SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar: Hallituksella on kaksi päivää aikaa näyttää, kuinka taakkaa jaetaan tasaisemmin

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Matias Marttinen kertoi tänään Yle Aamussa, että päätökset tulevat näkymään ihmisten arjessa ja että ”näihin talkoisiin osallistuvat kaikki”. Historialliseen kehysriiheen mennään myös hyvin pienten julkisten tietojen varassa.

– Hallituksella on nyt kaksi päivää aikaa näyttää mitä kaikkien vastuunkanto käytännössä tarkoittaa. Aiemmin hallitus on hakenut kaikki menopuolen säästöt yhteiskunnan heikompiosaisimmilta. Kun hallitus ei halua neuvottelurauhan nimissä antaa julkisuuteen etukäteen tietoja kehysriiheen lähetetyistä ehdotuksista tai ministeriöiden lausunnoista, sitä suuremmalla syyllä ne tulisi antaa julkisesti luettavaksi kehysriihen jälkeen. Toivottavasti asiakirjajulkisuus toteutuu näin tärkeässä asiassa, vaatii SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar.

Kuva: Jukka-Pekka Flander

Razmyar epäilee, voiko hallituksen esitys olla tasapainoinen ja kohtuullinen niin meno- ja tulopuolen kuin eri väestöryhmien vaikutuksien osalta. Razmyarin mielestä hallituksen tulisi kerrankin pitää lupauksensa ja olla leikkaamatta lapsilta ja nuorilta.

– Vielä kun lupaukset lapsille näkyisivät hallituksen politiikassa. Esimerkiksi järjestöjen 100 miljoonan leikkaus osuisi nuoriin ja haavoittuvimmassa asemassa oleviin sekä veisi kolmanneksen sotejärjestöjen vaikuttavuudesta. Pitääkö hallitus vaikkapa Pelastakaa Lapset ry:n, Mannerheimin lastensuojeluliiton, Ensi- ja turvakotien liiton ja Mieli ry:n tekemää työtä leikkaamisen arvoisena? Vapaaehtoistyön arvo Suomelle on noin kolme miljardia euroa. Sotejärjestöt pyörivät pitkälti vapaaehtoistyöllä, ja niille annettu avustus moninkertaistaa arvonsa. Yksittäiselle ihmiselle järjestöjen tarjoama apu voi olla mittaamattoman arvokas pelastus. Jokainen leikattu euro tuntuu toiminnassa, sanoo Razmyar.

Razmyar ihmettelee, miksi hallitus hakee säästöjä budjetin pienistä momenteista, kuten liikunnan ja kulttuurin avustuksista.

– Liikuntapalveluiden ennaltaehkäisevä merkitys on valtavan suuri ja mahdollistaa esimerkiksi liikuntaharrastuksia lapsille vanhempien tulotasosta riippumatta. Kulttuurilla on valtava merkitys yhteiskunnan eheydelle ja avustukset ovat mahdollistaneet kulttuurin saavutettavuuden asuinpaikasta riippumatta. Nuorelle, jolla on kotona tai koulussa vaikeaa, saattaa aueta uusi maailma harrastusten tai kulttuurin kautta. Nämä ovat budjetissa pieniä momentteja, mutta ihmisille suuria asioita. Tällaisessa maailmanpoliittisessa tilanteessa yhteiskunnallinen eheys ja kulttuurin sekä taiteen vaaliminen on entistä tärkeämpää, päättää Razmyar.

09 478 988 (vaihde)

Kutsu medialle: SDP:n eurovaaliohjelman julkistus 3.5.25.4.2024 13:15:05 EEST | Kutsu

Arvoisa median edustaja, lämpimästi tervetuloa SDP:n eurovaaliohjelman julkistustilaisuuteen perjantaina 3.5. klo 12–13 Clarion Hotel Helsinkiin Jätkäsaareen (os. Tyynenmerenkatu 2, Helsinki). Tarjolla on myös lounas klo 11.30. Tilaisuudessa vaaliohjelman esittelee SDP:n puoluejohto puheenjohtaja Antti Lindtmanin johdolla. Paikalla on myös SDP:n eurovaaliehdokkaita. Pyydämme ystävällisesti ilmoittautumaan tilaisuuteen ennakkoon tämän lomakkeen kautta 29.4. mennessä.

SDP:n puoluejohdon vappupuheiden paikkakunnat ja aikataulu24.4.2024 08:41:51 EEST | Tiedote

Arvoisa median edustaja, tiedoksi SDP:n puoluejohdon vappupuheiden paikkakunnat ja aikataulut. Kaikki tapahtumat ovat vappupäivänä 1.5. Kaikki SDP:n vapputapahtumat puhujineen päivittyvät SDP:n verkkosivuille: https://www.sdp.fi/vappu-2024/ Huomaathan, että myös mahdolliset viime hetken muutokset päivittyvät verkkosivuile. SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman Kempeleen vappujuhlassa klo 11.00 (os. Kirkkotie 18) Oulun vappujuhlassa, Rotuaarin lava klo 12.00 SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar Hyvinkään vappujuhlassa, Hyvinkään kauppatori klo 11.00 SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm Imatran vappujuhlassa klo 10.00 (os. Koskenparras 3) Joutsenon tori klo 11.30 Lappeenrannan Satamatori klo 13.00 SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen Salon vappujuhlassa, Salon kauppatori klo 12.00 SDP:n puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi Mikkelin vappujuhlassa, Mikkelin tori klo 10.30. Vappujuhla jatkuu SDP:n vapputilaisuudessa Cafe Saundissa klo 12.30 SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen