Openhouse ry

Open House Helsinki avaa kaupungin kiinnostavimmat ovet jälleen toukokuussa – suosion myötä tapahtuman kestoa pidennetty ja osallistujamäärää lisätty

Open House Helsinki avaa jälleen tänä keväänä ovet kaupungin kiehtovimpiin kohteisiin, jonne yleisöllä ei yleensä ole pääsyä. Edellisvuosina nopeasti loppuunvarattuja yleisökierroksia on tälle vuodelle lisätty ja osallistujamääriä kasvatettu. 16.–19.5. järjestettävän tapahtuman teemoja ovat uusiokäyttö ja aluesuunnittelu.

Suuren suosion saanut, rakennettuun ympäristöön ja arkkitehtuuriin keskittyvä Open House Helsinki tutustuttaa kaupunkilaiset kiinnostaviin ja monipuolisiin rakennuskohteisiin, joihin yleensä ei tavallisilla ihmisillä ole asiaa. Osallistujat pääsevät kierroksilla kuulemaan kohteiden taustoja sekä keskustelemaan arkkitehtien ja muiden asiantuntijoiden kanssa kiinnostavista näkökulmista.

Tänä vuonna maksuttomia opastettuja kierroksia järjestetään muun muassa vuoden 2023 Arkkitehtuurin Finlandia -palkinnon voittaneeseen Päiväkoti Martta Wendeliniin, joka on saanut myös kansainvälistä suitsutusta puuta hyödyntävästä arkkitehtuuristaan. Muita vaikuttavia kierroskohteita ovat esimerkiksi kymmenen vuoden kehitysohjelman jälkeen uudistunut Helsinki-Vantaan lentoasema, Marja ja Keijo Petäjän suunnittelema Lauttasaaren kirkko, joka on myös Helsingin suurin kirkkorakennus, sekä vastikään remontin jälkeen avautunut Kulttuuritalo. Opastettuja kierroksia järjestetään myös Teurastamolle avattuun DTM-yökerhoon sekä moniin muihin mielenkiintoisiin kohteisiin.

Yleisökierroksille ilmoittautuminen avataan tiistaina 23.4. klo 12, ja niille mahtuu keskimäärin kahdestakymmenestä viiteenkymmeneen henkilöä. Edellisvuosien tapahtumissa yleisökierrokset on varattu nopeasti loppuun.

“Suuren suosion vuoksi tänä vuonna olemme panostaneet erityisesti siihen, että mahdollisimman moni kiinnostunut pääsisi mukaan kierroksille. Osallistujamääriä on kasvatettu ja lisäksi tapahtuma järjestetään tänä vuonna päivän pidempänä kuin aiemmin eli myös torstaina on ohjelmaa. Suosittelen kuitenkin toimimaan nopeasti, mikäli kierrokset kiinnostavat”, kertoo tuottaja Aapo Markkula tapahtumaa järjestävästä Openhouse ry:stä. Open House Helsinki järjestetään torstaista sunnuntaihin 16.–19. toukokuuta.

Tämän vuoden tapahtuma jatkaa viime vuoden Re-use- eli uusiokäyttö-teemaa ja laajentaa sitä erityisesti aluesuunnittelun näkökulmasta. Ohjelmassa keskitytään kaupunginosiin, joissa eri aikakausien kerrostumat täydentävät toisiaan. Teema-arkkitehdeiksi on valittu Kruunuvuorenrannan hankkeessa projektipäällikkönä työskennellyt Riitta Jalkanen sekä Katajanokan itäosan uuden asuinalueen suunnittelussa läpimurtonsa tehnyt Mikael Sundman. Tänä vuonna järjestetään myös aluesuunnittelun näkökulmaa avaavia opastettuja kävelykierroksia Kruunuvuorenrantaan ja Katajanokalle.

Luvassa on myös ajankohtainen Helsingin ydinalueiden tulevaisuutta käsittelevä Weekly Talks -keskustelutilaisuus. Mahdollisuuksien keskusta -paneelikeskustelussa esitetään monipuolisia asiantuntijapuheenvuoroja koskien ydinkeskustan identiteettiä, vetovoimaa ja kehittämistä. Keskustelutilaisuus järjestetään lauantaina 18.5. Allas Sea Poolin kokoustila Helsingissä. Tilaisuus järjestetään yhteistyössä Helsinki Design Weeklyn (Luovi Productions) kanssa.

Open House Helsingin uusi yhteistyökumppani tänä vuonna on Arkkitehtuurin ja muotoilun päivät. Vuosaaren teemakierroksilla pääseekin tutustumaan jo etukäteen ArkMuoto 2024 -tapahtuman aiheisiin. Lisätietoja arkkitehtuurin ja muotoilun alojen keskeisten toimijoiden järjestämästä ArkMuoto-tapahtumasta löytyy täältä.

Tarkempi Open House Helsinki -ohjelma ja yleisökierrosten aikataulut ilmoittautumisineen löytyvät tapahtuman verkkosivuilta

Aapo Markkula
Tuottaja
Open House Helsinki
info@openhousehelsinki.fi

Haastattelupyynnöt:
Neea Nenonen
neea.nenonen@mellakka.fi

Openhouse ry

c/o Jussi Murole Telakkakatu 3a A 2 b

Open House Helsinki on arkkitehtuuriin ja kaupunkisuunnitteluun keskittynyt tapahtuma, joka avaa ovia paikkoihin, joihin ei normaalisti pääse. Tapahtuman tarkoitus on kiinnittää huomio rakennettuun ympäristöön ja herättää keskustelua arkkitehtuurista ja kaupunkisuunnittelusta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Openhouse ry