Otavan uudet lukulähettiläät vievät lukuiloa eteenpäin

Otava aloittaa huhtikuussa uuden, lukemista ja kirjallisuutta edistävän hankkeen kun kaksi lukulähettilästä ryhtyy viemään lukemisen iloa eteenpäin. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden puolestapuhujana aloittaa kirjastoammattilainen ja lukuaktivisti Henriika Tulivirta ja kauno- ja tietokirjallisuuden lukulähettiläänä kirja-alan vaikuttaja sekä Kirsin Book Club -kirjablogin, lukupiirien ja -podcastin perustaja Kirsi Ranin.

Henriika Tulivirta ja Kirsi Ranin

Otavan kustantamoperheen lukulähettiläät vinkkaavat upeista uutuuskirjoista ja innostavat ihmisiä kirjallisuuden pariin. He kiertävät kirjallisuustapahtumissa ja nostavat kirjailijoita ja heidän arvokasta työtänsä näkyviin sosiaalisen median kanavissa.

Idea Otavan lukulähettiläisiin tuli kirjailija, runoilija Heli Laaksoselta. Hän haaveili innostavasta kirjapuheesta maalla, merellä, ilmassa, mediassa ja somessa. "Itse paljon keikkailevana kirjailijana olen pitkään haaveillut, että kustantamolla olisi olemassa jonkunlainen ilomestari, eräänlainen cheerleader kulkemassa kirjatapahtumissa niin kentällä kuin verkossakin. Olisi joku, joka istuisi reippaasti eturiviin, aloittaisi aplodit, kohottelisi puheena olevaa kirjaa ja huudahtelisi väliin: "Näin on!" "Kyllä!" "Hurraa!" Hän nappaisi kuvia, tekisi päivityksiä, tägäisi kirjailijaa, tavoittaisi yleisöjä, tartuttaisi intoa. Nyt se toteutuu! Hiano homma!" iloitsee Heli Laaksonen.

”Otava-kustantamoperheessä uskomme kirjallisuuden voimaan, kirjan ja lukijan – tai kuuntelijan – ainutlaatuiseen ja merkitykselliseen kohtaamiseen. Löytääkseen yleisönsä jokainen kirja tarvitsee ympärilleen huomiota ja innostusta. On mahtavaa että saamme nyt kaksi intohimoista kirjaihmistä ja kirja-somen kirkkainta tähteä viemään eteenpäin sanaa loistavista kirjailijoistamme ja heidän kirjoistaan. Uskon että tämän hankkeen kautta nostamme kirjailijamme ja heidän uutuusteoksensa näkyviin aivan uudella, henkilökohtaisella ja sytyttävällä tavalla.” kertoo Otavan kaunokirjallisuuden kustannusjohtaja Antti Kasper.

"Lukeminen on hauskaa ja viihdyttävää, ja lukijaksi voi tulla tai palata missä vaiheessa elämää tahansa! Lukuinto ja lukutaito kulkevat käsi kädessä: kun löytää sopivan kirjan, joka vetäisee kunnolla mukaansa, huomaa yleensä pian, että lukeminen sujuu hetki hetkeltä paremmin. En malta odottaa, että pääsen vinkkaamaan uutuuskirjoja ja juttelemaan ihmisten kanssa monenlaisista, upeista lasten- ja nuortenkirjoista. Kirjallisuus ja lukutaito kuuluvat kaikille!" iloitsee Henriika Tulivirta.

"Jokainen lukukokemus on ainutlaatuinen. Ansiokas kirja puhuttelee, koskettaa, menee ihon alle ja jättää meihin vahvan muistijäljen. On upeaa olla mukana kertomassa lukemisen taiasta ja jakamassa vinkkejä ajankohtaisista kirjoista. Kirjoista keskusteleminen kannattaa aina!” vahvistaa Kirsi Ranin.

Lukulähettiläitä voit seurata Instagramissa ja Facebookissa lukulähettiläiden ja Otavan kustantamoperheen sometileillä.

Lukemisen iloa ja kirjallisuuden asemaa edistävää Lukulähettiläs-hanketta tukee Otavan Kirjasäätiö.