Topelius-palkitun Briitta Hepo-ojan ahmittavan ihana uutuusromaani kertoo kasiluokkalaisen Amalian lemmenkuvioista

Mikä tähtimerkki mätsää? Amalia A ja kosmiset kiemurat on koukuttava nuortenromaani rakkaushuolista ja ihastuksista. Onko syntymähoroskoopista, tarotkorteista ja kädestä ennustamisesta apua, kun Amalia yrittää löytää sydämensä valitun?

Mä kaipaan sitä kuplivaa tunnetta, joka saa mut leijailemaan ja tekee jaloista hyytelöä. Mä haluaisin suudella jotakuta, kulkea käsi kädessä rantaan ja syödä pehmistä ja vallata leikkikentän keinut. Ihastuminen on ihanaa, kunnes siitä tulee kamalaa.

Amalialla pyyhkii huonosti. Uusi kotikaupunki tuntuu tuppukylältä Tampereeseen verrattuna. Unelmien poikaystävä Jimi on paljastunut sovinistiksi, jolle on näytettävä taivaan merkit. Mistä uusi poikakaveri?

Naapuriluokan Urho ei tunnu tajuavan, että hänen ihastuksensa on yksipuolista. Bassoa soittava Max taas tuntuu kiinnostavalta, mutta olisiko tuhoon tuomittua lähestyä eksän bändikaveria? Ja joku mystinen tyyppi pommittaa Amaliaa somessa sydämillä...

Amalian ystävä Louna on hulluna horoskooppeihin ja taitava ennustamaan korteista. Mitä tähdet Amalialle kertovat?

Romaanillaan Suomea lohikäärmeille arvostetun Topelius-palkinnon voittanut kirjailija Briitta Hepo-oja halusi kirjoittaa kirjan, jossa on kepeyttä ja hauskuutta. Samalla hän halusi käsitellä vaikeitakin teemoja, kuten Amalian poikaystävän tyttöystäväänsä kohdistuvaa vähättelevää käytöstä.

Myös hyvän vanhempi-lapsi-suhteen kirjoittaminen Amalian ja tämän yksinhuoltajaisän välille oli tärkeää Hepo-ojalle.

”Halusin kirjoittaa päähenkilön, jolla on turvallinen koti”, hän kertoo.

Amalia A ja kosmiset kiemurat on osa Otavan nuorille suunnattua romanttista LOVE-kirjasarjaa.

Briitta Hepo-oja (s. 1988) on lähtöisin Kuusamosta ja asuu nykyään Helsingissä. Amalia A ja kosmiset kiemurat on hänen neljäs nuortenromaaninsa. Hepo-oja harrastaa piirtämistä ja on kiinnostunut horoskoopeista, magiasta ja ennustuksista.

Amalia A ja kosmiset kiemurat ilmestyy 9.5., ja se on saatavana myös Yasmine Yamajakon lukemana äänikirjana sekä sähkökirjana.

Haastattelu- ja arvostelukappalepyynnöt sekä lisätiedot: anni.gullichsen@otava.fi

Briitta Hepo-oja