EVA: Suomalaiset korottaisivat mieluummin kulutusveroja kuin tuloveroja, jos verotusta on pakko kiristää

Suomalaisten selkeä enemmistö (57 %) ei maksaisi mielellään nykyistä enempää veroja. Pakkoraossa enemmistö (51 %) kiristäisi kulutusveroja tuloverojen sijaan, selviää EVAn kevään 2024 Arvo- ja asennetutkimuksesta.

Suomalaisten enemmistö (51 %) katsoo, että jos verotusta on pakko kiristää, on parempi kiristää kulutusveroja kuin tuloveroja. Tuloverot valitsisi reilu neljännes (28 %) kansalaisista, ja loput (21 %) eivät ota asiaan kantaa.

Näkemykset jakautuvat voimakkaasti puolueiden äänestäjäryhmien välillä. Selvä enemmistö kokoomuksen äänestäjistä kiristäisi pakon edessä mieluummin kulutusveroja kuin tuloveroja, ja samalle kannalle päätyvät enemmistöt myös Liike Nytin, perussuomalaisten ja kristillisdemokraattien kannattajista.

Poliittisten keskiryhmien äänestäjien kannat ovat varovaisempia, mutta kallistuvat kulutusverojen puolelle. Vasemmistopuolueiden kannattajat suosisivat pikemmin tuloverotusta kulutusverotuksen sijaan.

Tutkimuksen mukaan 28 prosenttia suomalaisista maksaisi henkilökohtaisesti mielellään nykyistä enemmän veroja. Enemmistölle (57 %) veronkiristykset eivät ole mieluisia. Julkisen talouden vaikean tilanteen myötä halukkuus veronmaksuun on kuitenkin hieman kasvanut vuodesta 2023.

null

”Suomalaisten odotukset verojen keventämisestä ovat tiukassa taloustilanteessa vaimentuneet, mutta edelleenkään suomalaisten enemmistö ei lämpene veronkiristyksille. Etenkin työn verotus on meillä jo valmiiksi ankaraa", sanoo artikkelin kirjoittanut EVAn johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää.

Suomalaiset toivovat verohelpotuksia uusille investoinneille

EVA selvitti kevään Arvo- ja asennetutkimuksessa myös suomalaisten suhtautumista erilaisiin keinoihin lisätä investointeja Suomeen.

null

Verohelpotukset uusille investoinneille on kyselyn suosituin tapa investointien houkuttelemiseksi Suomeen. Kahden kolmasosan enemmistö (67 %) suhtautuu keinoon myönteisesti viidenneksen (19 %) ottaessa siihen kielteisen kannan.

"Talouskasvun vauhdittamiseksi Suomen pitää pystyä houkuttelemaan investointeja. Nykytilanteessa Suomi verottaa uusia investointeja kilpailijamaita enemmän", toteaa Emmiliina Kujanpää.

Näin kysely tehtiin

Tulokset perustuvat 2 087 henkilön antamiin vastauksiin. Tulosten virhemarginaali on koko väestön tasolla 2–3 prosenttiyksikköä kumpaankin suuntaan. Tiedot kerättiin 13.3.-21.3.2024. Vastaajat edustavat koko maan 18–79-vuotiasta väestöä (pl. Ahvenanmaa). Aineisto on kerätty Taloustutkimus Oy:n internetpaneelissa, josta tutkimusotos on muodostettu ositetulla satunnaisotannalla. Aineisto on painotettu edustamaan väestöä iän, sukupuolen, asuinalueen, koulutuksen, ammatin tai aseman, toimialan ja puoluekannatuksen mukaan. Aineiston tilastollisen jatkoanalyysin on tehnyt Pentti Kiljunen (Yhdyskuntatutkimus Oy). Tulokset ja niiden tarkemmat väestöryhmittäiset erittelyt löytyvät EVAn kotisivuilta. EVAn Arvo- ja asennetutkimuksia on tehty vuodesta 1984.

Lisätiedot

Emmiliina Kujanpää: Suomalaiset eivät lämpene veronkiristyksille, mutta pakkoraossa valitsevat mieluummin kulutusverot kuin palkkaverot EVA Artikkeli tiistaina 16.4. kello 6 osoitteessa www.eva.fi

Asiaa käsittelevän jutun saa julkaista saman aamun painetuissa uutislehdissä.

Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA

Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA on elinkeinoelämän think tank, jonka tavoitteena on edistää suomalaisen yhteiskunnan pitkän aikavälin menestystä. EVA tuottaa tietoa ja näkemyksiä ajankohtaiseen julkiseen keskusteluun sekä esittää reformeja poliittisille päättäjille.