Suurtilaus: Cernin hiukkasfysiikan tutkimuskeskukselle suomalaiset pyöräpysäköintiratkaisut

Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuskeskuksen laaja eurooppalainen kilpailutus ratkesi Ylöjärvellä valmistettavien, Lehtovuori Oy:n pyöräpysäköintikatosten voittoon. Voitot kansainvälisissä kilpailutuksissa ovat kasvattaneet Lehtovuoren liikevaihdon kahdessa vuodessa kahdeksasta 13 miljoonaan euroon ja luoneet 20 uutta työpaikkaa. Yhtiö työllistää nyt 70 ammattilaista.

Modulaarinen Viva-pyöräkatos varusteltuna Lehtovuoren Qubic-pyörätelineellä.
Kuvassa Cernin kilpailun voittaja, modulaarinen Viva-pyöräkatos varusteltuna Lehtovuoren Qubic-pyörätelineellä, joka sopii myös fatbikeille. Kuvan katos sijaitsee Tampereella, Leinolan koulun edustalla.

Cernin tutkimuskeskuksessa työskentelee 2500 tutkijaa. Lisäksi keskuksessa vierailee moninkertainen määrä tutkijoita vuosittain. Euroopan laajuinen kilpailutus käsitti koko alueen pyöräpysäköintiratkaisut.

Cerniin lähtevät tuotteet on suunniteltu ja valmistetaan kokonaisuudessaan Ylöjärvellä.  Valintalautakunta asetti korkeat kriteerit laadulle, kestävyydelle ja designille. Myös Lehtovuoren Viva-pyöräkatosten modulaarisuus vaikutti valintaan.

– Moduuleista voi yhdistellä halutun kokoisen ja muotoisen pyöräparkin, johon voi valita ominaisuuksia erikoiskestävästä lasista penkkeihin ja verhoilusta viherkattoon, toimitusjohtaja Eero Ojanen kertoo Lehtovuoren tuotteistuksesta.

Kaupan kokonaisarvo on useita satoja tuhansia euroja. Se jatkaa Lehtovuoren menestystä vientimarkkinoilla. Viime vuonna yhtiö teki yhteensä seitsemän miljoonan euron sopimukset Ruotsiin ja Ranskaan. Ranskalainen Nantesin kaupunki hankki Lehtovuorelta julkisia kierrätysasemia ja Länsi-Götanmaan hankintayritys pyöräpysäköintiratkaisuja sekä sähköpyörien latausasemia alueen kunnille.

– Rekrytoimme parhaillaan neljää uutta työntekijää ruotsalaiseen tytäryhtiöömme. Olemme toimineet Ruotsissa jo vuosia, saavuttaneet maassa jalansijan ja havainneet, että tuotteidemme kilpailuedut luovat nyt potentiaalia myynnin lisäämiseen.

Kasvun ja työpaikkojen takana iso
investointi uuteen tuotantolaitokseen

Lehtovuori Oy:n liikevaihto oli runsaat kahdeksan miljoonaa euroa vuonna 2021, kun yhtiö teki kuuden miljoonan euron investoinnin ja rakennutti vuonna 2022 valmistuneen uuden, modernin tuotantolaitoksen Ylöjärvelle. Viime vuonna liikevaihto oli noin 13 miljoonaa euroa. Työntekijämäärä on kasvanut kahdessa vuodessa 50:stä 70 ammattilaiseen.

– Ilman investointia kasvu ei olisi ollut mahdollinen. Saimme uutta kapasiteettia ja valmiudet tehdä entistäkin korkealaatuisempia tuotteita, Eero Ojanen sanoo.

– Esimerkiksi maalauslinjastomme pystyy nyt markkinoiden korkeimpaan laatuun. Maalipinta kestää aiempaa pidempään todella koviakin olosuhteita. Näin tuotteiden elinkaari pitenee. Se tukee myös perusajatustamme tehdä laadukkaita ja pitkäikäisiä tuotteita, jolloin säästetään luonnonvaroja. Lisäksi teräs on täysin kierrätettävä materiaali, Eero Ojanen sanoo.

Pelkkä uusi tuotantolaitos ei tee kasvua. Eero Ojanen näkee Lehtovuoren henkilöstön tärkeimpänä kasvun mahdollistajana.

– Huipputiimillä on mahdollista tehdä merkittäviä asioita. Yhteinen näkemyksemme on se, että voimme kehittää toimintaamme ja tuotteitamme jatkuvasti. Sitä me myös teemme.

Kuvat

Eero Ojanen on johtanut perheyhtiö Lehtovuori Oy:tä kesästä 2017 saakka. Aiempi toimitusjohtaja Yrjö Ojanen vastaa nykyään Lehtovuoren tuotekehityksestä.
Lataa
Lehtovuori on tuotteistanut ratkaisujaan pitkälle. Asiakas voi poimia helposti haluamansa lisäominaisuudet pyöräpysäköintiratkaisuunsa.
Lataa
Modulaarinen Viva-katos näkyy myös mm. Nokialla,  Purson tuotantolaitoksen alueella. Kuvan pyöräteline on leveillekin renkaille sopiva Qubic. Molemmat on suunniteltu ja valmistettu kokonaan Ylöjärvellä.
Modulaarinen Viva-katos näkyy myös mm. Nokialla, Purson tuotantolaitoksen alueella. Kuvan pyöräteline on leveillekin renkaille sopiva Qubic. Molemmat on suunniteltu ja valmistettu kokonaan Ylöjärvellä.

Lehtovuori Oy

Vuonna 1945 perustettu, Design from Finland -merkin saanut Lehtovuori Oy on Suomen johtava kaupunkikalustaja, jolla on tytäryhtiöt Ruotsissa ja Yhdysvalloissa. Lehtovuoren tyylikkäät katokset, pyörätelineet, penkit, roska-astiat ja muut ulkokalusteet näkyvät jokaisen kaupunkimme kaduilla, puistoissa, kiinteistöissä ja ulkoilualueilla.

Yhtiön tuotteita on viety jo yli 40 maahan. Ne ovat tunnettuja muotoilunsa ja kestävyytensä lisäksi uusista älyratkaisuista. Lehtovuori Oy työllistää 70 ammattilaista, ja sen liikevaihto oli vuonna 2023 noin 13 miljoonaa euroa. Lehtovuori Oy:n tuotantolaitokset sijaitsevat Ylöjärvellä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Lehtovuori Oy