S-ryhmän myynti kasvoi alkuvuonna – marketkaupan veto jatkui vahvana
S-ryhmän tammi–maaliskuun veroton vähittäismyynti oli 3 311,6 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 3,0 prosenttia.
Marketkaupan veroton vähittäismyynti tammi–maaliskuussa oli 2 479,6 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 5,2 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Marketkaupassa korostui edelleen hintakilpailukyvyn merkitys. Päivittäistavarakaupassa kehitystä vauhdittivat myös tälle vuodelle osunut karkauspäivä sekä pääsiäisen viime vuotta aikaisempi ajankohta, joka siirsi sesongin myyntiä huhtikuulta maaliskuulle.
– Arviomme mukaan päivittäistavarakaupassa myyntimme on kasvanut alkuvuonna Suomen muuta markkinaa paremmin. Monipuolinen ja edullinen ostoskori on osuuskaupan peruslupaus, josta olemme pitäneet kiinni. Tammikuussa alensimme jälleen kaikkien Xtra-tuotteiden hintoja. Myös asiakasomistajuuden etuja arvostetaan. Esimerkiksi Bonus on aidosti rahaa omalle tilille, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook toteaa.
Ruokaostoksilla asiakkaita puhuttelivat etenkin edulliset Xtra-tuotteet, 10 vuotta täyttäneen Kotimaista-sarjan tuotteet, alle euron hevit sekä perusruoanlaiton tuotteet kuten peruna, pasta ja jauheliha. Myös vegaanihaaste ja uutuustuotteet kiinnostivat kuluttajia alkuvuonna. Käyttötavarakaupassa kysyntää riitti puolestaan esimerkiksi pihan ja puutarhan, urheiluvälineiden ja viihde-elektroniikan tuoteryhmissä, joissa kauppa kävi myös muuta markkinaa paremmin.
S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupan myynti oli tammi–maaliskuussa 54,1 miljoonaa euroa. Edellisvuoden tasosta jäätiin 4,4 prosenttia. Kampanjat kiinnostivat edelleen asiakkaita, ja kauppa kävi alkuvuonna vilkkaasti niin Asiakasomistajapäivillä kuin Kutsu kauneuteen -kampanjassakin. Myyntiennätyksen tehnyt kevään 3+1 Päivää -kampanja sijoittui tänä vuonna maaliskuun sijaan huhtikuulle, mikä aiheutti myynnin siirtymää vuoden toiselle kvartaalille. Sokos laajeni huhtikuun alussa, kun Osuuskauppa KPO avasi ketjun 21. tavaratalon Vaasaan 11.4.2024.
Tasaista kehitystä matkailu- ja ravitsemiskaupassa sekä liikennekaupassa haastavasta toimintaympäristöstä huolimatta
S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan tammi–maaliskuun myynti oli 181,9 miljoonaan euroa. Myynti säilyi lähes samalla tasolla kuin edellisvuoden vastaavana ajankohtana. Tätä voidaan pitää hyvänä tuloksena vallitsevassa taloustilanteessa.
– Tammikuu lähti varovaisesti liikkeelle, mutta kvartaalin edetessä kysyntä vilkastui, ja kokonaisuudessaan tammi–maaliskuu sujui S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa odotusten mukaisesti. Asiakkaamme arvostavat hyvää palvelua sekä sitä, että laatu ja hinta osuvat kohdilleen, Krook tiivistää.
S-ryhmän liikennekaupan kokonaismyynti tammi–maaliskuussa oli 482,8 miljoonaa euroa. Edellisvuoden tasosta euromääräinen myynti jäi 0,9 prosenttia polttonesteiden maailmanmarkkinahintojen laskun vuoksi. Ensimmäisellä kvartaalilla liiketoiminnalle asettivat haasteita myös lakot sekä edellisvuotta matalammalle jääneet tieliikennemäärät.
– Haastavasta toimintaympäristöstä huolimatta myynti kehittyi hyvin ABC-ketjun eri palveluissa. Ketjun kattavaa verkostoa ja palveluita uudistetaan jatkuvasti. Esimerkiksi ravintolan konseptia on kehitetty onnistuneesti ja sähkölatausliiketoiminnassa myynti yli kaksinkertaistui edellisvuodesta, Hannu Krook kertoo.
S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–3/2024
Liiketoiminta-alue | Myynti (milj. €) | Muutos 1–3/2023 (%) |
Marketkauppa* | 2 479,6 | +5,2 |
Liikennekauppa | 482,8 | -0,9 |
Matkailu- ja ravitsemiskauppa* | 181,9 | -0,2 |
Tavaratalo- ja erikoisliikekauppa | 54,1 | -4,4 |
Muut | 113,1 | -14,2 |
S-ryhmä yhteensä | 3 311,6 | +3,0 |
*Lukuun sisältyy myynti Virossa.
Yhteyshenkilöt
Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
ABC-lataus avaa noin 300 uutta latauspistettä tänä vuonna – suunnitteilla Suomen suurimmat ja tehokkaimmat julkiset latausasemat30.4.2024 07:53:20 EEST | Tiedote
S-ryhmän valtakunnallinen sähköautojen latausverkosto ABC-lataus kasvaa vauhdilla myös tänä vuonna. Latausasemien kokoja ja tehoja nostetaan uusille tasoille useiden osuuskauppojen alueilla ympäri Suomea. Hämeeseen avataan useampia isoja, lähes 30 suurteholatauspisteen asemia.
SOK:n hallintoneuvosto 2024 on valittu – Timo Santavuo jatkaa puheenjohtajana25.4.2024 14:26:23 EEST | Tiedote
SOK:n hallintoneuvosto valittiin 25.4.2024 pidetyssä osuuskunnan kokouksessa. Hallintoneuvostoon tuli vain yksi henkilövaihdos.
Jopa +60 % myyntipiikkejä – Prisman data osoittaa kuinka suomalaiset hurahtivat huoltamaan pyöriään25.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat innostuneet tänä keväänä toden teolla pyöräilystä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Pyoräilyn myynti kasvoi maaliskuussa peräti 60 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen. Etenkin sähköpyörien suosio kasvaa jatkuvasti ja taustalla näkyy myös työsuhdepyöräilyn nousu sekä ympäri vuoden tapahtuvan pyöräilyn lisääntyminen. Suomalaiset vaikuttavat myös huoltavansa pyöriään aiempaa enemmän itse, sillä pyöräilytarvikkeiden kuten renkaiden paikkaustarvikkeiden ja ketjuöljyjen myynti on kasvanut voimakkaasti.
Vappumakunsa kullakin – suomalaisille maistuu niin perunasalaatti kuin pakastepizza24.4.2024 08:05:00 EEST | Tiedote
Tippaleivät, munkit, sima, perunasalaatti ja nakit ovat vapun perinteisiä herkkuja, joilla on vankkumaton paikka suomalaisten vappupöydissä. S-ryhmän myyntidata osoittaa, että herkuttelussa löytyy kuitenkin mielenkiintoisia eroja niin eri maakuntien kuin ikäryhmienkin välillä.
S-ryhmän ja S-Pankin asiakkaat voivat nyt käyttää S-Etukortti Visa -korttia Apple Payssä ja lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmä ja S-Pankki tuovat S-Etukortti Visa -asiakkailleen mahdollisuuden Apple Payn käyttöön. Se on turvallinen ja helppo maksutapa, joka auttaa asiakkaita välttämään maksukorttinsa luovuttamisen toiselle henkilölle, fyysisten painikkeiden koskettamisen tai käteisellä maksamisen. Siinä käytetään iPhone-puhelimen tehokkaita toimintoja jokaisen maksutapahtuman suojaamiseen. Asiakasomistajat voivat myös lisätä S-Etukorttinsa Applen Lompakkoon. Näin he voivat kerryttää Bonusta iPhone-puhelimellaan tai Apple Watch -älykellollaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme