SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän myynti kasvoi alkuvuonna – marketkaupan veto jatkui vahvana

Jaa

S-ryhmän tammi–maaliskuun veroton vähittäismyynti oli 3 311,6 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 3,0 prosenttia.

Kuva: Sami Heiskanen
Kuva: Sami Heiskanen

Marketkaupan veroton vähittäismyynti tammi–maaliskuussa oli 2 479,6 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 5,2 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Marketkaupassa korostui edelleen hintakilpailukyvyn merkitys. Päivittäistavarakaupassa kehitystä vauhdittivat myös tälle vuodelle osunut karkauspäivä sekä pääsiäisen viime vuotta aikaisempi ajankohta, joka siirsi sesongin myyntiä huhtikuulta maaliskuulle.

– Arviomme mukaan päivittäistavarakaupassa myyntimme on kasvanut alkuvuonna Suomen muuta markkinaa paremmin. Monipuolinen ja edullinen ostoskori on osuuskaupan peruslupaus, josta olemme pitäneet kiinni. Tammikuussa alensimme jälleen kaikkien Xtra-tuotteiden hintoja. Myös asiakasomistajuuden etuja arvostetaan. Esimerkiksi Bonus on aidosti rahaa omalle tilille, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook toteaa.

Ruokaostoksilla asiakkaita puhuttelivat etenkin edulliset Xtra-tuotteet, 10 vuotta täyttäneen Kotimaista-sarjan tuotteet, alle euron hevit sekä perusruoanlaiton tuotteet kuten peruna, pasta ja jauheliha. Myös vegaanihaaste ja uutuustuotteet kiinnostivat kuluttajia alkuvuonna. Käyttötavarakaupassa kysyntää riitti puolestaan esimerkiksi pihan ja puutarhan, urheiluvälineiden ja viihde-elektroniikan tuoteryhmissä, joissa kauppa kävi myös muuta markkinaa paremmin.

S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupan myynti oli tammi–maaliskuussa 54,1 miljoonaa euroa. Edellisvuoden tasosta jäätiin 4,4 prosenttia. Kampanjat kiinnostivat edelleen asiakkaita, ja kauppa kävi alkuvuonna vilkkaasti niin Asiakasomistajapäivillä kuin Kutsu kauneuteen -kampanjassakin. Myyntiennätyksen tehnyt kevään 3+1 Päivää -kampanja sijoittui tänä vuonna maaliskuun sijaan huhtikuulle, mikä aiheutti myynnin siirtymää vuoden toiselle kvartaalille. Sokos laajeni huhtikuun alussa, kun Osuuskauppa KPO avasi ketjun 21. tavaratalon Vaasaan 11.4.2024.

Tasaista kehitystä matkailu- ja ravitsemiskaupassa sekä liikennekaupassa haastavasta toimintaympäristöstä huolimatta

S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan tammi–maaliskuun myynti oli 181,9 miljoonaan euroa. Myynti säilyi lähes samalla tasolla kuin edellisvuoden vastaavana ajankohtana. Tätä voidaan pitää hyvänä tuloksena vallitsevassa taloustilanteessa.  

– Tammikuu lähti varovaisesti liikkeelle, mutta kvartaalin edetessä kysyntä vilkastui, ja kokonaisuudessaan tammi–maaliskuu sujui S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa odotusten mukaisesti. Asiakkaamme arvostavat hyvää palvelua sekä sitä, että laatu ja hinta osuvat kohdilleen, Krook tiivistää.

S-ryhmän liikennekaupan kokonaismyynti tammi–maaliskuussa oli 482,8 miljoonaa euroa. Edellisvuoden tasosta euromääräinen myynti jäi 0,9 prosenttia polttonesteiden maailmanmarkkinahintojen laskun vuoksi. Ensimmäisellä kvartaalilla liiketoiminnalle asettivat haasteita myös lakot sekä edellisvuotta matalammalle jääneet tieliikennemäärät.

– Haastavasta toimintaympäristöstä huolimatta myynti kehittyi hyvin ABC-ketjun eri palveluissa. Ketjun kattavaa verkostoa ja palveluita uudistetaan jatkuvasti. Esimerkiksi ravintolan konseptia on kehitetty onnistuneesti ja sähkölatausliiketoiminnassa myynti yli kaksinkertaistui edellisvuodesta, Hannu Krook kertoo.

S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–3/2024

Liiketoiminta-alue Myynti (milj. €) Muutos 1–3/2023 (%)
Marketkauppa* 2 479,6 +5,2
Liikennekauppa 482,8 -0,9
Matkailu- ja ravitsemiskauppa* 181,9 -0,2
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa 54,1 -4,4
Muut 113,1 -14,2
S-ryhmä yhteensä 3 311,6 +3,0

*Lukuun sisältyy myynti Virossa.

Yhteyshenkilöt

Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l

Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.

Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye