Lekdagen firas lördagen den 20.4 – Lek främjar kompisfärdigheterna

Den nationella Lekdagen firas i år lördagen den 20 april, nu redan för nionde gången. Årets teman är kompisfärdigheter och att få kontakt med sina medmänniskor genom lek. Lekdagsnätverket inbjuder människor i alla åldrar att kasta sig in i lekens virvlar på Lekdagen och under lekveckan som föregår den.

Lekdagen firas med tiotals kostnadsfria lekdagsevenemang runt om i Finland. Evenemang ordnas bland annat av MLL:s lokalföreningar, bibliotek, museer och församlingar.

Alla Lekdagens evenemang finns på adressen https://leikkipaiva.fi/leikkipaiva-2024/leikkipaiva-tapahtumat/

Lekdagen ordnas av Lekdagsnätverket, som koordineras av Mannerheims Barnskyddsförbund (MLL). Nätverket består av över 50 aktörer.

Lek hjälper oss att knyta kontakter

Syftet med lekdagen är att påminna oss om att lek ger både glädje och välbefinnande. Leken anses ytterst viktig - den är ju också inskriven i FN:s konvention om barnets rättigheter. Lek främjar barnets tänkande, problemlösningsförmåga och interaktionsfärdigheter.

I leken lär man sig kompisfärdigheter, till exempel att ta hänsyn till andra, att förhandla och komma överens, att be om hjälp och att hjälpa. Det är bra att uppmuntra barn till att delta i lekar och bjuda in andra att vara med. Lek kan också hjälpa vuxna att knyta kontakter.

- I vår tid är det viktigt att kunna samarbeta med olika människor. När vi leker lär vi oss att kommunicera och förhandla samt att se saker ur den andras perspektiv, säger koordinator Karolina Lamroth på Mannerheims Barnskyddsförbund.

Lek är inte presterande

Lek är glädje och samvaro utan brådska eller prestationskrav. Barns och vuxnas gemensamma lekstunder är som välbehövliga lugna oaser. Lek kan också finnas med i handledd hobbyverksamhet och gör då verksamheten mer avslappnad och ger upplevelser av delad glädje.

- I leken ökar modet att prova på nya saker och rädslan att misslyckas försvinner ofta. När barnet blir uppslukat av en lek fokuserar hen på vad hen själv gör och inte på att bedöma kompisarnas prestationer eller förmågor. Därför hoppas vi att man också i idrotten skulle satsa på lekfullhet, säger Marianna Tarhala, sakkunnig i Finlands olympiska kommitté som är med i Lekdagsnätverket.

Ytterligare information:

Karolina Lamroth, lekdagsprogrammets koordinator, Mannerheims Barnskyddsförbund, karolina.lamroth@mll.fi, tfn 050 4635 615

Lekdagen uppmuntrar vuxna och barn till gemensamma rofyllda lekstunder under årets alla dagar. Lekdagsprogrammet främjar lekande på många olika sätt och sporrar människor till att hänge sig åt lek. Mer information och lekinspiration: leikkipäivä.fi, leikkipankki.fi

Kontakter

Mannerheims Barnskyddsförbund (MLL) är en medborgarorganisation öppen för envar. Vårt mål är att främja barnets och familjens välbefinnande. MLL erbjuder familjer ett tillfälle att bekanta sig med varandra och delta i frivilligarbete, medborgaraktivitet och fritidssysselsättning. MLL är Finlands största barnskyddsorganisation och har 73 000 medlemmar i 536 lokalföreningar runt om i Finland. Lokalföreningarnas verksamhet stöds av 10 distriktsorganisationer. www.mll.fi/sv/ - http://www.mll.fi/sv/

Följ Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Senaste pressmeddelandena från Mannerheimin Lastensuojeluliitto