Itä-Suomen maanteillä siirrytään kesänopeuksiin keskiviikosta 10.4. alkaen (Etelä-Savo, Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala)

Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset poistuvat viikolla 15. Nopeusrajoituksiin siirrytään porrastetusti paikallisten lumi- ja sääolosuhteiden mukaisesti.

Kevätliikenne pölyisellä maantiellä.
Kesänopeusrajoitukset tulevat voimaan heti, kun merkit on asetettu maastoon. Pohjois-Savon ELY-keskus

Nopeusrajoitusmuutoksiin siirtyminen aloitettiin viikolla 14 Etelä-Suomessa ja koko Suomessa on määrä palata kesärajoituksiin viimeistään huhtikuun loppuun mennessä.

Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitusten poistaminen toteutetaan tänä vuonna porrastetusti eri ELY-keskusten alueilla viikkojen 14-17 aikana. Porrastusten syynä ovat erilaiset sää- ja keliolosuhteet maan eri osissa, sekä sulamisvesien jäätyminen tienpintaan yöpakkasten aikana. Kesänopeusrajoitukset tulevat voimaan heti, kun merkit on asetettu maastoon.

Talviajan 80 km/h nopeusrajoitukset palautetaan 100 km/h:ssa. Moottoriteillä nopeusrajoitus nostetaan 120 km/h:ssa lukuun ottamatta tieosuuksia, joilla on pysyvä alempi nopeusrajoitus.

Yöpakkasia ja räntäsateita esiintyy huhtikuun aikana

Lumien sulamisesta ja kevään tulosta huolimatta saattavat ajokelit paikoittain vaihdella tiekohdittain ja vuorokaudenajoittain. Varsinkin siltojen alle ja metsäisille tiekohdille sulava vesi jäätyy yöpakkasten aikaan ja pysyy jäisenä vielä pitkään aamupäivälle saakka. Autoilijoiden on syytä olla tarkkaavaisia ja varovaisia varsinkin näillä tieosuuksilla.

Myös teiden urautuminen luo vaaratilanteita. Sulamisvesien sekä mahdollisten räntä- ja vesisateiden kertyminen teiden uriin lisää vesiliirron vaaraa. Myös teiden pinnassa saattaa talven jäljiltä esiintyä reikiintymistä tai muita vaurioita.

Kesärenkaisiin siirtymistä kannattaa pohtia oman ajoympäristön mukaan. Nastarenkaita saa käyttää maaliskuun jälkeenkin, mikäli sääolosuhteet niin vaativat.

Aluekohtaiset tiedot: ELY-keskukset tekevät alueelliset päätökset talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoituksista. Siirry ELY-keskusten verkkosivuille.

Lue lisää talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoituksista Väyläviraston verkkosivuilta.

Anna-Kaisa Eskelinenliikenneturvallisuusasiantuntija

Puh:02955026077

Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen muutos- ja parannushanke käynnistyy Ruokolahdessa ja Lappeenrannassa22.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus teettää maanteillä 14866 (Kutveleentie) ja 14826 (Utrasaarentie) sijaitsevien Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen lauttarantojen muutos- ja parannustöitä. Rakennustöitä tehdään Lamposaaren lauttapaikalla touko-elokuun välisenä aikana ja Kyläniemen lauttapaikalla heinä-joulukuun välisenä aikana. Hankkeessa peruskorjataan Lamposaaren lauttarantojen rakenteet. Kyläniemen lauttapaikalle rakennetaan uusi varalauttapaikka, uusitaan nykyiset huonokuntoiset lauttarannat ja toteutetaan lossiväylän parannus- ja kunnossapitoruoppaus sekä parannetaan lauttapaikkojen liikenneturvallisuutta. Rakennustöillä ei ole vaikutusta Kyläniemen ja Lamposaaren lossien aikataulun mukaiseen liikennöintiin. Töiden aikana Fintraffic Oy:n tieliikennekeskus tiedottaa mahdollisista liikenteen häiriöistä 24 h/vrk.