Vihreiden Harjanteelta suorat sanat kehysriihestä: ”Haitallisten yritystukien karsimiseen ei riittänyt rohkeus edes tässä tilanteessa, ja se on surkea suoritus”

Kansanedustaja ja Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne kertoo pettyneensä hallituksen kehysriihessä hallituksen haluttomuuteen puuttua tehottomiin ja ympäristölle haitallisiin yritystukiin.

Atte Harjanne

Säilyttävät ja tehottomat yritystuet ovat kalliita, kannustavat sotkemaan ympäristöä ja jarruttavat talouden tuottavuuskehitystä.

– Edes tässä taloustilanteessa hallitukselta ei löytynyt kiinnostusta tai rohkeutta perata tosissaan tehottomia ja haitallisia yritystukia. Sen sijaan tukia lisätään muun muassa turpeelle ja dieselille, ja olemassa olevia verovinoumia jatketaan.  Hallitus on siis valmis leikkaamaan lähes kaikkialta muualta, mutta yritystuet jäävät jälleen koskematta. Se on käsittämätön ideologinen valinta, Harjanne äimistelee.

Hallitus esitteli kehysriihen yhteydessä myös uuden verokannustimen vihreille investoinneille. Harjanne pitää ajatusta oikeansuuntaisena, mutta koko elinkeinopolitiikan linjaa ristiriitaisena ja riittämättömänä.

– Vihreiden investointien verokannustin olisi tarjonnut yritystukien perinpohjaiselle remontille luontevan paikan, mutta hallitukselta puuttuu sellaiseen rohkeus. On aivan päätöntä kannustaa veroaleilla ja samaan aikaan olla siivoamatta ympäristölle haitallisia tukia pois. Nyt painetaan edelleen enemmän jarrua kuin kaasua vihreän siirtymän sihteen, Harjanne äimistelee.

Harjanne huomauttaa, että hallituksen toimet myös haittaverojen suhteen jäävät varsin pinnallisiksi.

– Esimerkiksi kaivosveroon tehdään ainoastaan viiden miljoonan euron korotus. Tästä on tainnut jäädä vähintään yksi nolla pois, Harjanne ihmettelee.

Harjanne muistuttaa, että Suomen talouden kannalta olisi tärkeää luoda uskoa tulevaisuuteen. Lyhytnäköisen raju leikkauspolitiikka ja kyvyttömyys uudistaa taloutta eivät sitä tee.

– Usko paremmasta huomisesta on menestyvän talouden moottori. Lyhytnäköiset ja epäoikeudenmukaiset leikkaukset, tehottomista tuista kiinnipitäminen ja ilmaston ja luonnon sivuuttaminen syövät sitä uskoa, ja se käy kalliiksi, Harjanne varoittaa.

Vihreiden Ohisalo ja Hopsu: hallitus kieltäytyy perustamasta päätöksiään metsistä tutkittuun tietoon26.4.2024 14:28:25 EEST | Tiedote

Maria Ohisalo ja Inka Hopsu kritisoivat hallituksen ja suuren valiokunnan enemmistön kantaa EU-komission asetusehdotukseen metsien seurantakehykseksi. Edustajien mukaan hallituksen nihkeä kanta johdonmukaisten ja ajantasaisten tietojen keräämiseen Euroopan metsien tilasta osoittaa, ettei hallitus halua perustaa metsiä koskevia päätöksiään tutkittuun tietoon.