Kreate Sverigelle merkittävä tunnelin sisustusurakka – yhtiön asema vaativien kallio- ja betonirakenteiden toteuttajana Ruotsissa vahvistuu
Kreate Sverige AB on allekirjoittanut norjalaisen AF Anläggning AB:n kanssa reilun 6 miljoonan euron arvoisen sopimuksen, johon kuuluu Tukholman ohitustien Lovön urakan kahden ramppitunnelin sisäverhousrakenteiden toteuttaminen. Lisäksi sopimukseen sisältyy noin 7 miljoonan euron optio kahden muun ramppitunnelin rakentamisesta.

Kreaten osaamiseen sopivan kallio- ja betonirakentamisen markkinanäkymät Suur-Tukholman ja Göteborgin alueella ovat jatkaneet suotuista kehitystään. Tukholman ohitustie, Förbifart Stockholm E4, rakennetaan vaiheittain, ja sen tavoitteena on luoda mahdollisuuksia voimakkaasti kasvavan alueen kehitykselle. Ympäristö- ja kulttuuriarvojen suojelemiseksi noin 18 kilometriä 21 kilometrin mittaisesta tiestä rakennetaan tunneliin.
AF Anläggning AB:n kanssa solmitun sopimuksen mukaisesti Kreate toteuttaa Tukholman ohitustien rakentamiseen kuuluvan Lovön urakan ramppitunneleiden 311 ja 313 sisäverhousrakenteet. Optiona on toteuttaa myös ramppitunneleiden 312 ja 314 sisustaminen.
– Voitettu urakka todistaa, että olemme alueen ykkönen tunnelien sisustamisessa. Osaava ja sitoutunut henkilöstömme asentaa mittavan sisustuksen ja varmistaa näin pääurakoitsijan aikataulun pitämisen. Meillä on kokemusta Tukholman ohitustien tunnelien sisustamisesta jo vuodesta 2019 lähtien, mikä on auttanut meitä voittamaan taas yhden ison urakan, myhäilee Kreate Sverige AB:n toimitusjohtaja Veli Taatila tyytyväisenä.
Mittavat massat vaativat osaamista
Lovön urakassa Kreate poraa ja pulttaa kahden ramppitunnelin katot ja elementtiseinien kiinnityspultit, asentaa membraanikaton, raudoittaa sen sekä asentaa elementtiseinät. Urakassa massat ovat mittavia: kiinnityspultteja asennetaan 39 000 kpl, elementtiseinää 26 700 m2, ruiskubetonointia 5 800 m3 sekä suomalaisittain harvinaisempaa membraania asennetaan 47 900 m2.
– Suomessa tunneleihin tehdään usein salaojitus, mutta Ruotsissa käytetään vastaavaan tarkoitukseen membraania. Se on eräänlainen kalvo, joka asennetaan kallion ja ruiskubetonoinnin väliin tunnelin louhimisen jälkeen. Membraani raudoitetaan ja ruiskutetaan betonilla, ja se peittää koko tunnelin profiilin toimien vedeneristyksenä, Taatila kertoo.
Urakkaan kuuluu myös perustamis- ja maanrakennustöitä sekä työtunnelien sulkeminen betoni- ja teräsrakenteilla. Sopimuksen arvo on 70 miljoonaa Ruotsin kruunua eli yli 6 miljoonaa euroa, ja se sisältää 80 miljoonan Ruotsin kruunun eli noin 7 miljoonan euron option. Työt käynnistyvät huhtikuussa ja valmistuvat maaliskuuhun 2025 mennessä, mahdollisen option lunastamisen jälkeen työt jatkuvat vuoden 2025 loppuun asti.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Veli TaatilaToimitusjohtajaKreate Sverige AB
Puh:+46 76 890 33 30veli.taatila@kreate.seKirsi-Marjut DickmanViestintäpäällikköKreate Oy
Materiaalipyynnöt
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Kreate laajensi vuonna 2022 toimintaansa Ruotsiin, missä Kreate Sverige AB:n liiketoiminta keskittyy vaativaan kallio- ja tunnelirakentamiseen. Konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 320 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 450 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Kirjalansalmen sillan rakenteet hakevat vertaistaan Suomessa – näin mestariteos toteutettiin12.12.2025 11:41:52 EET | Tiedote
Marraskuussa liikenteelle avattu Kirjalansalmen vinoköysisilta ei ole ainoastaan näyttävä. Sen yli 80-metriset pylonit lepäävät massiivisten, merenpohjaan valettujen kerrostalon kokoisten pylonien perustusten varassa, eikä vastaavia vinoköysiasennuksia ole tehty Suomessa lähes 30 vuoteen. Samanlaista mittavaa siirtymäkohdan rakennetta, jossa teräs- ja teräsbetonipalkit yhdistyvät, ei ole Suomessa aiemmin toteutettu. Kaikki työvaiheet kuormien hallinnasta köysien jännitykseen vaativat äärimmäistä tarkkuutta suunnittelusta toteutukseen. Poikkeuksellinen silta onkin tarjonnut Kreatelle sekä muille maan johtaville silta-asiantuntijoille ainutlaatuisen näköalapaikan.
Kreatella vaativien sillanrakennustöiden vuosi: Poikkeuksellinen tunkkaus Tampereella ja useita sillansiirtoja eri puolilla Suomea10.12.2025 08:30:38 EET | Tiedote
Vuosi 2025 tarjosi Kreatelle useita teknisesti vaativia siltaprojekteja, joissa työt etenivät tunkkaus- ja siirtotekniikoita hyödyntäen. Tampereen henkilöratapiha -hankkeessa tunkattiin Ratapihankadun silta yli metrin verran alaspäin tiiviissä kaupunkiympäristössä. Lisäksi Kreate toteutti useita merkittäviä sivuttaissuuntaisia sillansiirtoja eri puolilla maata, kuten valtatien 4 yläpuolella sijaitsevan Lehmisuon sillan Oulussa, kaksi ratasiltaa Ylivieskassa ja alikulkusillan Suomen vilkkaimmalla rataosalla osana Helsinki–Riihimäki-ratahanketta.
Kreate jalosti ennätysmäärän kierrätettyä hiekoitussepeliä – Porvoo mukana laajenevassa kiertotalousyhteistyössä5.12.2025 09:31:17 EET | Tiedote
Talven liukkaisiin keleihin varautuminen on käynnissä. Kreate käsitteli tänä vuonna ennätysmäärän käytettyä hiekoitussepeliä ja jalosti siitä yli 4 000 tonnia uudelleenkäytettävää Ei enää jätettä -statuksen hiekoitussepeliä. Yhteistyö laajenee kuntien ja kaupunkien suuntaan – Porvoo on ensimmäisten joukossa mukana. Ensi vuonna yhtiön tavoitteena on kaksinkertaistaa käsittelymäärä Vantaan kiertotalousalueella.
Kreate ja GRK allekirjoittivat sopimuksen Vantaan ratikan itäosan ensimmäisen vaiheen toteutuksesta – Kreatelle tilauskantaan 45 miljoonaa euroa27.11.2025 11:00:00 EET | Tiedote
Kreaten ja GRK Suomen muodostama ryhmittymä on allekirjoittanut 26.11.2025 Vantaan kaupungin kanssa sopimuksen Vantaan ratikan itäosan ensimmäisestä toteutusvaiheesta. Vantaan ratikan tarkistettu kokonaiskustannusarvio on noin 750 miljoonaa euroa. Itäosan allianssin rakentamisen arvio on 280 miljoonaa euroa, joka jakaantuu tasaosuuksin ryhmittymän osapuolten kesken. Kreate kirjaa ensimmäisestä vaiheesta reilun 45 miljoonaa euroa tilauskantaansa. Vantaan ratikan itäosan rakentaminen alkaa joulukuussa.
Kreate rakentaa uuden kasvua tukevan väylän Kaarinaan: Kurkela–Kuusisto-hankkeen arvo noin 80 miljoonaa euroa17.11.2025 11:00:00 EET | Tiedote
Kreate Oy ja Väylävirasto ovat allekirjoittaneet lähes 80 miljoonan euron urakkasopimuksen mittavasta Mt 180 Kurkela–Kuusisto-hankkeesta. Kehitysvaiheella alkava hanke kirjattaneen tilauskantaan kokonaisuudessaan vuoden 2026 ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Yksi Varsinais-Suomen merkittävimmistä infrainvestoinneista parantaa Kaarinan ja Turunmaan saariston tieyhteyksiä sekä tukee alueen kestävää kasvua. Uuden Kaarinan läntisen ohitustien toinen pää rakentuu aivan Kreaten rakentaman ja nyt marraskuussa liikenteelle avatun Kirjalansalmen sillan kupeeseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme