SuPer Paavola: Hallituksen esitys paikallisen sopimisen lisäämiseksi ei turvaa riittävästi työntekijöiden asemaa

SuPer ei kannata hallituksen esitystä paikallisesta sopimisesta, sillä se ei pohjaudu työntekijän suojelun periaatteelle eikä kunnioita työmarkkinaosapuolten sopimusautonomiaa. – Jos luottamusmiehen ensisijaista asemaa ei riittävästi tunnusteta, eikä neuvottelutasapainoa turvata, uhka työehtojen heikentymisestä on todellinen, varoittaa SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola. SuPer on antanut lausunnon hallituksen esitysluonnokseen paikallisen sopimisen edistämistä koskevaksi lainsäädännöksi.

SuPer suhtautuu paikallisen sopimiseen myönteisesti silloin kun se huomioi myös työntekijöiden tarpeet eikä kyse ole heikennyksistä sopimisesta. Hallituksen esityksessä sopimustasapainoa ei kuitenkaan riittävästi turvata. Tilanteissa, joissa työpaikalla ei ole työehtosopimuksen paikallisen sopimisen osapuoleksi edellyttämää henkilöstön edustajaa, työehtojen heikentäminen helpottuisi esityksen myötä merkittävästi.

– Hallituksen esityksessä paikallisen sopimisen lisääminen vaikuttaa lähinnä keinolta hakea säästöjä työntekijöiden työehtoja heikentämällä, Paavola huomauttaa.

Hallitus on perustellut paikallisen sopimisen laajentamista tavoitteella asettaa järjestäytyneet ja järjestäytymättömät yritykset yhdenvertaiseen asemaan, mutta tosiasiassa esitys uhkaa antaa järjestäytymättömille työnantajille pelkästään oikeuksia, ei velvollisuuksia. Hallituksen esityksestä puuttuvat kokonaan velvoittavat säännökset, joilla paikalliseen sopimiseen liittyvää neuvottelutasapainoa vaaditaan myös järjestäytymättömissä yrityksissä. Näin ollen hallituksen esitys itse asiassa luo kannusteita yritysten järjestäytymättömyydelle.

SuPer on tyytyväinen hallituksen päätökseen jättää julkinen sektori laajalti esityksensä ulkopuolelle. Kunnissa ja hyvinvointialueilla on kattava luottamusmiesjärjestelmä ja laajat mahdollisuuden paikalliselle sopimiselle. Ei ole syytä puuttua järjestelmään, joka toimii. Yksityistä sektoria ei kuitenkaan tule tuottavuuden nimissä asettaa työntekijöiden oikeuksien ja tasapuolisen kohtelun kannalta epäedulliseen asemaan.

SuPer ei kannata hallituksen esitystä, jonka mukaan paikallisen sopimuksen voisi tehdä luottamusmiehen sijaan viimesijassa joko luottamusvaltuutettu tai koko henkilöstö yhdessä enemmistöperiaatteella. SuPer katsoo, että lakiin on kirjattava luottamusmiehen ensisijainen asema henkilöstön edustajana, kun sellainen on työpaikalla valittu, myös kaikilla yksityisen sektorin työpaikoilla.

– Luottamusmiehellä on ammattitaitonsa ja koulutuksen perusteella parhaat edellytykset tasapainoiseen paikalliseen sopimiseen, Paavola painottaa. – Nyt onkin entistä tärkeämpää, että yksityissektorin työpaikoille valitaan luottamusmiehet.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry

SuPeriin kuuluu noin 85 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin uusi puheenjohtaja valitaan ensi viikolla22.5.2024 05:00:00 EEST | Kutsu

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin liittokokous järjestetään 29.–30. toukokuuta Helsingin Messukeskuksessa. Kokouksessa valitaan liitolle uusi puheenjohtaja, kun nykyinen pitkäaikainen puheenjohtaja Silja Paavola jää eläkkeelle. Liiton ja liittohallituksen puheenjohtajaksi kaudelle 2024–2028 ovat ehdolla Anne Heiskanen, Päivi Inberg ja Harri Järvelin. Liiton varapuheenjohtajaksi on ehdolla Hanna Jokinen.

Tehy, SuPer ja Erto: Yksityiselle terveyspalvelualalle uusia lakkovaroituksia15.5.2024 12:02:10 EEST | Tiedote

Ammattijärjestöt Tehy, SuPer ja Erto eli Sote ry on tänään antanut kaksi uutta lakkovaroitusta. Uusi yhden vuorokauden lakko kohdistuu kuvantamisessa tehtävään työhön torstaina 30.5.2024 klo 00.01–23.59. Lakko kohdistuu Mehiläinen-konsernin, Terveystalo-konsernin ja Pihlajalinna-konsernin yrityksiin ja SYNLAB Suomeen. Sen jälkeen seuraava, myöskin yhden vuorokauden kestävä lakko kohdistuu laboratoriossa tehtävään työhön perjantaina 31.5.2024 klo 00.01–23.59. Lakko kohdistuu Mehiläinen-konsernin, Terveystalo-konsernin ja Pihlajalinna-konsernin yrityksiin, SYNLAB Suomeen ja Vita Laboratorioihin. Aiemmin tällä viikolla Sote ry on antanut kaksi lakkovaroitusta sekä toimeenpannut hakusaarron ja keikkailukiellon. Sovittelu on alkanut tiistaina 14.5.2024. Työtaistelutoimien syynä on se, että Terveyspalvelualan työehtosopimuksen (TPTES) neuvotteluissa ei ole saavutettu Sote ry:tä tyydyttävää tulosta eikä riittävää edistymistä ole tapahtunut. Yksityiselle terveyspalvelualalle tarvitaan korkeamp

Tehy, SuPer ja Erto: Yksityiselle terveyspalvelualalle lakkovaroitus, keikkailukielto ja hakusaarto14.5.2024 13:00:17 EEST | Tiedote

Yksityisen terveyspalvelualan henkilöstöä edustavat ammattijärjestöt Tehy, SuPer ja Erto eli Sote ry on antanut tänään uuden lakkovaroituksen, joka kohdistuu laboratoriossa tehtävään työhön keskiviikkona 29.5.2024 klo 00.01–23.59. Lakko kohdistuu Mehiläinen-konsernin, Terveystalo-konsernin ja Pihlajalinna-konsernin yrityksiin, SYNLABiin ja Vita Laboratorioihin. Ammattijärjestöt julistavat Terveyspalvelualalle myös määräaikaisen hakusaarron. Se kohdistuu sekä laboratoriossa että kuvantamisessa tehtävään työhön Mehiläisessä, Terveystalossa, Pihlajalinnassa, SYNLABissa ja Vita Laboratorioissa. Hakusaarto ja keikkailukielto alkavat 14.5.2024 klo 13.00 ja päättyvät 31.5.2024 klo 23.59. Keikkailukiellon aikana järjestöt kieltävät kaikkia jäseniään hakeutumasta keikkatyöhön laboratoriossa ja kuvantamisessa tehtävään työhön edellä mainituissa konserneissa ja yrityksissä yksityisen terveyspalvelualan työehtosopimuksen piirissä. Sote ry antoi maanantaina 13.5.2024 lakkovaroituksen kuvantamisessa