Suomalaisten sijoittamista ja omaehtoista varautumista seniorivaiheeseen ei saa romuttaa sijoittamisen verotuksen kiristyksillä

Maan hallitus valmistautuu kehysriiheen tiukalla ja vastuullisella taloudenpidon linjalla. Sille annamme vahvan tuen, koska hyvinvointiyhteiskuntamme vaatii uudistamista. Kasvun tukemisessa tärkeää on se, ettei suomalaisten työtä ja sijoittamista veroteta liiaksi. Suomalaisilla on oltava mahdollisuus vaurastua ja tukea kulutuksellaan kansantaloutta. Suomalaisten vaurastuminen ja sen edistäminen eri kansankapitalismin keinoin on huomioitu hallitusohjelmassa hyvin.

Vapaaehtoinen eläkesäästäminen on hyvä keino täydentää lakisääteistä eläketurvaa. Tällä hetkellä puoli miljoonaa suomalaista säästää vielä vapaaehtoisiin eläkevakuutuksiin. Suurin osa heistä on tavallisia keskituloisia suomalaisia, jotka ottivat vakuutuksen toistakymmentä vuotta sitten. Vakuutusten uusmyynti loppui poukkoilevan sääntelyn vuoksi reilut 10 vuotta sitten.

Vapaaehtoista eläkesäästämistä pitää elvyttää, eikä siihen sisältyvää verovähennyskannustetta pidä poistaa. Yksilön omien säästöjen nostaminen työeläkkeen vanhuuseläkeiässä on tehtävä mahdolliseksi tuloverolain muutoksella. Pitkäjänteiseen, erityisesti tiettyyn ikään sidottuun eläkesäästämiseen on vaikea sitoutua ilman kannusteita.

Lähdevero antaisi kilpailuedun ulkomaisille rahastoille

Julkisuuteen on viime aikoina jälleen ponnahtanut esitys, että institutionaalisille sijoittajille säädettäisiin uusi lähdevero. Valtiovarainministeriön asiantuntijaryhmä selvitti viime vaalikaudella lähdeveron vaikutuksia ja päätyi siihen, että se soveltuisi huonosti nykyiseen osinkoverojärjestelmään.

Uuden lähdeveron maksajiksi joutuisivat lopulta rahastosijoittajat, eläkkeensaajat sekä tieteen ja taiteen tekijät.  Sijoitusrahastoihin kohdistuvasta verosta kärsisivät noin 1,5 miljoonaa suomalaista piensijoittajaa. Lähdevero antaisi myös kilpailuedun ulkomaisille rahastoille ja kannustaisi rahastoja siirtämään toimintaa pois Suomesta. Samalla Suomesta poistuisi työpaikkoja ja verotuloja.

Sijoitusrahastot ovat merkittäviä omistajia useissa suomalaisissa yrityksissä. On tärkeää, että suomalaisyritykset säilyvät kiinnostavana sijoituskohteena jatkossakin.

Työeläkeyhtiöiden joutuminen osinkojen lähdeverotuksen kohteeksi lisäisi eläkejärjestelmän verorasitusta. Eläkejärjestelmämme perustuu osin rahastointiin ja korkoa korolle periaatteeseen. Pienikin kustannus kertaantuu johtaen pitkällä aikavälillä eläkevarojen määrän jäämisen tavoiteltua matalammaksi. Laskun maksavat suomalaiset yritykset ja työntekijät.

Hallitukselta odotamme nyt viisautta, ettei suomalaisten sijoittamista ja omaehtoista varautumista seniorivaiheeseen romuteta kiristämällä sijoittamisen verotusta.  On tärkeää, että ihmisillä on vastuuta omasta taloudestaan.  Yksilöiden pitkäaikainen säästäminen ja esimerkiksi vanhuuteen varautuminen helpottavat julkisen sektorin kustannuspainetta.

Arno Ahosniemi

Lisätietoa julkaisijasta Finanssiala ry

Valtaosa suomalaisista joutunut huijausyrityksen kohteeksi – Finanssiala aloittaa torjuntakampanjan “Luu kurkkuun huijareille”17.5.2024 06:00:06 EEST | Tiedote

Lähes 70 prosenttia suomalaista on Finanssiala ry:n (FA) teettämän kansalaiskyselyn mukaan joutunut digihuijausten tai niiden yritysten kohteeksi. Kolme prosenttia heistä kertoo menettäneensä itselleen merkittävän summan rahaa. Suomen väkilukuun suhteutettuna se on noin 165 000 suomalaista. FA on lanseerannut kansalaisille suunnatun kampanjan herättämään yleistä valppautta ja lisäämään tietoisuutta huijauksista. Kampanjan päätähtenä nähdään koko kansan tuntema ja rakastama näyttelijä Maija-Liisa Peuhu.

Pankkien tekemät rahanpesuilmoitukset kasvoivat hurjasti vuonna 2023 – parempi tiedonvaihto tehostaisi rahanpesun torjuntaa7.5.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Pankkien tekemät rahanpesuilmoitukset kasvoivat vuonna 2023 lähes 50 prosentilla edellisvuodesta. Pankit tekivät rahanpesun selvittelykeskukselle lähes 19 900 rahanpesuilmoitusta, joista vain pieni osa johtaa esitutkintaan, syytteeseen tai tuomioon. Useat EU-maat ovat laajentaneet talousrikosten ja rahanpesun torjuntaan liittyvää tiedonvaihtoa sekä pankkisektorin sisällä että pankkien ja viranomaisten kesken. Finanssiala ry arvioi, että tiedonvaihdon avaaminen tehostaisi merkittävästi rahanpesun torjuntaa myös Suomessa.

Liikenneonnettomuudessa loukkaantuneen asema paranee – vuokrattavalle sähköpotkulaudalle on hankittava liikennevakuutus3.5.2024 16:16:56 EEST | Tiedote

Vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat kesäkuun 2024 alusta alkaen liikennevakuutuksen piirissä. Kuluttajien laitteissa liikennevakuuttamiselle on nopeus- ja painoraja, mutta vuokrattavat laudat on kaikki vakuutettava painosta ja nopeudesta riippumatta. Vuokralautojen vakuutusturva on rajattu: Vahingon sattuessa vakuutus korvaa kuljettajalle ainoastaan sairaanhoitokulut. Vammasta aiheutuvaa ansionmenetystä tai kuntoutusta ei korvata liikennevakuutuksesta. Muille kuin kuljettajalle aiheutuneet sekä henkilö- että omaisuusvahingot korvataan liikennevakuutuksen yleisten periaatteiden mukaan eli myös esimerkiksi ansionmenetys korvataan. Sähköpotkulautojen vakuuttaminen parantaa kaikkien vahinkoa kärsineiden asemaa.

Finanssiala avaa taas lobbaustaan – avoimuustilinpäätöksessä kotimaan lisäksi Brysselissä tehty lobbaus27.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Finanssiala ry (FA) on avannut vuodesta 2020 alkaen vaikuttamistyötään eli lobbaustaan julkaisemalla avoimuustilinpäätöksen. Siinä kerrotaan, keitä poliittisia päättäjiä, eli kansanedustajia, ministereitä ja ministereiden valtiosihteereitä sekä europarlamentaarikkoja ja komission viranhaltijoita FA on lobannut tärkeimmissä ajankohtaisissa edunvalvontateemoissaan. Avoimuustilinpäätöksen tärkeyttä korostaa vuoden 2024 alusta voimaan tullut lakisääteinen lobbauksen avoimuusrekisteri. Uusin avoimuustilintilinpäätös on nyt julkaistu ja luettavissa FA:n verkkosivuilla. Se kattaa ajanjakson heinäkuusta 2023 maaliskuuhun 2024.