Ulkomaiset matkailijat käyttivät Suomessa vuoden aikana 3,8 miljardia euroa
Ulkomaiset matkailijat tekivät viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana (maaliskuu 2023 - helmikuu 2024) yhteensä 4,7 miljoonaa matkaa Suomeen ja käyttivät keskimäärin 807 euroa matkaa kohden, eli yhteensä noin 3,8 miljardia. Matkoista 73 prosenttia oli vapaa-ajan matkoja ja 27 prosenttia työmatkoja. Tiedot käyvät ilmi Visit Finlandin yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tuottamasta kuukausitilasto Matkailijamittarista.

Ulkomaiset matkailijat tekivät maalis-helmikuussa Suomeen yhteensä 4,7 miljoonaa matkaa, joiden aikana yövyttiin 46,7 miljoonaa kertaa. Luku sisältää rekisteröidyt ja rekisteröimättömät majoitukset, kuten mökkimajoitukset, lyhytaikaiset vuokra-asumiset sekä yöpymiset sukulaisten luona. Keskimäärin ulkomainen lomailija viipyi Suomessa neljä päivää.
Yhteensä ulkomaiset matkailijat käyttivät Suomessa rahaa lähes neljä (3,8) miljardia euroa. Ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö Suomessa muodostuu majoituksesta, ravintoloista ja kahviloista, polttoaineesta, liikkumisesta, kulttuurista, urheilusta ja virkistyksestä sekä ostoksista ja muista menoista. Rahankäyttöön ei sisälly meno- ja paluumatkan lento- ja laivalippuihin käytettyä rahaa.
Talvimatkailijat käyttävät rahaa kesämatkailijoita enemmän
Suomeen tehtiin talven huippukuukausina joulukuusta helmikuuhun yhteensä 1,2 miljoonaa matkaa. Rahaa ulkomaiset vieraat jättivät tuona aikana Suomeen 1,1 miljardia euroa, keskimäärin 916 euroa matkaa kohden.
Kesän huippusesongilla eli kesä-elokuussa Suomeen tehtiin 1,6 miljoonaa matkaa. Euroja ulkomaiset matkailijamme jättivät yhteensä 1,3 miljardia, keskimäärin 801 euroa matkaa kohden.
– Talvimatkailijat käyttävät keskimäärin 115 euroa enemmän rahaa kuin kesämatkailijat. Talven suurempi matkaa kohden käytetty rahamäärä selittyy osaksi talviajan palveluiden korkeammilla hinnoilla sekä suurella kysynnällä, mikä on voitu siirtää hintoihin, sanoo Visit Finlandin asiantuntija Katarina Wakonen.
Ulkomaiset matkailijat varaavat talvimatkansa Suomeen hyvissä ajoin. Matkavaraukset tehdään talvikaudelle keskimäärin 3,4 kuukautta ennen matkan alkua, kun kesäkaudella matkailijat tekivät varaukset 2,3 kuukautta aiemmin. Talvivarausten aikainen ajankohta selittyy osaksi valmismatkojen suurella määrällä. Noin viidesosa (21 %) talven vapaa-ajan matkoista on valmismatkoja; kesällä niiden osuus on vain viisi prosenttia. Talvikaudella vapaa-ajan matkailijat viipyvät Suomessa keskimäärin neljä päivää eli päivän vähemmän kuin kesäkaudella.
– Luontoon liittyvät suomalaiset elämykset ja kokemukset kiehtovat ulkomaisia matkailija ympäri vuoden. Talvella lisäksi ulkoilma-aktiviteetit ja talviurheilu vetoavat matkailijoihin. Kesä-Suomesta haetaan luontoelämysten lisäksi talvikautta useammin urbaaniin elämään liittyviä kokemuksia esimerkiksi kulttuurielämysten ja kaupunkimatkojen merkeissä. Kesällä tehdään lisäksi runsaasti kiertomatkoja, Wakonen jatkaa.
Visit Finland seuraa myös matkailijoiden hiilijalanjälkeä. Ulkomaisten matkailijoiden hiilijalanjälki kesä- ja talvikausilla on matkaa kohti suunnilleen sama, vähän yli 460 kg. Laskelmassa on huomioitu meno- ja paluumatkasta, Suomessa liikkumisesta sekä majoituksesta ja aterioista aiheutuneet hiilidioksidipäästöt.
TAUSTATIEDOT
- Matkailijamittari on Visit Finlandin tuottama uusi kuukausitilasto. Tiedonkeruu alkoi maaliskuussa 2023.
- Päätuloksiin voi tutustua myös visuaalisella ja dynaamisella raportilla Matkailijamittari - Visit Finland.
- Tilastokeskus palkitsi Matkailijamittarin vaikuttavuudesta
- Tutkimuksen kohdejoukon muodostavat ulkomailla asuvat matkailijat, jotka matkustivat Suomeen. Kohdejoukkoon eivät sisälly niin sanotut transit- eli vaihtomatkustajat.
- Tilastokeskus vastaa tutkimuksen otannan suunnittelusta ja tutkimusaineiston tuottamisesta.
- Tutkimusyritykset TAK Oy ja Norstat Oy vastaavat satamissa ja lentokentillä tehtävästä tiedonkeruusta.
- Haastatteluja tehtiin ympäri vuoden Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja Helsingin satamissa. Kesäkaudella haastatteluita tehtiin lisäksi Tampere-Pirkkalan lentoasemalla ja Turun satamassa. Talvikaudella haastatteluita tehtiin Ivalon, Kittilän, Kuusamon ja Rovaniemen lentoasemilla.
- Maaliskuun 2023 ja helmikuun 2024 välisen ajan kattava aineisto muodostuu 7 584:sta kohdejoukkoon kuuluvan henkilön haastattelusta.
- Matkamäärän virhemarginaali oli maalis-helmikuussa noin 2 prosenttia suuntaansa.
- Tulokset julkaistaan tietokantatauluina Visit Finlandin Tilastopalvelu Rudolfissa sekä avoimena datana Matkailu ja turismi - Kategoriat avoindata.fi
Yhteyshenkilöt
Katarina WakonenHead of Business Intelligence, Visit FinlandBusiness Finland / Visit Finland
Puh:+358 40 072 3088katarina.wakonen@businessfinland.fiHeli HemgårdCommunications ManagerVisit Finland, Invest in Finland, Work in Finland, Film in Finland
Puh:+358409015219heli.hemgard@businessfinland.fiKuvat

Liitteet
Linkit
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Näistä Euroopan maista Suomeen tullaan harvimmin yöpymään2.5.2025 08:05:00 EEST | Tiedote
Saksa, Iso-Britannia, Ruotsi ja Ranska ovat tuttuja näkyjä Suomen matkailutilastoissa, sillä näistä maista tulee vuosittain satoja tuhansia yöpymisiä. Mutta entä Euroopan maat, joista Suomeen matkustetaan kaikkein harvimmin? Tilastojen häntäpäästä löytyvät Liechtenstein, Albania ja Valko-Venäjä.
Business Finland startade en kampanj om hållbar gruvdrift och kritiska mineraler28.4.2025 08:03:00 EEST | Pressmeddelande
Kritiska mineraler och strategiska råvaror har nu en stor marknadsdriven efterfrågan när olika länder investerar i att säkra leveranskedjan för mineraler och i miljömål. Business Finland startade en årslång kampanj för att stödja hållbar förnyelse av den finska gruv- och mineralsektorn med tio miljoner euro. ”Gruvornas negativa miljöpåverkan måste minskas och försörjningsberedskapen i Finland garanteras”, säger Satu Penttinen från Business Finland, som har utsetts att leda kampanjen.
Business Finland aloitti kestävän kaivosteollisuuden ja kriittisten mineraalien kampanjan28.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Kriittisille mineraaleille ja strategisille raaka-aineille on nyt suurta markkinalähtöistä kysyntää, kun eri maat investoivat mineraalien toimitusketjujen turvaamiseen ja ympäristötavoitteisiin. Business Finland aloitti vuoden mittaisen kampanjan, joka tukee suomalaisen kaivos- ja mineraalisektorin kestävää uudistumista 10 miljoonalla eurolla. “Kaivosten haitallisia ympäristövaikutuksia tulee pienentää ja Suomelle taattava huoltovarmuus”, sanoo kampanjan vetäjäksi nimetty Satu Penttinen Business Finlandista.
Företag i södra Finland har upptäckt FN:s enorma köpmaskin24.4.2025 08:03:00 EEST | Pressmeddelande
FN publicerar försäljningsinformation om hur marknaden som är värd 25–30 miljarder dollar har utnyttjats. ”Det har skett genombrott, och särskilt företag i södra Finland har hittat en kanal och lyckats leverera sina tjänster till olika FN-organisationer”, säger Marjukka Holopainen-Rainio från Business Finland.
Eteläsuomalaiset yritykset ovat löytäneet YK:n valtavan ostokoneiston24.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
YK julkaisee myyntitietoa siitä, miten 25–30 miljardin dollarin arvoista markkinaa on hyödynnetty. "Läpimurtoja on tapahtunut, ja etenkin eteläsuomalaiset yritykset ovat löytäneet kanavan ja onnistuneet toimittamaan palveluitaan YK:n eri organisaatioille”, sanoo Marjukka Holopainen-Rainio Business Finlandista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme