Eduskunnan pankkivaltuusto matkustaa Frankfurtiin

Pankkivaltuusto matkustaa Frankfurtiin 11.–12.4.2024. Matkan aikana pankkivaltuusto tapaa Euroopan keskuspankin (EKP) johtokunnan jäseniä sekä EKP:n pankkivalvonnan ja Euroopan järjestelmäriskikomitean johdon edustajia. Keskustelujen aiheina tapaamisissa ovat muiden muassa euroalueen talouden näkymät ja EKP:n rahapolitiikka, digitaalinen euro, euroalueen pankkisektorin tila sekä Euroopan rahoitussektorin sääntelyn ajankohtaiset kysymykset.

Pankkivaltuuston neljän edustajan, neuvonantajan ja sihteerien lisäksi matkalle osallistuvat Suomen Pankin johtokunnan jäsenet.

Lisätietoja antaa pankkivaltuuston sihteeri Kimmo Virolainen, kimmo.virolainen@bof.fi, puh. 09 183 2270.

Kuluttajillakin on vastuu maksamisen turvallisuuden toteutumisessa15.5.2024 11:15:00 EEST | Uutinen

"Ilman luottamusta ei synny toimivia rahoitusmarkkinoita tai maksujärjestelmiä", Suomen Pankin johtokunnan jäsen Tuomas Välimäki sanoi tänään Maksufoorumissa. Helsingissä järjestetyssä tilaisuudessa kuultiin, miten maksaminen turvataan nyt ja tulevaisuudessa ja millaisia vaihtoehtoja maksamiseen tarvitaan. Suomen Pankki kannustaa suomalaisia huolehtimaan omien päivittäisten ostostarpeittensa turvaamisesta häiriötilanteissa maksamisen kotivaralla. Maksamisen kotivaralla tarkoitetaan mahdollisuutta käyttää tarvittaessa useampaa maksuvälinettä, kuten maksukortin lisäksi käteistä ja pikamaksusovellusta, sekä tiliä vähintään kahdessa eri pankissa. Myös sähköiset tunnistautumisen välineet ovat tärkeässä roolissa maksamisen kotivarassa. Vahvaa tunnistautumista edellytetään nykyisin lähes kaikessa verkossa tapahtuvassa maksamisessa. Tämä luo riskin väärinkäytöksille. Yksi tapa vähentää pankkihuijausten vaikuttavuutta onkin käyttää muihin kuin pankkiasioihin muita vahvan tunnistamisen välineitä