Zeroten Oy

Liikkumattomuudesta miljardien kulut joka vuosi: Veronkorotukset iskevät liikunnan harrastajiin

Jaa

Arvonlisäveron korotukset ja siitä aiheutuva hintojen nousu uhkaavat laskea liikuntaa harrastavien määrää. Suomalaisten liikkumattomuus tulee jo nyt yhteiskunnalle kalliiksi, sillä UKK-instituutin tekemän tutkimuksen mukaan liikkumattomuuden hintalappu on 3,2 miljardia euroa vuodessa. Summa koostuu muun muassa tuloverojen menetyksestä, ikääntyneiden laitoshoidon, työkyvyttömyyden, ennenaikaisten kuolemien, terveyspalvelujen käytön, sairauspoissaolojen ja lääkkeiden kustannuksista.

– Onko meillä todella varaa siihen, että liikkumisen ja harrastamisen hinta kallistuu? Nykyisessä taloustilanteessa hinnankorotusten seuraukset olisivat dramaattiset niin harrastajille, alan yrityksille kuin koko liikuntatoimijakentälle. Moni suomalainen joutuu tinkimään arjen hankinnoistaan, koska oman hyvinvoinnin ja terveyden vaaliminen koetaan tärkeäksi, sanoo Suomen kunto- ja terveysliikuntakeskusten yhdistyksen puheenjohtaja Lari Raitavuo.

Hän on myös terveyden edistämisen palveluita kehittävän ja tuottavan Erimover Oy Ab:n hallituksen puheenjohtaja. 

Hintojen nousun taustalla on aiemmin tehty päätös alennettujen arvonlisäverokantojen korotuksesta liikuntapalveluissa 10 prosentista 14 prosenttiin vuoden 2025 alusta. Lisäksi tulevassa kehysriihessä on tarkoitus keskustella laajemminkin arvonlisäverotuksen kiristämisestä.

Raitavuon mukaan korotuspäätös on täysin ristiriidassa hallitusohjelman tavoitteen kanssa, jonka mukaan suomalaisten täytyy liikkua enemmän.

– Olemme lähettäneet kansanedustajille vetoomuksen miljoonan suomalaisen puolesta, sillä liikuntapalveluihin kohdistuva arvonlisäverotuksen korotuspäätös pitää kumota. Samalla täytyy varmistaa se, ettei kansalaisten terveyden edistäminen vaarannu uusilla korotuksilla, hän kertoo. 

Kunto- ja terveysliikuntakeskuksissa käy joka viikko miljoona liikunnan harrastajaa. Vuosikäyntejä on noin 50 miljoonaa.

– Inhimilliset ja kansanterveydelliset vaikutukset ovat valtavat, jos suomalaisilla ei ole enää taloudellisesti mahdollista ylläpitää omaa hyvinvointiaan ja terveyttään. Kansansairaudet lisääntyvät ja ihmisten työ- ja toimintakyky heikkenee. Tuskin kukaan päättäjistä haluaa suomalaisten lopettavan liikkumista, sanoo yhdistyksen toiminnanjohtaja Riitta Hämäläinen-Bister.

Yksityisiä kunto- ja terveysliikuntakeskuksia on Suomessa noin 1 200. Liikuntayrittäjyyden ekosysteemin koko on noin kuusi miljardia euroa.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Lari Raitavuo lari.raitavuo@erimover.com, 040 189 5883

Toiminnanjohtaja Riitta Hämäläinen-Bister, toimisto@sky-ry.fi, 040 515 4449

Yhteyshenkilöt

Linkit

Suomen kunto- ja terveysliikuntakeskusten yhdistys SKY ry:

Suomen kunto- ja terveysliikuntakeskusten yhdistys SKY ry:n tarkoituksena on toimia liikuntayrittäjyyden elinkeino- ja toimialapoliittisena etujärjestönä sekä turvata ja edistää alan yrittäjyyttä. SKY ry toimii edunvalvonta-, palvelu- ja koulutusjärjestönä ja edustaa asiantuntijana alan yrityksiä ja yrittäjiä esimerkiksi viranomais-, päättäjä- ja mediayhteyksissä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Zeroten Oy

Meriseikkailuja ja maailmanennätyksiä – soutajalegendat Jari Saario ja Joonas Kuivalainen ottavat osaa LOL Expo 2024 -messutapahtumaan25.3.2024 15:02:17 EET | Tiedote

Kaksi soutajalegendaa, Jari Saario ja Joonas Kuivalainen, saapuvat huhtikuun 4. päivänä järjestettävään LOL Expo 2024 –liikunta- ja hyvinvointitapahtumaan Wanhaan Satamaan. Saario esittelee messuilla legendaarisen veneensä ja kertoo soutu-urakoistaan Atlantin yli Kuivalaisen tavoitellessa tapahtumassa minuutin sisäsoudun maailmanennätystä.

Uudentyyppisellä palvelukonseptilla tukea suomalaisten PK-yritysten kasvuun11.5.2023 14:47:20 EEST | Tiedote

Pk- yritysten siirtymistä digimarkkinoinnin pariin hidastaa usein markkinointiviestintäpalvelujen korkea hintataso ja vaikea terminologia. Markkinoinnin ja viestinnän rooli liiketoiminnan kasvattajana ja ylläpitäjänä on kuitenkin kiistaton. Zeroten on vastannut haasteeseen lanseeraamalla markkinointiviestinnän työkalupakin, Boundian, josta markkinointipalvelut saa valmiiksi paketoituina ja leasingrahoituksella.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye