Turun musiikkijuhlat: Samuli Edelmann kyläilee Mikko Koukilla

Turun musiikkijuhlien vuoden 2024 juhlaviikkoja vietetään 8.–31.8. Luvassa on mielenkiintoisia ja kansainvälisiä konsertteja erilaisissa paikoissa ympäri Turkua. Kotikonserttisarja on ollut osa Turun musiikkijuhlien ohjelmistoa jo useiden vuosien ajan. Nyt yksi tämän vuoden kotikonserteista koetaan Turun kaupunginteatterilla isäntänään talon taiteellinen johtaja Mikko Kouki.

Juha Mustonen

Turun musiikkijuhlat tunnetaan monipuolisista, kansainvälisistä ja yllättävistä konserttikokonaisuuksistaan. Näitä on luvassa myös tänä vuonna, kun Turun musiikkijuhlia vietetään 8.–31. elokuuta. Tapahtumia ja konsertteja nähdään esimerkiksi Logomossa, Turun linnassa, Pyhän Henrikin Ekumeenisessa Taidekappelissa, Turun konserttitalossa, Sigyn-salissa sekä Paimion parantolassa. Myös suosittu kotikonserttisarja jatkuu Koukilla kylässä -konsertilla Turun kaupunginteatterissa 19.8.2024 maanantaina. Isäntänä tässä tapahtumassa toimii Turun kaupunginteatterin taiteellinen johtaja Mikko Kouki.

Konsertin musiikkivieraaksi Mikko Kouki on kutsunut pitkäaikaisen ystävänsä ja näyttelijäkollegansa Samuli Edelmannin, joka esiintyy pianisti Matti Paatelman kanssa. Samuli Edelmann on poikkeuksellinen omaa tietään kulkeva tulkitsija, jonka laaja-alainen repertuaari taidelevyistä pop-musiikkiin löytää poikkeuksetta tiensä suomalaisten sydämiin. Mittavan uran merkittäviin kappaleisiin kuuluvat esimerkiksi Sininen sointu, (Sinä olet) Aurinko, Peggy,  Jos sä tahdot niin –duetto Jipun kanssa, Tähtipölyä, Miten ja miksi, Armaan läheisyys sekä Vesa-Matti Loirin kanssa duetoitu Tuomittuna kulkemaan. Matti Paatelma taas tunnetaan pianistina, kosketinsoittajana, säveltäjäna, sovittajana, tuottajana, pedagogina sekä nuotintajana.

Heidän lisäkseen lavalla nähdään myös viulisti Katariina Sallinen, viulisti Marja Sihvo, sellisti Matti Moilanen, pianisti Ville Vihko sekä laulaja Oskari Salovaara. Konsertin ohjelmistossa kuullaan Ólafur Arnaldsin, Ryūichi Sakamoton, Procol Harumin, Stingin sekä Toni Edelmannin teoksia. Musiikin lomassa Mikko Kouki kertoo valitsemistaan kappaleista.

Turun kaupunginteatterin lisäksi kotikonsertteja koetaan tänä vuonna Paavo Nurmen kotimuseossa, Perhetalo Heidekenillä, Arkkipiispan residenssissä, Ruissalon pitsihuviloissa, Lauri Katteluksen luona Laitilassa sekä Langhin perheen luona Alaskartanossa.

Turun musiikkijuhlat on Suomen vanhin yhtäjaksoisesti toiminut musiikkifestivaali. Festivaalin perustajana oli vuonna 1960 Turun Soitannollinen Seura. Monipuolinen kaupunkifestivaali tarjoaa yleisölleen korkeatasoista musiikkia, mm. suuria orkesterikonsertteja, kamarimusiikkia, resitaaleja, jazzia, ulkoilmatapahtumia sekä konsertteja lapsille. Taiteellisena johtajana toimii kapellimestari ja sellisti Klaus Mäkelä. Varsinaisen festivaalin lisäksi Turun musiikkijuhlat järjestää konsertteja ja tapahtumia kaikkina vuodenaikoina, yhteensä n. 30-50kpl vuosittain. www.turunmusiikkijuhlat.fi

Muut kielet

Åbo musikfestspels julkonsert 2024 arrangeras i samarbete med Fondazione Luciano Pavarotti15.5.2024 09:39:42 EEST | Tiedote

Åbo musikfestspels julkonsert hålls lördagen den 14 december kl. 18 i Åbo Konserthus. Stiftelsen för Åbo musikfestspel är producent för konserten i samarbete med Fondazione Luciano Pavarotti, vars ordförande är Luciano Pavarottis änka Nicoletta Mantovani. Tidigare har Mantovani också varit biträdande borgmästare i Åbos vänort Florens. Förutom stiftelsens sångare uppträder två finländska superbegåvningar, barytonen Gabriel Kivivuori Serrano och sopranen Emma Kajander.

Turun musiikkijuhlien joulukonsertti 2024 tuotetaan yhteistyössä Fondazione Luciano Pavarottin kanssa15.5.2024 09:39:42 EEST | Tiedote

Turun musiikkijuhlien joulukonsertti järjestetään lauantaina 14. joulukuuta klo 18 Turun Konserttitalossa. Turun musiikkijuhlasäätiö tuottaa konsertin yhteistyössä Fondazione Luciano Pavarottin kanssa, jonka puheenjohtajan toimii Luciano Pavarottin leski Nicoletta Mantovani. Mantovani on aiemmin toiminut myös Turun ystävyyskaupungin Firenzen apulaiskaupunginjohtajana. Säätiön laulajien kanssa lavalla nähdään kaksi suomalaista huippulahjakkuutta, baritoni Gabriel Kivivuori Sereno ja sopraano Emma Kajander.

Åbo musikfestspel har grundat och lanserar gemenskapen Musicophilia som riktar sig till musikvänner13.5.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Åbo musikfestspel vill skapa en intensivare relation till sin publik och till festivalens viktiga kunder. I stället för en traditionell understödsförening har Åbo musikfestspel grundat och lanserat en ny gemenskap, Musicophilia, som erbjuder musikvänner möjlighet att uppleva festivalens konserter och evenemang på ett alldeles nytt sätt. Musicophilia är ett samfund som bjuder alla som är intresserade av musik att samlas för att tillsammans dela sin passion och njuta av musikens kraft.

Turun musiikkijuhlat on perustanut ja lanseerannut musiikin ystäville suunnatun Musicophilia-yhteisön13.5.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Turun musiikkijuhlat haluaa tiivistää suhdettaan yleisöönsä ja festivaalille tärkeisiin asiakkaisiin. Perinteisen kannatusyhdistyksen sijaan Turun musiikkijuhlat on perustanut ja lanseerannut uuden yhteisön, Musicophilian, joka tarjoaa musiikin ystäville mahdollisuuden kokea festivaalin konsertit ja tapahtumat aivan uudella tavalla. Musicophilia on yhteisö, joka kutsuu kaikkia musiikista kiinnostuneita yhteen jakamaan intohimoaan ja nauttimaan musiikin voimasta yhdessä.