Docendon syksyn 2024 kustannusohjelmassa kaunokirjallisuutta kotimaisilta ja kansainvälisiltä arvostetuilta tekijöiltä

Docendon syksyn kaunokirjallisuus tarjoaa monipuolisen kattauksen kotimaisten ja kansainvälisten kirjailijoiden laadukkaita teoksia. Syksyn kirjasato vie todentuntuisten ja jännittävien trillerien pyörteisiin sekä irrottaa arjesta historiallisen viihteen pariin.

Tutustu koko kirjaluetteloomme täältä.

Docendon syksyn 2024 kirjaluettelo on julkaistu. Mm. kirjailijat Cristina Erikson, Lilja Sigurdardóttir, Helena Immonen ja Pekka Vänni julkaisevat syksyllä teoksia. Kirjailijakuvat: Maria Östlin, Juha Metso, Mikko Rasila, Petri Mast

Syksyn kotimaiset kovan luokan dekkaristit

Helena Immosen menestyneen trillerisarjan neljännessä osassa, Operaatio tuliketussa, Venäjä on ottanut arktisen alueen hallintaansa, ja siitä voimaantuneena päättää ratkaista asemasodaksi jäätyneen Ukrainan tilanteen lopullisesti. Tilanne eskaloituu taisteluksi Suomen maaperällä ja lopulta sota uhkaa koko Eurooppaa.

Monissa liemissä marinoitu juonenpunoja Pekka Vänni uppoutuu Taru Wahlberg -sarjan aloittavassa esikoisromaanissaan ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin uhkakuviin. Hesekiel on kiivastempoinen jännäri, joka vie hiuksia nostattavaan ajojahtiin, kun EU-vaalitilaisuus Narinkkatorilla muuttuu veriseksi painajaiseksi, kun joku ampuu populistipuolueen suositun mepin.

Anneli Kannon psykologisesta otteesta ja omaperäisestä päähenkilöstä kehuttu Näkijä-sarja saa jatkoa. Kaivatut-teoksessa ratkotaan tapausta, jossa paperiton pakolaistyttö katoaa jäljettömiin. Tytön isä ei uskalla kääntyä poliisin puoleen, joten hän turvautuu pyytämään apua meediolta.

Mukaansatempaavia tarinoita ja historian pyörteisiin uppoutumista

Uutta sotakirjailijasukupolvea edustavan Mikko Haajan teos Lemetin veriset hanget kertoo suomalaisten sotilaiden uskomattomasta saavutuksesta ylivoimaista vihollista vastaan Lemetin mottitaistelussa.

Henna Huovilan esikoisteos Sielulintu on Jyväskylän kaupungin perustamishetkiin sijoittuva historiallinen romaani elämästä, uskomuksista ja perinteistä sekä itsellisyyttä etsivän naisen osasta 1830-luvun Suomessa. Teos kertoo vaikeudesta olla erilainen, kun yhteisö on ihmisen ainoa tuki.

Anna Miskon teos Väärä sääty vie 1800-luvun Turkuun, Suomen sodan jälkeiseen muutosten aikaan ja elämään luokkaerojen ja rakkauden ristiriitoihin. Romanttinen tarina kertoo ihmisistä ja heidän suhteistaan aidosti ja elävästi.

Juhani Seppovaaran teos Shakkimestari on eleginen ja sivistynyt pieni helmi, joka käsittelee suuria kysymyksiä 64 ruudun äärellä. Kahta miestä yhdistää shakki – ja syöpä. Toinen pelaa paetakseen pelkojaan, toinen on häpäisty suurmestari.

Petter Kukkosen teos Pohjoinen tanssi on historiallinen romaani Aleksanteri Suuren maailmanvalloituksen unohdetusta takuumiehestä sekä jännittävä kertomus ensimmäisen länsimaisen kansallisvaltion synnystä.

Kansainvälisiltä huippunimiltä jännittäviä dekkareita ja koukuttavia romaaneja

Suomessa suuren suosion saaneen Lilja Sigurdardóttirin Aróran tutkimuksia  -sarjan neljäs osa Kuolonmusta laava vie mukanaan Aróran sisaren mystisen kohtalon jäljille ja selvittää, mitä on tapahtunut kadonneelle dragkuningatar Lady Gúgúlúlle.

Harlan Cobenin teos Etsin sinut on epätoivoisen isän kujanjuoksu. Amerikkalaisen menestyskirjailijan mukaansatempaavassa trillerissä viisi vuotta aikaisemmin kolmevuotiaan poikansa murhasta elinkautiseen tuomittu viaton mies saa tietää poikansa olevan elossa. Hän suunnittelee tuskallisen vankilapaon pelastaakseen poikansa ja puhdistaakseen nimensä, mutta ehtiikö hän paljastamaan karmean totuuden ennen kiinni jäämistään?

Anna Platt on tunnettu ruotsalainen käsikirjoittaja. Hänen teoksessaan Kukaan rakkaasi ei kuole rikos kietoo kolmen toisilleen tuntemattoman ihmisen kohtalot väistämättömästi yhteen. Nerokas juonenkuljetus saa lukijan ahmaisemaan kirjan lähes yhdeltä istumalta.

Christina Eriksonin teos Autuuden saari on toinen itsenäinen osa Svartån kartanon naisten elämää seuraavasta Kartanon naiset -romaanisarjasta, joka kertoo naisten hellittämättömästä taistelusta rakkauden ja itsemääräämisoikeuden puolesta 1700-luvun lopulta aina nykyaikoihin saakka.

Sarah Freethlyn teos Dachaun posliinintekijä on kahdessa aikatasossa kulkeva  kuulas ja kaunis romaani rakkaudesta, surusta ja perhesalaisuuksista. Dramaattinen tarina kertoo juutalaisen miehen, saksalaisen naisen ja natsiupseerin kolmiodraamasta Dachaun keskitysleirin yhteydessä toimineessa posliinitehtaassa.

Tutustu myös näihin teoksiin

Caroline Mitchell: Keskiön peli
Jeanette Bergenstav: Yön saalistajat
Sheila O’flanagan: Kun kaikki muuttui

Tutustu kirjaluetteloomme täältä: https://issuu.com/kirja/docs/docendo_24_syksy_esittely

Lisätietoja ja mediavedospyynnöt: tiedotus@docendo.fi

Lisätietoa julkaisijasta Docendo

Riku Keski-Rauskan kirja kertoo, kuinka politiikan kovat paineet veivät traagisesti aikakautensa kärkipoliitikon Juha Vikatmaan17.4.2024 02:00:00 EEST | Tiedote

Riku Keski-Rauskan Kasvonsa peittänyt mies – Juha Vikatmaan elämä -teoksen julkistustilaisuus järjestetään keskiviikkona 17.4. klo 13.00–14.30 Helsingissä, Ravintola Ostrobotnian Topelius-salissa, osoitteessa Museokatu 10. Tietokirjailija Riku Keski-Rauskaa on tilaisuudessa haastattelemassa toimittaja Tapani Ruokanen. Ennakkoilmoittaudu mukaan 14.4. mennessä.

Arto Luukkasen kirja kysyy: Miten Putin laski kaiken väärin ja romahdutti Venäjän. Mihin suuntaan Venäjä kulkee, jos ja kun väkivalta hiipii sen sisälle?11.4.2024 02:00:00 EEST | Tiedote

Arto Luukkasen Putinin perukirja -tietoteoksen julkistustilaisuus järjestetään torstaina 11.4. klo 13.00–14.30 Helsingissä, Ravintola Ostrobotnian Topelius-salissa, osoitteessa Museokatu 10. Tietokirjailija Arto Luukkasta on tilaisuudessa haastattelemassa kansanedustaja Teemu Keskisarja. Ennakkoilmoittaudu mukaan 7.4. mennessä tiedotteen linkistä.

Syyllisyyden lihavuudesta on loputtava – Lääkäri Emilia Huvisen kirja sukeltaa lihavuuden taustoihin10.4.2024 08:04:00 EEST | Kutsu

Mitä jos painonhallinta ei olekaan kiinni itsekurista? Voiko lihavuudesta syyttää paskoja geenejä? Emilia Huvinen yhdistää kirjassaan uusimman tutkimustiedon sekä asiakastyön kokemukset – ja tulokset puhuvat puolestaan. Ylipaino liitetään edelleen itsekurin puutteeseen ja huonoihin elintapoihin. Lihomisen taustalla on kuitenkin lukuisia biologisia tekijöitä. Tämä kirja auttaa ymmärtämään oman kehon mekanismeja ja löytämään parhaat keinot pitää kilot kurissa.