Ulkomaiset matkailijat käyttivät Suomessa vuoden aikana 3,8 miljardia euroa
Ulkomaiset matkailijat tekivät viimeksi kuluneiden 12 kuukauden aikana (maaliskuu 2023 - helmikuu 2024) yhteensä 4,7 miljoonaa matkaa Suomeen ja käyttivät keskimäärin 807 euroa matkaa kohden, eli yhteensä noin 3,8 miljardia. Matkoista 73 prosenttia oli vapaa-ajan matkoja ja 27 prosenttia työmatkoja. Tiedot käyvät ilmi Visit Finlandin yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tuottamasta kuukausitilasto Matkailijamittarista.
Ulkomaiset matkailijat tekivät maalis-helmikuussa Suomeen yhteensä 4,7 miljoonaa matkaa, joiden aikana yövyttiin 46,7 miljoonaa kertaa. Luku sisältää rekisteröidyt ja rekisteröimättömät majoitukset, kuten mökkimajoitukset, lyhytaikaiset vuokra-asumiset sekä yöpymiset sukulaisten luona. Keskimäärin ulkomainen lomailija viipyi Suomessa neljä päivää.
Yhteensä ulkomaiset matkailijat käyttivät Suomessa rahaa lähes neljä (3,8) miljardia euroa. Ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö Suomessa muodostuu majoituksesta, ravintoloista ja kahviloista, polttoaineesta, liikkumisesta, kulttuurista, urheilusta ja virkistyksestä sekä ostoksista ja muista menoista. Rahankäyttöön ei sisälly meno- ja paluumatkan lento- ja laivalippuihin käytettyä rahaa.
Talvimatkailijat käyttävät rahaa kesämatkailijoita enemmän
Suomeen tehtiin talven huippukuukausina joulukuusta helmikuuhun yhteensä 1,2 miljoonaa matkaa. Rahaa ulkomaiset vieraat jättivät tuona aikana Suomeen 1,1 miljardia euroa, keskimäärin 916 euroa matkaa kohden.
Kesän huippusesongilla eli kesä-elokuussa Suomeen tehtiin 1,6 miljoonaa matkaa. Euroja ulkomaiset matkailijamme jättivät yhteensä 1,3 miljardia, keskimäärin 801 euroa matkaa kohden.
– Talvimatkailijat käyttävät keskimäärin 115 euroa enemmän rahaa kuin kesämatkailijat. Talven suurempi matkaa kohden käytetty rahamäärä selittyy osaksi talviajan palveluiden korkeammilla hinnoilla sekä suurella kysynnällä, mikä on voitu siirtää hintoihin, sanoo Visit Finlandin asiantuntija Katarina Wakonen.
Ulkomaiset matkailijat varaavat talvimatkansa Suomeen hyvissä ajoin. Matkavaraukset tehdään talvikaudelle keskimäärin 3,4 kuukautta ennen matkan alkua, kun kesäkaudella matkailijat tekivät varaukset 2,3 kuukautta aiemmin. Talvivarausten aikainen ajankohta selittyy osaksi valmismatkojen suurella määrällä. Noin viidesosa (21 %) talven vapaa-ajan matkoista on valmismatkoja; kesällä niiden osuus on vain viisi prosenttia. Talvikaudella vapaa-ajan matkailijat viipyvät Suomessa keskimäärin neljä päivää eli päivän vähemmän kuin kesäkaudella.
– Luontoon liittyvät suomalaiset elämykset ja kokemukset kiehtovat ulkomaisia matkailija ympäri vuoden. Talvella lisäksi ulkoilma-aktiviteetit ja talviurheilu vetoavat matkailijoihin. Kesä-Suomesta haetaan luontoelämysten lisäksi talvikautta useammin urbaaniin elämään liittyviä kokemuksia esimerkiksi kulttuurielämysten ja kaupunkimatkojen merkeissä. Kesällä tehdään lisäksi runsaasti kiertomatkoja, Wakonen jatkaa.
Visit Finland seuraa myös matkailijoiden hiilijalanjälkeä. Ulkomaisten matkailijoiden hiilijalanjälki kesä- ja talvikausilla on matkaa kohti suunnilleen sama, vähän yli 460 kg. Laskelmassa on huomioitu meno- ja paluumatkasta, Suomessa liikkumisesta sekä majoituksesta ja aterioista aiheutuneet hiilidioksidipäästöt.
TAUSTATIEDOT
- Matkailijamittari on Visit Finlandin tuottama uusi kuukausitilasto. Tiedonkeruu alkoi maaliskuussa 2023.
- Päätuloksiin voi tutustua myös visuaalisella ja dynaamisella raportilla Matkailijamittari - Visit Finland.
- Tilastokeskus palkitsi Matkailijamittarin vaikuttavuudesta
- Tutkimuksen kohdejoukon muodostavat ulkomailla asuvat matkailijat, jotka matkustivat Suomeen. Kohdejoukkoon eivät sisälly niin sanotut transit- eli vaihtomatkustajat.
- Tilastokeskus vastaa tutkimuksen otannan suunnittelusta ja tutkimusaineiston tuottamisesta.
- Tutkimusyritykset TAK Oy ja Norstat Oy vastaavat satamissa ja lentokentillä tehtävästä tiedonkeruusta.
- Haastatteluja tehtiin ympäri vuoden Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja Helsingin satamissa. Kesäkaudella haastatteluita tehtiin lisäksi Tampere-Pirkkalan lentoasemalla ja Turun satamassa. Talvikaudella haastatteluita tehtiin Ivalon, Kittilän, Kuusamon ja Rovaniemen lentoasemilla.
- Maaliskuun 2023 ja helmikuun 2024 välisen ajan kattava aineisto muodostuu 7 584:sta kohdejoukkoon kuuluvan henkilön haastattelusta.
- Matkamäärän virhemarginaali oli maalis-helmikuussa noin 2 prosenttia suuntaansa.
- Tulokset julkaistaan tietokantatauluina Visit Finlandin Tilastopalvelu Rudolfissa sekä avoimena datana Matkailu ja turismi - Kategoriat avoindata.fi
Yhteyshenkilöt
Katarina WakonenHead of Business Intelligence, Visit FinlandBusiness Finland / Visit Finland
Puh:+358 40 072 3088katarina.wakonen@businessfinland.fiHeli HemgårdCommunications ManagerVisit Finland, Invest in Finland, Work in Finland, Film in Finland
Puh:+358409015219heli.hemgard@businessfinland.fiKuvat
Liitteet
Linkit
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Sauna, Joulupukki ja revontulet korostuvat Suomen matkailua koskevissa nettihauissa23.4.2024 08:12:00 EEST | Tiedote
Eniten Suomi-aiheisia matkailuhakuja netissä tekivät saksalaiset, japanilaiset ja yhdysvaltalaiset vuonna 2023. Suomesta kiinnostuneet hakivat tietoa mm. saunasta, eri kaupungeista, matkailusta yleensä, Joulupukista ja revontulista. Pohjoismaisessa vertailussa Suomi jää kuitenkin viimeiseksi matkailuaiheisten nettihakujen määrässä.
Business Finlandin johtoryhmään uusi jäsen: Jenni Santalo nimitetty asiakaskokemuksen, markkinoinnin ja viestinnän johtajaksi12.4.2024 07:58:00 EEST | Tiedote
Filosofian maisteri Jenni Santalo on nimitetty 1.5.2024 alkaen Business Finlandin johtoryhmän jäseneksi ja asiakaskokemuksesta, viestinnästä ja markkinoinnista vastaavaksi johtajaksi. Business Finlandilla on myös tuore johtokunta.
Green North Energy monistaa Business Finlandin rahoittamaa vetylaitoskonseptiaan Poriin ja Kemiin – tähtäimessä Suomen omavaraisuus ammoniakin tuotannossa26.3.2024 14:00:00 EET | Tiedote
Suomalainen Green North Energy on tehnyt aiesopimukset vihreiden vety- ja ammoniakkilaitosten perustamisen selvityksestä Porin ja Kemin kaupunkien kanssa. Yhtiö pystyy hyödyntämään Business Finlandin tuella kehittämäänsä tuotantokonseptia, jota se soveltaa jo Naantaliin rakentuvassa pilottilaitoksessa. Yhteensä yli miljardin euron suunnitelluilla investoinneilla tähdätään vihreän siirtymän vauhdittamiseen, huoltovarmuuden paranemiseen ja uusien työpaikkojen syntymiseen.
Suomi seitsemättä kertaa maailman onnellisin maa – Houkutteleeko onnellisuus Suomeen investointeja, matkailijoita ja osaajia?20.3.2024 02:05:00 EET | Tiedote
Kansainvälisen The World Happiness Report 2024 -julkaisun mukaan Suomi on jälleen maailman onnellisin maa, seitsemättä kertaa peräkkäin. Miten onnellisuusraportin tulokset näkyvät Suomen maakuvassa ja miten onnellisuutta hyödynnetään Suomen markkinoinnissa?
Skeittimummo opettaa suomalaista onnellisuutta kansainvälisille matkailijoille Helsingissä19.3.2024 07:26:08 EET | Tiedote
Visit Finlandin ja Helsinki Partnersin yhteisessä Helsinki Happiness Hacks -kampanjassa halukkaat matkailijat ympäri maailman voivat hakea mukaan viiden päivän onnellisuuskurssille Suomeen. Kampanjalla tavoitellaan Suomelle laajaa kansainvälistä näkyvyyttä sekä Helsingin tunnettuuden kasvua matkakohteena.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme