Ikikallion tarinoita Vuoden museojulkaisu -kilpailun finaaliin

Syksyllä 2023 ilmestynyt, Andreas Koiviston kirjoittama ja Tom Björklundin kuvittama teos on kaksikielinen lasten tietokirja, joka esittelee ihmisen historiallista matkaa mammuttien ajoista nykypäivään.

Kannet: Tom Björklund

Suomen museoliiton ja ICOM Suomen komitean parillisina vuosina järjestämä Vuoden museojulkaisu -kilpailun finalistit on valittu. Voittajan julkistus tapahtuu Valtakunnallisilla museopäivillä, jotka järjestetään Jyväskylässä 23. toukokuuta 2024.

Kaikkia neljää finalistiteosta luonnehditaan sisällöltään ja esitystavoiltaan innovatiivisiksi. Ne myös tavoittavat kohderyhmänsä poikkeuksellisen hyvin.

Raati perusteli Ikikallion tarinoiden valintaa seuraavasti:

"Vantaan kaupunginmuseon Ikikallion tarinoita – mammuteista meidän aikaamme (kustantaja Aviador) on sisällöllisesti kekseliäs teos, ja sen kerrontapa on jännittävä ja jopa runollinen. Hyvä kuvitus yhdistyneenä jännittäviin tarinoihin tarjoaa täydellisen mahdollisuuden aikuiselle ja lapselle viihtyä yhdessä historian äärellä kotiseutuun ja historiaan tutustuen."

Muut kolme finalistia ovat Lintuhuviloita Savonlinnasta haudankaivaja Ruuskasen tapaan (kustantaja Riihisaari–Savonlinnan museo), Kohtalona Ruotsinsalmi – Tutkimuksia pintaa syvemmältä (Kymenlaakson museo ja Suomen kansallismuseo) ja Taidesauna I Art Sauna (Parvs).

Lisätietoa Museoliiton tiedotteessa: https://museoliitto.fi/uutinen/vuoden-museojulkaisu-kilpailun-finaaliin-nelja-innovatiivista-teosta/

Tietoa julkaisijasta

05200 RAJAMÄKI

Hannu Mäkelän uutuusromaani miehen rakkaudenkaipuusta17.5.2024 14:39:33 EEST | Tiedote