Vuoden pahimman viherpesun palkinnosta kisaavat tänä vuonna muun muassa St1, Atria ja Metsien Suomi -kampanja – Vuoden Huiputus -palkinto jaetaan 15.5.
Vuoden pahinta vihepesutekoa etsivän Vuoden Huiputus -kilpailun ehdokkaat julkistettiin tänään 16.4. Helsingissä. Kilpailussa palkitaan ympäristö- tai ilmastoväittämiltään valheellisin tai vastuuttomin viestintä- tai markkinointiteko. Kilpailussa on tänä vuonna ehdolla seitsemän yritystä tai tahoa, joiden markkinoinnissa tai viestinnässä on havaittu harhaanjohtavia ympäristöväittämiä. Yleisö saa äänestää voittajaa kilpailun verkkosivuilla.
![](/data/images/public/69820494/70140722/8012139f-0288-4f68-bc0c-7f295b157591-w_720.png)
Tänä vuonna ehdokkaina ovat Metsä Groupin Meillä ei ole varaa -mainoskampanja ja siinä esitetyt puun alkuperä- ja kestävyysväitteet, St1-huoltoasemaketjun Puhtaan energian tekijät -mainokset, Atrian biopohjaisen pakkausmateriaalin markkinointi ilmastotekona, ja metsäalan toimijoiden – muun muassa Metsähallituksen ja Metsäteollisuus Ry:n – Metsien Suomi -viestintäkampanja, joka maalailee metsien käytön kestävyydestä ruusuisia kuvia vaikka Suomen metsien käyttöä on kritisoitu niin hiilinielujen romahtamisesta kuin luontokadon kiihdyttämisestä.
Ehdolla ovat myös H&M:n kierrätyslupaukset, joiden taustalta löytyy tekstiilijätteiden toimittamista Ghanaan, jossa ne aiheuttavat ympäristöongelmia, ja HKScanin Kariniemen Hyvin kasvatettu kananpoika -mainos, joka sivuuttaa täysin broilerien tuotannon eettiset ongelmat, sekä Kemianteollisuuden aloitteesta syntynyt Kinkkutemppu-tempaus, jossa joulukinkkujen paistorasvojen kierrättämisestä biopolttoaineeksi tehdään merkittävä ilmastoteko.
“Kilpailun taso on siinä mielessä kova, että yritykset ja heidän markkinointiviestintäänsä tekevät toimistot keksivät edelleen mitä erikoisempia väittämiä hämärtääkseen toimintansa ympäristövaikutuksia tai rakentaakseen kuluttajille harhaanjohtavia vihreitä mielikuvia. Useimmat ehdokkaat eivät ole vielä sisäistäneet äskettäin hyväksytyn EU:n viherpesun kieltävän direktiivin sisältöä. Toivon että ehdokkuuden myötä yritykset heräävät siihen, että toiminnan pitää olla kestävällä pohjalla ja avointa”, sanoo ehdokkaat valinneen tuomariston puheenjohtaja, Greenpeacen maajohtaja Touko Sipiläinen.
Vuoden Huiputus -kilpailun pääpalkinnon saaja päätetään laskemalla yleisöäänet ja asiantuntijoista koostuvan tuomariston äänet yhteen. Tuomaristoon kuuluvat kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell, somevaikuttaja Jenni Rotonen, vastuullisuusasiantuntija Niklas Kaskeala, Voima-lehden toimittaja Jari Tamminen, toimittaja Julia Thurén, somevaikuttaja-toimittaja Noora Shingler ja Greenpeacen maajohtaja Touko Sipiläinen.
Tänä vuonna kilpailua varten avataan Vuoden Huiputus -galleria, jossa voi tutustua palkintoehdokkaisiin ja valintaperusteisiin. Galleria sijaitsee Helsingin Sörnäisissä, osoitteessa Hämeentie 27, ja on avoinna 16.4.–17.5.2024, ma-pe klo 11-13 ja 15-17.
Vuoden Huiputus-kilpailu järjestetään nyt kolmatta kertaa. Aiempina vuosina palkinnon ovat voittaneet Fortumin ilmastoväittämät ja Finnairin lentämisen päästöt sivuuttanut kampanjointi. Kilpailun järjestää Greenpeace.
Tutustu ehdokkaisiin ja valintaperusteluihin Vuoden Huiputus -kilpailun sivuilla.
Lisätiedot
Touko Sipiläinen, Greenpeacen maajohtaja
044 239 4404
touko.sipilainen@greenpeace.org
Juuso Janhunen, tiedottaja
0404825541
juuso.janhunen@greenpeace.org
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juuso JanhunenTiedottaja
Puh:040 482 55 41juuso.janhunen@greenpeace.orgTouko SipiläinenGreenpeacen Suomen maajohtaja
- Greenpeacen toiminta
- metsät ja metsäpolitiikka
- ilmasto ja ilmastopolitiikka
Linkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Greenpeace
Hallituksen skandaaliesitys: lintumetsät hakkuisiin ja epävakautta metsäteollisuudelle6.6.2024 11:23:17 EEST | Tiedote
Ilta-Sanomien eilen julkaisemien tietojen mukaan Orpon hallituksen esitys metsien suojelusta ei tule turvaamaan Suomen viimeisiä vanhoja metsiä. Hallituksen esitys ohittaa tutkijoiden viestit ja jättää suuren osan jo löydetyistä luonnonmetsistä suojelun ulkopuolelle. Päätös tarkoittaisi myös epävakautta metsäteollisuudelle.
Inarissa hakataan valtavan arvokasta ikimetsää lämpökattilassa poltettavaksi30.5.2024 06:13:00 EEST | Tiedote
Inarissa hakataan paraikaa koskematonta ikimetsää energiapuuksi eli poltettavaksi. Kyse on täysin luonnontilaisista, ekologisesti katsoen tuhansia vuosia vanhoista metsistä. Ikimetsien hakkuut ja polttaminen ovat räikeässä ristiriidassa energia-alan monimuotoisuuslupausten kanssa.
Ympäristöministeriön aulassa koditon vieras: “Valtion luonnonmetsät on suojeltava”23.5.2024 08:50:33 EEST | Tiedote
Greenpeacen aktivistit ovat ympäristöministeriöllä vaatimassa, että ympäristöministeri Kai Mykkänen ja pääministeri Petteri Orpo pitävät lupauksensa suojella valtion vanhat metsät. Ympäristöministeriön aulassa turvaa ja uutta kotia etsii suurikokoinen hömötiainen, jonka kotia luonnonmetsien hakkuut uhkaavat.
Vuoden pahimman viherpesun palkinto HKScanin Kariniemen kananpojan mainokselle – myös metsäalan markkinointiviestintä pääsi palkintosijoille Vuoden Huiputus -kilpailussa15.5.2024 18:30:00 EEST | Tiedote
Mainonta- ja viestintäalan kuluneen vuoden pahimpia viherpesutekoja palkitsevan Vuoden Huiputus-kilpailun palkinnot jaettiin keskiviikkona Helsingissä. Kilpailun voittajaksi valikoitui seitsemän ehdokkaan joukosta HKScanin Kariniemen kananpoika -tuotemerkin mainos “Omasta mielestämme hyvin kasvatettua kananpoikaa”, joka voitti yleisöäänestyksen 29 % ääniosuudella. Voittaja valittiin yleisön ja tuomariston yhteisäänin. Yleisöääniä kilpailussa annettiin 10 989.
Selvitys: Online-shoppailu vahingoittaa luontoa ja saamelaisten oikeuksia15.5.2024 05:15:00 EEST | Tiedote
Ruotsin Greenpeacen tekemän selvityksen mukaan Amazon, Zalando ja muut suuret verkkokaupat liittyvät Ruotsin ja Saamenmaan luonnonmetsien hakkuisiin. Selvityksen mukaan verkosta ostettujen tuotteiden pakkausmateriaalien lisääntynyt kysyntä lisää luonnon tuhoamista ja rikkoo saamelaisten oikeuksia. Greenpeace kehottaa yrityksiä puhdistamaan toimitusketjunsa luonnonmetsien puusta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme