Inflationen saktar in i enlighet med Europeiska centralbankens mål och banar väg för penningpolitiska lättnader

Inflationen har bromsat in kraftigt från den högsta nivån i slutet av 2022 och låg på 2,4 % i euroområdet i mars. Den avtagande inflationen speglar sjunkande energipriser och den betydande penningpolitiska åtstramningen.

”Kring sommaren kan vi börja lätta på den penningpolitiska bromsen om inflationen saktar in som förutsett. De största riskerna hänger samman med geopolitiken, både det svåra läget i Ukraina och en eventuell upptrappning av konflikten i Mellanöstern med alla dess följder” säger Finlands Banks chefdirektör Olli Rehn.

Den ekonomiska tillväxten i euroområdet har legat stilla ända sedan slutet av 2022. Den svaga utvecklingen speglar minskade reala inkomster till följd av stigande energipriser och andra priser samt krympande investeringar och fallande konsumtion på grund av högre räntor och ökad osäkerhet. De värsta krisscenarierna - inte minst i fråga om tillgången till energi - har kunnat undvikas. Arbetslösheten i euroområdet ligger på den lägsta nivån sedan övergången till euron.

Tillväxten i euroområdet väntas ta fart i slutet av året, huvudsakligen pådriven av den privata konsumtionen, men tillväxten kan också bli fördröjd. Spänningarna på grund av konflikten i Mellanöstern och Rysslands anfallskrig i Ukraina kan få energipriserna att stiga på nytt eller leda till utbudsstörningar.

Åtstramningen av penningpolitiken har bidragit till att inflationsförväntningarna har sjunkit tillbaka nära inflationsmålet på 2 % under det senaste året. Tack vare detta har lönetrycket börjat stabilisera sig i euroområdet.

På sitt sammanträde i april 2024 beslutade Europeiska centralbankens råd att hålla styrräntan oförändrad på 4 %. ECB:s styrräntor ligger på en nivå som bidrar betydlig till att driva ned inflationen. ECB-rådets framtida räntebeslut säkerställer att styrräntorna begränsar efterfrågan så länge det är nödvändigt. ”I juni får vi en uppdaterad bedömning av inflationsutsikterna, dynamiken i den underliggande inflationen och den penningpolitiska transmissionen. Om bedömningen ökar vår tillförsikt om att inflationen på ett hållbart sätt håller på att närma sig målet, kan vi börja lätta på den penningpolitiska hållningen och sänka räntorna. Det förutsätter att inga ytterligare bakslag inträffar till exempel i det geopolitiska läget och därmed i energiprisutvecklingen”, konstaterar Finlands Banks chefdirektör Olli Rehn.

Åtstramningen av penningpolitiken ledde till att bankerna höjde utlåningsräntorna. Nu har räntorna på nya bostadslån redan vänt aningen nedåt, eftersom marknaden räknar med att ECB kommer att sänka styrräntorna.

Det behövs snabbare produktivitetstillväxt i euroområdets ekonomi. Produktiviteten påverkar både inflationen på medellång sikt och realräntenivån. Ett viktigt sätt att stimulera produktiviteten är att investera i humankapital. Det behövs kunnig arbetskraft för att företagen ska kunna ta i bruk innovationer och ny teknik. ”Produktivitetstillväxt åstadkoms inte över en natt. För det behövs en långsiktig ekonomisk politik som tryggar företagens verksamhetsförutsättningar och stöder deras tillväxtpotential”, säger Rehn.

Finlands Bank är Finlands monetära myndighet och nationella centralbank. Banken är samtidigt en del av Eurosystemet, som svarar för euroländernas penningpolitik och övriga centralbanksuppgifter och administrerar världens näststörsta valuta, euron.

March 2024 sees modest level of corporate loan drawdowns29.4.2024 10:00:00 EEST | Press release

In March 2024, non-financial corporations (excl. housing corporations) drew down new loans1 from banks operating in Finland to a total of EUR 1.1 billion – the smallest amount in March since 2011. The average interest rate on new corporate loans fell slightly from February 20204, to 5.55% in March. Nearly half of the new corporate loans were taken out by companies in the sectors with the largest amounts of outstanding loans, namely real estate and manufacturing companies. Real estate companies took out 24% of the loans, at an average interest rate of 5.01%. Manufacturing companies took out 21%, at an average interest rate of 5.86%. The average interest rates on new loans to non-financial corporations rose in March 2024 only in the category of small loans of up to EUR 250,000. In this loan category, the average interest rose by 0.29 percentage points from February, to 6.13%. The average interest on medium-sized loans (over EUR 250,000 and up to EUR 1 million) was 5.78%, remaining almost

Svag efterfrågan på företagslån i mars 202429.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

I mars 2024 utbetalades nya företagslån1 (exkl. bostadsbolag) av banker med verksamhet i Finland för 1,1 miljarder euro, vilket är det minsta statistikförda utbetalningsbeloppet för mars sedan 2011. Genomsnittsräntan på nya företagslån var i mars 5,55 %, dvs. något lägre än i februari 2024. Företagen inom branscherna med den största lånestocken, dvs. fastighets- och industrisektorn, lyfte nästan hälften av de nya företagslånen i mars 2024. Andelen lån till företag inom fastighetssektorn var 24 % och genomsnittsräntan 5,01 % medan andelen lån till företag inom industrisektorn var 21 % och genomsnittsräntan 5,86 %. Genomsnittsräntan på nya företagslån steg endast i kategorin för små lån på under 250 000 euro. Genomsnittsräntan på små lån steg med 0,29 procentenheter från februari och var 6,13 % i mars 2024. Samtidigt var genomsnittsräntan på medelstora lån (över 250 000 och högst 1 miljon euro) 5,78 %, dvs. nästan densamma som i februari. I mars 2024 sjönk genomsnittsräntan (5,34 %) ocks