Ilmastorahasto Oy

Ilmastorahastolta 6,8 miljoonaa euroa Meriauralle merenkulun vähähiilisten teknologioiden käyttöönoton laajentamiseksi

Jaa

Ilmastorahasto on myöntänyt 6,8 miljoonan euron juniorilainan merikuljetusyhtiö Meriauran uudisrakennusohjelmalle vähähiilisten laivaratkaisujen käyttöönottoon. Päästöintensiivisessä rahtiliikenteessä uusiutuvilla polttoaineilla kulkevilla tehokkaammilla aluksilla on mahdollisuus viitoittaa tietä päästövähennyksiin koko alalla.  

Meriliikenteen osuus globaaleista hiilidioksidipäästöistä on noin 3 %, ja kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on asettanut päästöjen  nettonollatavoitteen noin vuoteen 2050 mennessä. Ilman toimenpiteitä merenkulun päästöjen ennustetaan kasvavan - jopa tuplaantuvan.

Meriaura on tilannut hollantilaiselta Royal Bodewes-telakalta kaksi bioöljykäyttöistä, kantavuudeltaan 6750 tonnin hybridialusta rahtiliikenteeseen. Kahden laivan kustannukseksi on arvioitu noin 34 miljoonaa euroa. Laivoilla voidaan parhaimmillaan saavuttaa melkein 98 % päästövähennykset verrattuna perinteisiin fossiilisilla polttoaineilla kulkeviin rahtialuksiin. Päästövähennykset syntyvät uusiutuvan polttoaineen lisäksi esimerkiksi tehokkaamman moottoriteknologian, sekä hukkalämmön, akkujen tai tuulivoiman hyödyntämisen avulla.

Tilaamamme kaksi laivaa aloittavat uudisrakennusohjelman, jolla Meriaura tähtää hiilineutraaliksi nopealla aikataululla. Tarkoituksenamme on systemaattisesti uudistaa laivastoamme sarjalla uudisrakennuksia. Bioöljyn käyttö yhdistettynä kompensaatioon mahdollistaa meille tavoitteen olla hiilineutraaleja jo 2030-luvulla”, kertoo Meriauran perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Jussi Mälkiä.

Merenkulku on keskeisessä roolissa Suomen logistiikalle ja hiilineutraaliuteen pyrkivät asiakkaat luovat osaltaan uudistumispainetta alalle.

Vesiliikenteen päästövähennysratkaisut vaihtelevat lyhyiden matkojen sähköistymisestä valtamerien rahtiliikenteen uusiutuviin polttoaineisiin ja esimerkiksi roottoripurjeisiin. Teknologiat myös muuttuvat tehokkaammiksi uusien laivasukupolvien myötä, mikä vauhdittaa alan vähähiilistymistä entisestään. Sektorin muodostaessa merkittävän osan globaaleista hiilidioksidipäästöistä, Ilmastorahastolla on luontainen rooli olla mukana rahoittamassa erilaisia ratkaisuja, kuten nyt käynnistäessämme yhteistyön ympäristöfokuksestaan tunnetun Meriauran kanssa”, Ilmastorahaston vt. toimitusjohtaja Toni Mikkonen sanoo.

Meriauran ratkaisu

Meriaura Oy on vuonna 1986 perustettu turkulainen merikuljetuspalveluyhtiö, joka on erikoistunut teollisuuden tuotteiden ja raaka-aineiden merikuljetuksiin sekä vaativiin erikoislastien kuljetuksiin. Yhtiön alukset liikennöivät rahtiliikenteessä Euroopassa, pääasiassa Itämerellä ja Pohjanmerellä.

Meriaura on perustamisesta lähtien pyrkinyt tuottamaan merikuljetuspalveluja mahdollisimman ympäristöystävällisesti laivavalintojen sekä operatiivista tehokkuutta edistävien toimenpiteiden avulla. Meriauran tavoitteena on luoda 1,5 Mt lähes hiilineutraalia kuljetuskapasiteettia vuoteen 2026 mennessä. Hankintojen kohteena olevat alukset vähentävät päästöjä kuluttamalla vähemmän polttoainetta sekä käyttämällä pääasiassa uusiutuvia, vihreitä polttoaineita.

Tilattaviin uudisrakennuksiin, eli uusiin laivoihin, tuleva polttoaineratkaisu perustuu Meriauran omaan kehitystyöhön ja sitä on menestyksekkäästi sovellettu yhtiön jo omistamissa  biopolttoainekäyttöön suunnitelluissa laivoissa.

Bioöljy tuotetaan kotimaisista jäte- ja kierrätyspohjaisista raaka-aineista, ja se on ICSS-sertifioitu tuote. Kahden aluksen kymmenen vuoden kumulatiivinen päästövähennyspotentiaali on yhteensä 50,3  kt CO2-ekv. Päästövähennysten lisäksi Meriauran uudisrakennusohjelmassa on merkittävä demonstraatiovaikutus uuden vähäpäästöisen teknologian käyttöönottamisessa merikuljetusalan muille toimijoille.

Kahden laivan kustannukseksi on arvioitu noin 34 miljoonaa euroa. Ilmastorahaston 6,8 miljoonan euron markkinaehtoisesti hinnoitellun juniorilainan lisäksi investoinnit rahoitetaan oman pääoman ehtoisella sekä pankkirahoituksella.

Meriaura Oy (perustettu 1986) on merkittävä kuivarahdin ja vaativien erikoislastien merikuljettaja Pohjois-Euroopassa, erityisesti Itämeren ja Pohjanmeren alueilla. Yhtiön rahtauksessa on tällä hetkellä kaksitoista kuivalastialusta sekä kaksi kansilastialusta. Yrityksen keskeisinä arvoina ovat asiakaslähtöisyys sekä ympäristöä säästävän merenkulun edistäminen. Meriaura on pitkäaikaistesteillä ja säännöllisellä käytöllä omassa laivastossaan todentanut kierrätysraaka-aineesta valmistetun 100% biopolttoaineen käytettävyyden laivaliikenteessä. Meriaura on osa listattua Meriaura Group-konsernia.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Ilmastorahasto Oy

Ilmastorahasto Oy on valtion omistama erityistehtäväyhtiö, jonka toiminta keskittyy ilmastonmuutoksen torjumiseen, teollisuuden vähähiilisyyden vauhdittamiseen ja digitalisaation edistämiseen. Ilmastorahasto rahoittaa merkittävän mittaluokan ilmastokohteita, joissa yhtiön rahoitusosuus mahdollistaa hankkeen toteutumisen ylipäätään, laajemmassa mittakaavassa tai aiemmin kuin muun rahoituksen turvin.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Ilmastorahasto Oy

Klimatfondens år 2023: finansieringsbeslut för 53,5 M€ – portföljens utsläppsminskningspotential hela 270 Mt CO2-ekv22.3.2024 12:49:46 EET | Tiedote

År 2023 tog Klimatfonden sex finansieringsbeslut som sammanlagt belöpte sig till 53,5 miljoner euro. Klimatfonden reviderade för första gången utsläppsminskningspotentialen för sina år 2021 beslutade finansieringsobjekt och hela finansieringsportföljens sammanräknade kumulativa utsläppsminskningspotential under en period på 10 år beräknas till hela 270 Mt CO2-ekv.

Ilmastorahaston vuosi 2023: 53,5 M€ rahoituspäätöksiä – portfoliolla jopa 270 Mt CO2-ekv päästövähennyspotentiaali22.3.2024 12:49:46 EET | Tiedote

Vuonna 2023 Ilmastorahasto teki kuusi rahoituspäätöstä, joiden yhteenlaskettu summa oli 53,5 miljoonaa euroa. Ilmastorahasto tarkasti ensimmäistä kertaa vuoden 2021 rahoituskohteidensa päästövähennyspotentiaalia, ja koko rahoitusportfolion teoreettinen yhteenlaskettu 10 vuoden kumulatiivinen päästövähennyspotentiaali on arviolta jopa 270 Mt CO2-ekv.

Finnish Climate Fund in 2023: investment decisions totalling EUR 53.5 million and a portfolio with an emissions reduction potential of up to 270 Mt CO2-eq22.3.2024 12:49:46 EET | Press release

In 2023, the Climate Fund made six investment decisions totalling EUR 53.5 million. The Climate Fund reviewed the emissions reduction potential of its 2021 investment targets for the first time, and the theoretical total cumulative ten-year emissions reduction potential of the entire investment portfolio is estimated to be up to 270 Mt CO2-eq.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye