VR FleetCarelle sopimus komponenttien kunnossapidosta tanskalaisen junaoperaattorin kanssa

VR FleetCare solmi merkittävän komponenttien kunnossapitoa koskevan sopimuksen tanskalaisen junaoperaattorin Nordjyske Jernbaner A/S:n kanssa. Sopimus kattaa 19 Alstomin valmistaman Coradia LINT -sarjan junien telien ja paineilmakomponenttien määräaikaiskunnostukset vuosien 2024–2029 aikana.

"Olemme iloisia voittaessamme tämän sopimuksen VR FleetCarelle uudella markkinalla - Tanskassa. Nordjyske Jernbanerin kanssa solmittu sopimus on meille strategisesti merkittävä, sillä haemme kunnossapitoliiketoiminnan kasvua erityisesti komponenttipalveluiden saralla. Olen myös erittäin tyytyväinen, että arvostettu operaattori Nordjyske Jernbaner on valinnut meidät kumppanikseen tähän kaluston arvon säilymisen kannalta tärkeään kunnossapitokokonaisuuteen,” kertoo VR FleetCaren Head of Sales and Development, Wilhelm Schevelew.

”VR FleetCare antoi kilpailutuksessa parhaan kokonaistarjouksen. Tämä sopimus isojen komponenttien kunnossapidosta on tärkeä osa junakalustomme elinkaaren hallintaa. VR FleetCaren osaaminen ja kokemus raidekaluston huollosta antaa meille luottamusta siihen, että Coradia LINT -junamme tulevat saamaan parhaan mahdollisen huollon”, Nordjyske Jernbanerin Technical Manager Morten Muff Jensen sanoo.

Työt jakaantuvat Pieksämäen ja Helsingin kompotuotantojen kesken

Huollot suoritetaan VR FleetCaren komponenttipalveluissa Helsingissä ja Pieksämäellä, jotka ovat erikoistuneet junien telien ja pienkomponenttien kunnostuksiin. Sopimukseen sisältyy telien lisäksi myös paineilmakomponenttien kunnostus. Ensimmäisten 14 junayksikön telit ja paineilmakomponentit tulevat kunnossapidettäväksi vuosien 2024–2026 välisenä aikana ja seuraavan 5 junayksikköjen komponentit vuonna 2029.

"Näkymät kansainvälisillä komponenttien kunnossapitomarkkinoilla ovat hyvät, sillä vastuullisuus ja kiertotalous saavat lisää jalansijaa myös raidealalla. Nordjyske Jernbanerin kanssa solmittu kumppanuus on meille erityisen merkittävä. Se ei ainoastaan varmista toimintaedellytyksiämme, vaan tarjoaa myös mahdollisuuden laajentaa osaamistamme uuden kaluston parissa. Tämä sopimus edustaa merkittävää askelta kasvupolullamme, samalla turvaten henkilöstömme ammatillisen kehittymisen ja työllisyyden”, VR FleetCaren komponenttipalveluiden johtaja Juha Lintula muistuttaa.

VR FleetCarella on paljon osaamista junien ja komponenttien elinkaaren hallinnasta sekä toimivat prosessit, joiden avulla tarjoamme laadukasta ja kilpailukyistä huoltopalvelua. Pieksämäen yksikössä on uudet tuotantolinjat sekä laaja osaaminen erilaisista telityypeistä. Saman katon alla korjataan niin sähkö- ja dieselveturien, sähköjunien kuin matkustajavaunujenkin telit. Helsingin tuotantoyksikössämme on vahva ammattiosaaminen ja testauskyvykkyys erilaisiin pien- ja suuriin venttiileihin mahdollistaen uusien huollettavien kalustojen ammattimaisen haltuunoton. Teli on raidekaluston merkittävin komponentti liikenteen turvallisuuden ja elinkaarikustannusten kannalta. Kaluston elinkaarikustannuksista telin osuus on yleisesti noin viidennes.

Kuvat