Tervetuloa Karamazovin kantapöytään!

Venäläisen kirjallisuuden ja kulttuurin professori Tomi Huttunen kuratoi Rosebud Sivullisen lavalle unohtumattomia klassikoita rajan ja aikojen takaa.

Keskustelusarjan aloittaa Martti Anhavan tuore Dostojevski-suomennos Riivaajat (Otava), jonka julkaisua juhlistamme Rosebud Sivullisessa tiistaina 16.4. kello 17.30 alkaen.
Kun maailmaa muokkaa mieleisekseen, millaisia keinoja saa käyttää? Yhteisten viholliskuvien lietsominen saa ihmiset kannattamaan aatteita, joiden sisällöstä he eivät edes ole perillä. Yhteenkuuluvuutta ajetaan karsimalla ihmisten ainutlaatuisuutta. Dostojevskin klassikko on ajankohtaisempi ja vimmaisempi kuin koskaan.

Kevään toinen keskustelu käydään 24.5. klo 17 alkaen, jolloin julkaistaan Tomi Huttusen Henkinen muuri — Suomalaisvenäläiset kirjallisuussuhteet 1800–1930 (SKS). Suomen ja Venäjän välistä kirjallisuusvaihtoa on värittänyt mielikuvissa enimmäkseen politiikka, mutta onko se koko totuus? Teos käy pintaa syvemmältä läpi lukuisten klassikkokirjojen ja -kirjailijoiden tien suomalaisen yleisön tietoisuuteen. Kulttuurivaihto ei ole kuitenkaan toiminut vain yhteen suuntaan, vaan suomalaista kirjallisuutta on käännetty runsaasti myös venäjäksi.

Ohjelma jatkuu kesätauon jälkeen ja tarkentuu tuonnempana.

Tilaisuuksiin on vapaa pääsy. Rosebud Sivullinen, Kaisaniemenkatu 5, Helsinki. Esteetön sisäänkäynti katutasosta. Tapahtumat myös striimataan Sivullisen YouTube-kanavalle https://www.youtube.com/@Sivullinen_Lava