Ulkomaiset matkailijat käyttivät Suomessa vuoden aikana 3,8 miljardia euroa
Ulkomaiset matkailijat tekivät viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana (maaliskuu 2023 - helmikuu 2024) yhteensä 4,7 miljoonaa matkaa Suomeen ja käyttivät keskimäärin 807 euroa matkaa kohden, eli yhteensä noin 3,8 miljardia. Matkoista 73 prosenttia oli vapaa-ajan matkoja ja 27 prosenttia työmatkoja. Tiedot käyvät ilmi Visit Finlandin yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tuottamasta kuukausitilasto Matkailijamittarista.

Ulkomaiset matkailijat tekivät maalis-helmikuussa Suomeen yhteensä 4,7 miljoonaa matkaa, joiden aikana yövyttiin 46,7 miljoonaa kertaa. Luku sisältää rekisteröidyt ja rekisteröimättömät majoitukset, kuten mökkimajoitukset, lyhytaikaiset vuokra-asumiset sekä yöpymiset sukulaisten luona. Keskimäärin ulkomainen lomailija viipyi Suomessa neljä päivää.
Yhteensä ulkomaiset matkailijat käyttivät Suomessa rahaa lähes neljä (3,8) miljardia euroa. Ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö Suomessa muodostuu majoituksesta, ravintoloista ja kahviloista, polttoaineesta, liikkumisesta, kulttuurista, urheilusta ja virkistyksestä sekä ostoksista ja muista menoista. Rahankäyttöön ei sisälly meno- ja paluumatkan lento- ja laivalippuihin käytettyä rahaa.
Talvimatkailijat käyttävät rahaa kesämatkailijoita enemmän
Suomeen tehtiin talven huippukuukausina joulukuusta helmikuuhun yhteensä 1,2 miljoonaa matkaa. Rahaa ulkomaiset vieraat jättivät tuona aikana Suomeen 1,1 miljardia euroa, keskimäärin 916 euroa matkaa kohden.
Kesän huippusesongilla eli kesä-elokuussa Suomeen tehtiin 1,6 miljoonaa matkaa. Euroja ulkomaiset matkailijamme jättivät yhteensä 1,3 miljardia, keskimäärin 801 euroa matkaa kohden.
– Talvimatkailijat käyttävät keskimäärin 115 euroa enemmän rahaa kuin kesämatkailijat. Talven suurempi matkaa kohden käytetty rahamäärä selittyy osaksi talviajan palveluiden korkeammilla hinnoilla sekä suurella kysynnällä, mikä on voitu siirtää hintoihin, sanoo Visit Finlandin asiantuntija Katarina Wakonen.
Ulkomaiset matkailijat varaavat talvimatkansa Suomeen hyvissä ajoin. Matkavaraukset tehdään talvikaudelle keskimäärin 3,4 kuukautta ennen matkan alkua, kun kesäkaudella matkailijat tekivät varaukset 2,3 kuukautta aiemmin. Talvivarausten aikainen ajankohta selittyy osaksi valmismatkojen suurella määrällä. Noin viidesosa (21 %) talven vapaa-ajan matkoista on valmismatkoja; kesällä niiden osuus on vain viisi prosenttia. Talvikaudella vapaa-ajan matkailijat viipyvät Suomessa keskimäärin neljä päivää eli päivän vähemmän kuin kesäkaudella.
– Luontoon liittyvät suomalaiset elämykset ja kokemukset kiehtovat ulkomaisia matkailija ympäri vuoden. Talvella lisäksi ulkoilma-aktiviteetit ja talviurheilu vetoavat matkailijoihin. Kesä-Suomesta haetaan luontoelämysten lisäksi talvikautta useammin urbaaniin elämään liittyviä kokemuksia esimerkiksi kulttuurielämysten ja kaupunkimatkojen merkeissä. Kesällä tehdään lisäksi runsaasti kiertomatkoja, Wakonen jatkaa.
Visit Finland seuraa myös matkailijoiden hiilijalanjälkeä. Ulkomaisten matkailijoiden hiilijalanjälki kesä- ja talvikausilla on matkaa kohti suunnilleen sama, vähän yli 460 kg. Laskelmassa on huomioitu meno- ja paluumatkasta, Suomessa liikkumisesta sekä majoituksesta ja aterioista aiheutuneet hiilidioksidipäästöt.
TAUSTATIEDOT
- Matkailijamittari on Visit Finlandin tuottama uusi kuukausitilasto. Tiedonkeruu alkoi maaliskuussa 2023.
- Päätuloksiin voi tutustua myös visuaalisella ja dynaamisella raportilla Matkailijamittari - Visit Finland.
- Tilastokeskus palkitsi Matkailijamittarin vaikuttavuudesta
- Tutkimuksen kohdejoukon muodostavat ulkomailla asuvat matkailijat, jotka matkustivat Suomeen. Kohdejoukkoon eivät sisälly niin sanotut transit- eli vaihtomatkustajat.
- Tilastokeskus vastaa tutkimuksen otannan suunnittelusta ja tutkimusaineiston tuottamisesta.
- Tutkimusyritykset TAK Oy ja Norstat Oy vastaavat satamissa ja lentokentillä tehtävästä tiedonkeruusta.
- Haastatteluja tehtiin ympäri vuoden Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja Helsingin satamissa. Kesäkaudella haastatteluita tehtiin lisäksi Tampere-Pirkkalan lentoasemalla ja Turun satamassa. Talvikaudella haastatteluita tehtiin Ivalon, Kittilän, Kuusamon ja Rovaniemen lentoasemilla.
- Maaliskuun 2023 ja helmikuun 2024 välisen ajan kattava aineisto muodostuu 7 584:sta kohdejoukkoon kuuluvan henkilön haastattelusta.
- Matkamäärän virhemarginaali oli maalis-helmikuussa noin 2 prosenttia suuntaansa.
- Tulokset julkaistaan tietokantatauluina Visit Finlandin Tilastopalvelu Rudolfissa sekä avoimena datana Matkailu ja turismi - Kategoriat avoindata.fi
Yhteyshenkilöt
Katarina WakonenHead of Business Intelligence, Visit FinlandBusiness Finland / Visit Finland
Puh:+358 40 072 3088katarina.wakonen@businessfinland.fiHeli HemgårdCommunications ManagerVisit Finland, Invest in Finland, Work in Finland, Film in Finland
Puh:+358409015219heli.hemgard@businessfinland.fiKuvat

Liitteet
Linkit
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
NestAI kehittää Business Finlandin tuella fyysistä tekoälyä miehittämättömiin järjestelmiin4.12.2025 06:00:00 EET | Tiedote
NestAI, nopeasti kasvava eurooppalainen fyysisen tekoälyn tutkimus- ja kehityslaboratorio, rakentaa seuraavan sukupolven tekoälyratkaisuja aloille kuten logistiikka, tarkastus, valvonta, turvallisuus ja puolustus. Yrityksen ytimessä ovat sen miehittämättömien järjestelmien ja komentokeskusten (C2) avoimet, modulaariset ja yhteentoimivat alustat. Yhtiö aloitti kehitystyön alkuvuodesta 2025 Business Finlandin tuella, jonka avulla rakennettiin ensimmäiset toimivat prototyypit.
Business Finland uudistuu: Tavoitteena vahvempi rooli kasvun ja innovaatioiden vauhdittajana25.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Business Finland julkaisi uuden strategiansa vuosille 2026–2030. Kansainvälinen kilpailu on kiristynyt, geopoliittiset haasteet ovat kasvaneet ja teollisuuspolitiikan rooli vahvistunut. Suomi on päättänyt panostaa kestävään kasvuun lisäämällä tutkimus- ja kehitysrahoitusta yrityksille merkittävästi tulevina vuosina. Uudella strategialla Business Finland uudistuu vastaamaan muuttuneeseen toimintaympäristöön ja ottamaan keskeisen roolin kasvutoimien toimeenpanossa.
Kilpailu Pohjoismaiden talvimatkailusta kiristyy21.11.2025 07:55:00 EET | Tiedote
Suomi pitää yhä kärkipaikkaa Pohjoismaiden talvimatkailussa, mutta kilpailu kiristyy, kun myös muut maat panostavat talvisesonkiin. Suomeen matkustetaan talvella eniten Isosta-Britanniasta, Ranskasta ja Saksasta, kun taas naapurimaihin matkustetaan Yhdysvalloista ja muista Pohjoismaista.
Kutsu medialle: Business Finland uudistuu – Harppaus kasvuun, tasoloikka kunnianhimoon18.11.2025 08:00:00 EET | Kutsu
Business Finland julkaisee uuden strategiansa 25.11.2025 klo 14-15 Team Finland -talolla. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan päivän ohjelmaa paikan päälle tai striimin välityksellä.
Suomelle miljardiluokan vientipotentiaali – Business Finlandin ryhmävientipalvelut ovat avanneet ovia suurhankkeisiin18.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Business Finlandin teettämä arviointi osoittaa, että sen ryhmävientipalvelut (International Business Innovations (IBI), Export Booster ja Joint Offering) ovat toimineet katalyyttinä miljardiluokan vientimahdollisuuksiin. Palvelut ovat yhdistäneet suomalaisyrityksiä suuriin kansainvälisiin hankkeisiin, jotka olisivat yksittäisille yrityksille liian laajoja ja monimutkaisia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme