Vuoden pahimman viherpesun palkinnosta kisaavat tänä vuonna muun muassa St1, Atria ja Metsien Suomi -kampanja – Vuoden Huiputus -palkinto jaetaan 15.5.

Jaa

Vuoden pahinta vihepesutekoa etsivän Vuoden Huiputus -kilpailun ehdokkaat julkistettiin tänään 16.4. Helsingissä. Kilpailussa palkitaan ympäristö- tai ilmastoväittämiltään valheellisin tai vastuuttomin viestintä- tai markkinointiteko. Kilpailussa on tänä vuonna ehdolla seitsemän yritystä tai tahoa, joiden markkinoinnissa tai viestinnässä on havaittu harhaanjohtavia ympäristöväittämiä. Yleisö saa äänestää voittajaa kilpailun verkkosivuilla.

Tänä vuonna ehdokkaina ovat Metsä Groupin Meillä ei ole varaa -mainoskampanja ja siinä esitetyt puun alkuperä- ja kestävyysväitteet, St1-huoltoasemaketjun Puhtaan energian tekijät -mainokset, Atrian biopohjaisen pakkausmateriaalin markkinointi ilmastotekona, ja metsäalan toimijoiden – muun muassa Metsähallituksen ja Metsäteollisuus Ry:n – Metsien Suomi -viestintäkampanja, joka maalailee metsien käytön kestävyydestä ruusuisia kuvia vaikka Suomen metsien käyttöä on kritisoitu niin hiilinielujen romahtamisesta kuin luontokadon kiihdyttämisestä.

Ehdolla ovat myös H&M:n kierrätyslupaukset, joiden taustalta löytyy tekstiilijätteiden toimittamista Ghanaan, jossa ne aiheuttavat ympäristöongelmia, ja HKScanin Kariniemen Hyvin kasvatettu kananpoika -mainos, joka sivuuttaa täysin broilerien tuotannon eettiset ongelmat, sekä Kemianteollisuuden aloitteesta syntynyt Kinkkutemppu-tempaus, jossa joulukinkkujen paistorasvojen kierrättämisestä biopolttoaineeksi tehdään merkittävä ilmastoteko.

“Kilpailun taso on siinä mielessä kova, että yritykset ja heidän markkinointiviestintäänsä tekevät toimistot keksivät edelleen mitä erikoisempia väittämiä hämärtääkseen toimintansa ympäristövaikutuksia tai rakentaakseen kuluttajille harhaanjohtavia vihreitä mielikuvia. Useimmat ehdokkaat eivät ole vielä sisäistäneet äskettäin hyväksytyn EU:n viherpesun kieltävän direktiivin sisältöä. Toivon että ehdokkuuden myötä yritykset heräävät siihen, että toiminnan pitää olla kestävällä pohjalla ja avointa”, sanoo ehdokkaat valinneen tuomariston puheenjohtaja, Greenpeacen maajohtaja Touko Sipiläinen.

Vuoden Huiputus -kilpailun pääpalkinnon saaja päätetään laskemalla yleisöäänet ja asiantuntijoista koostuvan tuomariston äänet yhteen. Tuomaristoon kuuluvat kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell, somevaikuttaja Jenni Rotonen, vastuullisuusasiantuntija Niklas Kaskeala, Voima-lehden toimittaja Jari Tamminen, toimittaja Julia Thurén, somevaikuttaja-toimittaja Noora Shingler ja Greenpeacen maajohtaja Touko Sipiläinen.

Tänä vuonna kilpailua varten avataan Vuoden Huiputus -galleria, jossa voi tutustua palkintoehdokkaisiin ja valintaperusteisiin. Galleria sijaitsee Helsingin Sörnäisissä, osoitteessa Hämeentie 27, ja on avoinna 16.4.–17.5.2024, ma-pe klo 11-13 ja 15-17.

Vuoden Huiputus-kilpailu järjestetään nyt kolmatta kertaa. Aiempina vuosina palkinnon ovat voittaneet Fortumin ilmastoväittämät ja Finnairin lentämisen päästöt sivuuttanut kampanjointi. Kilpailun järjestää Greenpeace.

Tutustu ehdokkaisiin ja valintaperusteluihin Vuoden Huiputus -kilpailun sivuilla.

Lisätiedot

Touko Sipiläinen, Greenpeacen maajohtaja
044 239 4404
touko.sipilainen@greenpeace.org

Juuso Janhunen, tiedottaja
0404825541
juuso.janhunen@greenpeace.org

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Greenpeace

Vuoden pahimman viherpesun palkinto HKScanin Kariniemen kananpojan mainokselle – myös metsäalan markkinointiviestintä pääsi palkintosijoille Vuoden Huiputus -kilpailussa15.5.2024 18:30:00 EEST | Tiedote

Mainonta- ja viestintäalan kuluneen vuoden pahimpia viherpesutekoja palkitsevan Vuoden Huiputus-kilpailun palkinnot jaettiin keskiviikkona Helsingissä. Kilpailun voittajaksi valikoitui seitsemän ehdokkaan joukosta HKScanin Kariniemen kananpoika -tuotemerkin mainos “Omasta mielestämme hyvin kasvatettua kananpoikaa”, joka voitti yleisöäänestyksen 29 % ääniosuudella. Voittaja valittiin yleisön ja tuomariston yhteisäänin. Yleisöääniä kilpailussa annettiin 10 989.

Ympäristöjärjestöt: Hallituksen valmisteilla olevat metsäkriteerit ovat täydellinen rimanalitus13.5.2024 16:22:33 EEST | Tiedote

Ylen tänään julkaisemat tiedot viittaavat siihen, että Petteri Orpon hallitus pyrkii välttämään valtion metsien suojelua. Greenpeace, Suomen luonnonsuojeluliitto ja WWF Suomi tuomitsevat hallituksen valmisteilla olevat metsäkriteerit ja muistuttavat Petteri Orpoa lupauksestaan suojella valtion vanhat metsät. Jos kriteerit jäävät näin heikoiksi, uhkaa valtion luonnonmetsien määrä huveta entisestään, Orpon vahtivuorolla.

Vuoden huiputus -kilpailun ehdokastöiden takaa paljastui liuta kotimaisia mainostoimistoja – Greenpeace vaatii mainos- ja viestintätoimistoja lopettamaan viherpesun13.5.2024 12:40:03 EEST | Tiedote

Ympäristöjärjestö Greenpeace on selvittänyt, mitkä kotimaiset mainos- ja viestintätoimistot ovat suunnitelleet tai konseptoineet Vuoden Huiputus-viherpesukilpailussa ehdolla olevat markkinointiviestintäkampanjat ja mainokset. Greenpeace peräänkuuluttaa mainonnan ja viestinnän tekijöiden vastuuta viherpesusta ja väärien ympäristömielikuvien luomisesta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye