminen pidempiaikaiseen oleskeluun ja etätyöskentelyyn lomaparatiisissa on aiempaa helpompaa myös suomalaisille. Suomalaiset diginomadit, jotka haluavat tehdä etätöitä Turkissa pidempään, voivat käynnistää viisuminhakuprosessin helposti Digital Nomad GoTürkiye -alustalla.