Kelan tuki ukrainalaisille, perhevapaavertailu ja Kelan tietotarjotin -verkkopalvelu saivat kansainvälisen kunniamaininnan
Kela on saanut kolme kunniamainintaa kilpailussa, jossa palkittiin Euroopan sosiaaliturvalaitosten hyviä käytäntöjä. Kunniamaininnat myönsi kansainvälisten sosiaaliturvalaitosten yhteistyöjärjestö ISSA (International Social Security Association). Kela on ollut ISSAn jäsen jo 70 vuotta.
Kela sai kunniamaininnat ukrainalaisille pakolaisille suunnatuista palveluistaan, uudesta perhevapaavertailusta ja Tietotarjotin-verkkopalvelusta.
– Kunniamaininnat vahvistavat, että Kela on paitsi luotettava sosiaaliturvan toimeenpanija, myös uudistuva ja innovaatioita hyödyntävä organisaatio. Pystymme joustavasti ja ripeästi muokkaamaan toimintaamme sekä mukautumaan asiakkaidemme tarpeisiin, sanoo Kelan pääjohtaja Outi Antila.
Ukrainalaisille tilapäistä suojelua saaville suunniteltiin ja toteutettiin Kelassa uudenlainen palvelumalli, jossa Kelan asiakkaaksi hakeudutaan hakemalla Kela-korttia ja lapsilisää ukrainan tai venäjänkielisellä yhdistelmälomakkeella. Myös muita keskeisiä hakemuslomakkeita käännettiin, ja kohderyhmälle tehtiin runsaasti omakielistä viestintää. Uudenlaista palvelumallia kokeiltiin ensimmäistä kertaa. Sen käyttöönoton myötä Kelan asiakaspalvelun ja ratkaisutyön ruuhkautuminen saatiin todennäköisesti vältettyä.
Perhevapaavertailun avulla voi kokeilla, miten perhevapaiden jakaminen eri tavoilla vaikuttaa perheen talouteen.
Kelan tietotarjotin -verkkopalvelu kokoaa yhteen Kelan tutkimus- ja tilastotiedon sekä muut tietotuotteet. Palvelusta löytyy muun muassa datasovelluksia, tilastotietokanta Kelasto ja ajankohtaisia uutisia.
– Tietotarjotin on jatkuvasti kehittyvä kanava luotettavalle ja ajankohtaiselle sosiaaliturvaa ja suomalaista yhteiskuntaa kuvaavalle tilasto- ja tutkimustiedolle. Tietotarjottimen merkityksestä kertoo, että sen tunnettuus ja käyttäjämäärät kasvavat koko ajan, sanoo Kelan tietopalvelujohtaja Arto Vuori.
ISSAn järjestämään kilpailuun osallistui 119 hakemusta 40 ISSAn jäsenlaitoksesta ja 26 Euroopan alueen maasta. Kunniamaininnat julkistettiin ISSAn alueellisessa sosiaaliturvafoorumissa Portossa 16.4.2024. ISSA on palkinnut hyviä käytäntöjä vuodesta 2008 alkaen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.
![](/data/images/public/69820426/70140605/e3a8fade-1c96-42d0-9136-6f4e4395c68f-w_780.png)
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela
Kelan Ylöjärven palvelupisteen aukioloaika muuttuu24.7.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Aukioloaika muuttuu Ylöjärven palvelupisteessä 6.8. alkaen. Jatkossa neuvontaa saa ajanvarauksella tiistaisin.
Kela bálvalanbáiki Soađegilis fárre15.7.2024 10:06:26 EEST | Tiedote
Soađegili bálvalanbáiki fárre 29.7. čujuhussii Ostoskuja 1.
Kelan palvelupiste Sodankylässä muuttaa15.7.2024 10:05:51 EEST | Tiedote
Sodankylän palvelupiste muuttaa 29.7. osoitteeseen Ostoskuja 1.
MittKanta håller öppet hela sommaren – här våra tips till semesterfirare11.7.2024 06:30:00 EEST | Tiedote
Finlands mest använda digitala tjänst inom social- och hälsovården, MittKanta, står till tjänst i hälso- och sjukvårdsärenden också under semesterperioden. Med hjälp av Kanta-tjänsterna följer viktiga uppgifter med dig från ett välfärdsområde till ett annat och till och med utomlands. Läs om hur vi betjänar semesterfirare.
OmaKanta on auki koko kesän – tässä vinkkimme lomalaiselle11.7.2024 06:30:00 EEST | Tiedote
Suomen käytetyin sosiaali- ja terveydenhuollon asiointipalvelu OmaKanta palvelee terveysasioissa lomakaudellakin. Tärkeät tiedot kulkevat mukanasi hyvinvointialueelta toiselle ja jopa ulkomaille Kanta-palvelujen avulla. Lue, miten palvelemme lomalaista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme