S-ryhmän myynti kasvoi alkuvuonna – marketkaupan veto jatkui vahvana
S-ryhmän tammi–maaliskuun veroton vähittäismyynti oli 3 311,6 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 3,0 prosenttia.

Marketkaupan veroton vähittäismyynti tammi–maaliskuussa oli 2 479,6 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 5,2 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Marketkaupassa korostui edelleen hintakilpailukyvyn merkitys. Päivittäistavarakaupassa kehitystä vauhdittivat myös tälle vuodelle osunut karkauspäivä sekä pääsiäisen viime vuotta aikaisempi ajankohta, joka siirsi sesongin myyntiä huhtikuulta maaliskuulle.
– Arviomme mukaan päivittäistavarakaupassa myyntimme on kasvanut alkuvuonna Suomen muuta markkinaa paremmin. Monipuolinen ja edullinen ostoskori on osuuskaupan peruslupaus, josta olemme pitäneet kiinni. Tammikuussa alensimme jälleen kaikkien Xtra-tuotteiden hintoja. Myös asiakasomistajuuden etuja arvostetaan. Esimerkiksi Bonus on aidosti rahaa omalle tilille, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook toteaa.
Ruokaostoksilla asiakkaita puhuttelivat etenkin edulliset Xtra-tuotteet, 10 vuotta täyttäneen Kotimaista-sarjan tuotteet, alle euron hevit sekä perusruoanlaiton tuotteet kuten peruna, pasta ja jauheliha. Myös vegaanihaaste ja uutuustuotteet kiinnostivat kuluttajia alkuvuonna. Käyttötavarakaupassa kysyntää riitti puolestaan esimerkiksi pihan ja puutarhan, urheiluvälineiden ja viihde-elektroniikan tuoteryhmissä, joissa kauppa kävi myös muuta markkinaa paremmin.
S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupan myynti oli tammi–maaliskuussa 54,1 miljoonaa euroa. Edellisvuoden tasosta jäätiin 4,4 prosenttia. Kampanjat kiinnostivat edelleen asiakkaita, ja kauppa kävi alkuvuonna vilkkaasti niin Asiakasomistajapäivillä kuin Kutsu kauneuteen -kampanjassakin. Myyntiennätyksen tehnyt kevään 3+1 Päivää -kampanja sijoittui tänä vuonna maaliskuun sijaan huhtikuulle, mikä aiheutti myynnin siirtymää vuoden toiselle kvartaalille. Sokos laajeni huhtikuun alussa, kun Osuuskauppa KPO avasi ketjun 21. tavaratalon Vaasaan 11.4.2024.
Tasaista kehitystä matkailu- ja ravitsemiskaupassa sekä liikennekaupassa haastavasta toimintaympäristöstä huolimatta
S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan tammi–maaliskuun myynti oli 181,9 miljoonaan euroa. Myynti säilyi lähes samalla tasolla kuin edellisvuoden vastaavana ajankohtana. Tätä voidaan pitää hyvänä tuloksena vallitsevassa taloustilanteessa.
– Tammikuu lähti varovaisesti liikkeelle, mutta kvartaalin edetessä kysyntä vilkastui, ja kokonaisuudessaan tammi–maaliskuu sujui S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa odotusten mukaisesti. Asiakkaamme arvostavat hyvää palvelua sekä sitä, että laatu ja hinta osuvat kohdilleen, Krook tiivistää.
S-ryhmän liikennekaupan kokonaismyynti tammi–maaliskuussa oli 482,8 miljoonaa euroa. Edellisvuoden tasosta euromääräinen myynti jäi 0,9 prosenttia polttonesteiden maailmanmarkkinahintojen laskun vuoksi. Ensimmäisellä kvartaalilla liiketoiminnalle asettivat haasteita myös lakot sekä edellisvuotta matalammalle jääneet tieliikennemäärät.
– Haastavasta toimintaympäristöstä huolimatta myynti kehittyi hyvin ABC-ketjun eri palveluissa. Ketjun kattavaa verkostoa ja palveluita uudistetaan jatkuvasti. Esimerkiksi ravintolan konseptia on kehitetty onnistuneesti ja sähkölatausliiketoiminnassa myynti yli kaksinkertaistui edellisvuodesta, Hannu Krook kertoo.
S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–3/2024
| Liiketoiminta-alue | Myynti (milj. €) | Muutos 1–3/2023 (%) |
| Marketkauppa* | 2 479,6 | +5,2 |
| Liikennekauppa | 482,8 | -0,9 |
| Matkailu- ja ravitsemiskauppa* | 181,9 | -0,2 |
| Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa | 54,1 | -4,4 |
| Muut | 113,1 | -14,2 |
| S-ryhmä yhteensä | 3 311,6 | +3,0 |
*Lukuun sisältyy myynti Virossa.
Yhteyshenkilöt
Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmän ruokatrendit julki – näin uudet ravitsemussuositukset näkyvät ostoskoreissa20.11.2025 12:00:00 EET | Tiedote
S-ryhmän myyntidata kertoo muutoksista suomalaisten ostokäyttäytymisessä. Valtatrendit hinta, helppous ja yksilöllisyys vaikuttavat vahvasti ruokakaupan ilmiöiden taustalla. Ravitsemussuositukset ja toisaalta myös jauhelihan saatavuushaasteet ovat vaikuttaneet suomalaisten ostoskorien sisältöön kuluneen vuoden aikana.
Prisman verkkokaupan ja Hopen joululahjakeräys on helppo tapa auttaa - lahjoittaa voi “vaikka kotisohvalta käsin”18.11.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Prisman verkkokaupan ja Hopen perinteinen joululahjakeräys on tänä vuonna käynnissä 18.11.–3.12. välisen ajan. Keräysaikana Prisman verkkokaupassa lahjoitetut tuotteet toimitetaan Hopen kautta vähävaraisille lapsiperheille ympäri Suomen. Joulunajan apu on monessa suomalaisperheessä toivottu lahja, sillä lapsiperheiden avun tarve on kuluvan vuoden aikana kasvanut merkittävästi.
Joulun lahjalista yllättää – paketista voi paljastua valoterapiamaski tai multistyler14.11.2025 07:25:00 EET | Tiedote
Tänä vuonna pukinkonttiin pakataan yhä enemmän hyvinvointituotteita, viihdettä ja arjen luksusta. Suomalaiset aloittavat lahjahankintojen teon hyvissä ajoin, ja valintojen taustalla korostuvat hyödyllisyys, toiveiden täyttyminen ja pieni hemmottelu. Prismalaiset tietävät, mitä suomalaiset aikovat tänä jouluna ostaa ja toiveet lahjalistoilla saattavat yllättää.
Mitkä tuotteet käyvät kaupaksi tänä jouluna – Sokoksen asiantuntijat nimeävät hittilahjat11.11.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Sokoksen kauneuden, pukeutumisen ja kodin asiantuntijat jakavat näkemyksensä siitä, mitä tuotteita suomalaiset käärivät paketteihin tänä jouluna. Lahjakääröjen ennustetaan kätkevän alleen muun muassa suloisia miniatyyrituoksuja, laadukkaita neuleita ja näppäriä matkakorurasioita.
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme