”Pelkäämme, että päättäjät eivät ymmärrä paikallisen sopimisen laajentamisen merkitystä”
AKT:llä on todellinen huoli, mitä tapahtuu työehtosopimuksien yleissitovuudelle, mikäli paikallista sopimista laajennetaan hallituksen esittämällä tavalla. AKT näkee, että nyt kasvatetaan merkittävästi työnantajien valtaa työpaikoilla ja uhataan työsuhteiden minimiehtoja.
AKT on antanut lausunnon hallituksen esitykseen paikallisesta sopimisesta. Liitto katsoo, että paikallisen sopimisen laajentamisessa heikennetään merkittävästi työntekijöiden asemaa työmarkkinoilla. Erityisesti uhataan kahta asiaa eli luottamusmiehen asemaa ja yleissitovuutta. Hallituksen esitys toimii vain työnantajan eduksi.
Hallituksen esityksellä heikennetään luottamusmiesten asemaa työntekijöiden edustajana. Luottamusmiehillä on sopijaosapuolena koulutusta ja osaamista esimerkiksi työlainsäädännöstä ja työehtosopimuksista. Irtisanomissuoja merkitsee, ettei luottamusmiehen tarvitse pelätä työpaikkansa puolesta ottaessaan asioihin kantaa. Kun työpaikan sopijaosapuoli on kokematon, vailla ammattiliiton osaamista ja tukea - työnantaja saa heti enemmän valtaa.
Toiseksi kun paikallinen sopiminen laajennetaan järjestäytymättömään kenttään - yritysten tarve järjestäytyä työnantajaliittoihin vähenee. Toisin kuin hallitus on väittänyt, tämä uhkaa yleissitovaa työehtosopimusjärjestelmää. Mikäli ei ole riittävää määrää järjestäytyneitä yrityksiä, yleissitovuuden ehdot eivät täyty. On jo nyt aloja, joilla yleissitovia työehtosopimuksia ei ole, kuten esimerkiksi taksiala, jolla työehdot ovat kirjavat tai olemattomat.
- Nyt on todellinen pelko siitä, että syntyy sellaisia alueita tai aloja Suomeen, jossa ei ole minkäänlaisia työehtoja. Yleissitovat työehtosopimukset ovat tarjonneet minimityöehdot suurelle osalle suomalaisia. Se on perustava osa suomalaista työmarkkinajärjestelmää, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko sanoo.
Työelämän taksiuudistus kuvaa hyvin nykyistä kehitystä. Jos yleissitovuus menetetään, työpaikalla ei ole velvoitetta toimia minkään työehtosopimuksen mukaan tai noudattaa sitä. Jos yleissitovuus poistuu esimerkiksi kuorma-autoalalta, ei ole enää ”suomalaisia työehtoja” joiden mukaan Suomen maanteillä ajetaan.
Pelkäämme, että kaikki päättäjät ja kansanedustajat eivät ymmärrä tämän lainsäädännön merkitystä. Nyt muutetaan asioita, joilla on kauaskantoisia seurauksia jokaisen suomalaisen työehtoihin.
Yhteyshenkilöt
Ismo KokkopuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 732 5375ismo.kokko@akt.fiSini SilvanAuto ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT Viestintäpäällikkö
Puh:044 4123009sini.silvan@akt.fiLinkit
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 40 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
”Suomi ottaa työntekijöiden oikeuksissa sadan vuoden takapakin”19.4.2024 15:53:51 EEST | Tiedote
Lakkolait palauttavat Suomea ajassa sata vuotta taaksepäin. Mikäli ne hyväksytään, palataan aikaan, jolloin työntekijöillä ei ollut oikeutta protestoida. Aikanaan yleislakolla saatiin naisille äänioikeus. Orpo-Purran hallituksen linjan mukaan vastaava ei enää olisi mahdollista. Kyseessä on iso asia. Oikeuksia, esimerkiksi tietyn ryhmän äänioikeus mukaan lukien, voidaan myös ottaa pois. Jatkossa protestoiminen muulloin kuin vapaa-ajalla on mahdotonta.
”Arvonlisäverotuksen korotus iskee pienituloisiin – tämä syventää edelleen lapsiperheköyhyyttä”16.4.2024 16:24:13 EEST | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT katsoo, että Suomen hallitus lisää kehysriihen ratkaisuilla pienituloisten ahdinkoa. Arvonlisäverotuksen korotus on tasavero, joka iskee pienituloisiin ja yhteiskunnan heikoimpiin pahiten. Arvonlisäveron korotus 25,5 prosenttiin vähentää myös ostovoimaa kotimarkkinoilla.
AKT jatkaa lakkoja, työehtojen historiallinen heikentyminen uhkaa työntekijöitä27.3.2024 12:03:15 EET | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n jäsenet jatkavat poliittisia lakkoja vielä neljännellä lakkoviikolla. Lakko sulkee satamien tavaraliikenteen sekä joitain polttoainejakelun toimintoja. Henkilöliikenne toimii normaalisti. Lakkoa jatketaan, koska hallituksen linja on nykyisille ja tuleville työntekijöille historiallisen vahingollinen.
AKT jatkaa lakkoja, kyse on heikennyksistä, jotka muuttavat jokaisen suomalaisen työelämän nykyisiltä ja tulevilta sukupolvilta20.3.2024 16:15:39 EET | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n ahtaajat ja osa muita satamiin liittyviä työntekijäryhmiä jatkaa poliittisia lakkoja 25.3.-1.4. Lakko sulkee satamien tavaraliikenteen, henkilöliikenne toimii normaalisti. Lakkoa jatketaan, koska hallituksen linja on työntekijöille vahingollinen.
AKT vaatii hallitukselta suunnanmuutosta työelämäratkaisuihin6.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n ahtaajat ja osa muita satamiin liittyviä työntekijäryhmiä on mukana kaksi viikkoa kestävässä poliittisessa lakossa 11.3. -24.3. Lakko tulee sulkemaan satamien tavaraliikenteen, henkilöliikenne toimii normaalisti. Lakkoon päädyttiin, koska hallitus ei suostu kuulemaan työntekijöitä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme