Marttaliitto ry

Oulunsuun Martat palkitaan Marttojen 125-vuotisjuhlagaalassa

Marttaliitto juhlistaa 125-vuotista taivaltaan Tampere-talossa 20.4.2024 järjestettävässä juhlagaalassa, jossa palkitaan ansioituneita marttoja ja marttayhdistyksiä eri puolilta Suomea.

Kerttu Malinen

Marttapalkintoja jaetaan valtakunnallisesti yhdistyksille ja yksittäisille martoille yhteensä 14 kategoriassa. Palkinnon saajat valittiin Marttaliiton keräämien ehdotusten joukosta.

– Saimme valtavan määrän ehdotuksia palkittavista martoista ja marttayhdistyksistä. Tämä kertoo siitä, että toiminnassamme on mukana paljon aktiivisia henkilöitä, jotka antavat vapaaehtoisina aikaansa hyvän tekemiseen, kuvaa Marttaliiton viestinnän ja kansalaistoiminnan johtaja Reija Salovaara

– Olemme ylpeitä martoista ja yhdistyksistämme, jotka toimivat paikallisesti yhteisön kehittämiseksi ja luovat paljon hyvää ympärilleen, kuvaa jatkaa Salovaara.

Palkittavat yhdistykset

Yhdistyksiä palkitaan Vuoden kasvaja- ja Aktiivinen paikallistoimija -kategorioissa.

Vuoden kasvaja -palkinnon saa Pro Martat pääkaupunkiseudulta. Yhdistys kasvatti jäsenmääräänsä viime vuonna 117 uudella jäsenellä. Palkinnon vastaanottaa puheenjohtaja Elina Sydänmaanlakka.

Aktiivinen paikallistoimija -kategoriassa palkitaan kolme yhdistystä: Kaustisen Martat, Wirmon Martat Mynämäeltä ja Oulunsuun Martat Oulusta. Nämä yhdistykset tukevat omien paikkakuntiensa yhteisöllisyyttä ja elinvoimaisuutta. Palkinnot vastaanottavat Kaustisen Marttojen puheenjohtaja Pirjo Palosaari-Penttilä, Wirmon Marttojen puheenjohtaja Katja Rippstein ja Oulunsuun Marttojen puheenjohtaja Kaisa Salmu

Palkittavat martat

Marttoja palkitaan 12 eri kategoriassa.

Innostajamartta-palkinnon saa Reija Setälä Pirkanmaan kansainvälisistä Martoista. Reija Setälä on monessa mukana oleva aktiivimartta.

Tapahtumamartta-palkinnon saa messuilla ja tapahtumissa marttoja edustava ja muun muassa suosittuja käsityöiltoja säännöllisesti vetävä Kirsi Peltola Paimelan Martoista Hollolasta.

Kahvittajamartta-palkinto myönnetään Leena Juntuselle Sonkajärven Martoista. Hänet tunnetaan taitavana kahvittajana ja lettujen paistajana.

Sienimartta-palkinnon saa sieniretkiä, sieninäyttelyitä ja kokkailuiltoja ahkerasti järjestävä monitoimimartta Päivi Leinonen Kesälahti-Martoista Pohjois-Karjalasta.

Kässämartta-palkinnon saa Tanja Rantanen Kädentaitomartoista pääkaupunkiseudulta. Tanja Rantanen on ollut mukana Marttojen valtakunnallisen käsityötoiminnan kehittämisessä.

Ruokamartta-palkinto annetaan Pirjo Kunnarille Äänesalon Martoista Äänekoskelta. Pirjo Kunnari vetää omassa yhdistyksessään ruokakursseja, tapahtumia ja muonituksia parhaimmillaan yli 20 000 osallistujalle.

Mediamartta-palkinnon saa aktiivimartta Leni Blomvall Belgian Martoista. Leni Blomvall on kotisivuasiantuntija, joka auttaa ja neuvoo marttayhdistyksiä verkon välityksellä ja kasvokkainkin.

Vertaismartta-palkinnon saa Teija Suomalainen Neuvoton-Salmin Martoista Haminasta. Teija Suomalainen kiertää oman vertaismarttatiiminsä kanssa pitämässä yhdistyksille toiminnansuunnitteluiltoja ja innostaa marttatoimintaan.

Ympäristömartta-palkinnon saaja Henna Hautakangas Anarkistimartoista pääkaupunkiseudulta on vetänyt suosittuja ilmastolukupiirejä ja ylläpitänyt keskustelua ympäristömarttojen Facebook-ryhmässä vinkaten ajankohtaisista asioista ja koulutuksista toisille ympäristömartoille.

Puutarhamarttana palkitaan oman kasvitieteellisen puutarhan Kilpisjärvelle perustanut Rauni Partanen Kilpisjärven Martoista.

Kansainvälinen martta -palkinnon saa aktiivinen martta Hilppa Siukola Linnan Martoista Hämeenlinnasta. Hilppa Siukola on omalla toiminnallaan kerännyt tuhansia euroja Marttojen kehitysyhteistyöhön.

VILPPU-vapaaehtoisena eli lähimarttana palktaan Sirkku Muilu Nerohvirta-Kotikylän Martoista Iisalmesta. Sirkku Muilu on ehtinyt toimia monenlaisissa vapaaehtoistehtävissä, kuten Vilppu-ryhmien ja ystäväkahviloiden iloisena vetäjänä.

Lisäksi annetaan kunniamaininnat kahdelle martalle, jotka ovat pyörittäneet vapaaehtoisvoimin useita ystäväkahviloita Kainuussa. Kunniamaininnan saivat Tuula Karvonen Kajaanin Martoista ja Maire Klemetti Variskankaan Martoista Kajaanista.

Marttaliitto

Marttaliitto on kotitalousneuvontaa antava kansalaisjärjestö. Martat toimivat sen puolesta, että kaikilla ihmisillä, kaikenlaisissa kodeissa, olisi hyvä olla. Arvojamme ovat yhdessä tekemisen ilo, kestävät valinnat ja avoimuus. Hyvästä arjesta parempi maailma. www.martat.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Marttaliitto ry