Arvostettu lähes 40 vuotta vanha media sai uuden omistajan Suomesta

Suomalaisten rakastaman jo vuonna 1985 perustetun Olé -lehden omistaja ja päätoimittaja Katia Westerdahl on myynyt Olé -lehden Espanjassa vaikuttavalle suomalaiselle yrittäjäpariskunnalle, Sirena ja Anssi Kivirannalle. Westerdahlilla on ollut pitkäaikainen visio löytää juuri oikeat jatkajat arvostetulle lehdelle.

Anssi ja Sirena Kiviranta

Kivirannat tunnetaan yrittäjäpariskuntana, joka on ollut perustamassa useita menestyviä yrityksiä sekä sijoittamassa ja auttamassa alkuun startup-yrityksiä. Kivirantojen yrittäjätarinaan mahtuu muun muassa kiinteistönvälitysketjujen Strand Propertiesin ja Bo LKV:n sekä designyritys Dropin perustaminen ja kasvattaminen. Lisäksi he ovat omistajia ja sijoittajia useissa suomalaisissa teknologiayrityksissä, kuten Videobot, Serviceform ja Dashboa.

Espanja on Kivirannoille jo hyvin tuttu maa, sillä he muuttivat sinne ensimmäisen kerran vuonna 2012. Tuolloin he tutustuivat myös Westerdahliin ja vuonna 2014 Kivirantojen perhe nähtiin Olé-lehden kannessa.

- Olen tuntenut Kivirannat jo yli kymmenen vuoden ajan. Olen seurannut heitä yrittäjinä, tehnyt pitkään yhteistyötä ja meistä on tullut myös ystäviä. Olen aina tiennyt, että Sirena ja Anssi ovat oikeat ihmiset jatkamaan Olé -lehden tarinaa, kertoo Katia Westerdahl.

Olé-lehdellä on vankkumaton suomalainen lukijakunta, joka koostuu niin Espanjaan muutosta haaveilevista, siellä jo asuvista, lomailijoista sekä Espanjasta ja sen kulttuurista kiinnostuneista. Lukijoina on niin suomalaisia eläkeläisiä, lapsiperheen vanhempia, yrittäjiä kuin myös enenevissä määrin nuorempaa lukijakuntaa.

- Meillä on luottamus tämän tyyppisen printtilehden tulevaisuuteen. Katia on luonut upeaa laatujournalismia kunnioitettavan pitkän ajan ja tuonut meille syvällistä tietoa sekä mielenkiintoisia tarinoita rakkaasta Espanjasta. Olemme vahvasti sitoutuneita jo lähes 40-vuotiaan lehden perintöön ja jatkamaan Olé-lehden korkealaatuista journalismia. Haluamme jatkossakin palvella lukijoita parhaalla mahdollisella tavalla, kertoo Sirena Kiviranta.

Westerdahlin sydän on täynnä kiitollisuutta ja ylpeyttä lehden historiasta ja monista saavutuksista. Hän luottaa täysin siihen, että Kivirannat jatkavat tätä arvokasta perinnettä.

- Olemme kaikki vakuuttuneita siitä, että tämä siirto on paras askel kohti lehden kukoistusta myös tulevaisuudessa, kiteyttää Westerdahl.

Kivirannat näkevät paljon potentiaalia myös Olé-lehden sekä Suomalainen Espanjassa -sanomalehden verkkopalveluiden kehittämisessä ja heillä on sen osalta jo suunnitelmat olemassa.

- Panostamme jatkossa myös Olé-lehden digiversioon, mistä meillä on kokemusta jo pitkältä ajalta, toteaa Anssi Kiviranta, joka on ollut perustamassa kaksi Suomen suosituimpiin kuuluvaa verkkopalvelua, Telkku.comin sekä Iltapulun.

Olé-lehdelle haetaan parhaillaan uutta päätoimittajaa, joka aloittaa tehtävässään kesäkuussa. Muu toimitusväki pysyy entisellään ja Westerdahl jatkaa vielä taustalla tulevaisuudessakin. Lukijat saavat nauttia hänen kirjoituksistaan myös jatkossa.

Sirena Kiviranta
sirena@strand.es