Vihreiden Harjanteelta suorat sanat kehysriihestä: ”Haitallisten yritystukien karsimiseen ei riittänyt rohkeus edes tässä tilanteessa, ja se on surkea suoritus”

Kansanedustaja ja Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne kertoo pettyneensä hallituksen kehysriihessä hallituksen haluttomuuteen puuttua tehottomiin ja ympäristölle haitallisiin yritystukiin.

Atte Harjanne

Säilyttävät ja tehottomat yritystuet ovat kalliita, kannustavat sotkemaan ympäristöä ja jarruttavat talouden tuottavuuskehitystä.

– Edes tässä taloustilanteessa hallitukselta ei löytynyt kiinnostusta tai rohkeutta perata tosissaan tehottomia ja haitallisia yritystukia. Sen sijaan tukia lisätään muun muassa turpeelle ja dieselille, ja olemassa olevia verovinoumia jatketaan.  Hallitus on siis valmis leikkaamaan lähes kaikkialta muualta, mutta yritystuet jäävät jälleen koskematta. Se on käsittämätön ideologinen valinta, Harjanne äimistelee.

Hallitus esitteli kehysriihen yhteydessä myös uuden verokannustimen vihreille investoinneille. Harjanne pitää ajatusta oikeansuuntaisena, mutta koko elinkeinopolitiikan linjaa ristiriitaisena ja riittämättömänä.

– Vihreiden investointien verokannustin olisi tarjonnut yritystukien perinpohjaiselle remontille luontevan paikan, mutta hallitukselta puuttuu sellaiseen rohkeus. On aivan päätöntä kannustaa veroaleilla ja samaan aikaan olla siivoamatta ympäristölle haitallisia tukia pois. Nyt painetaan edelleen enemmän jarrua kuin kaasua vihreän siirtymän sihteen, Harjanne äimistelee.

Harjanne huomauttaa, että hallituksen toimet myös haittaverojen suhteen jäävät varsin pinnallisiksi.

– Esimerkiksi kaivosveroon tehdään ainoastaan viiden miljoonan euron korotus. Tästä on tainnut jäädä vähintään yksi nolla pois, Harjanne ihmettelee.

Harjanne muistuttaa, että Suomen talouden kannalta olisi tärkeää luoda uskoa tulevaisuuteen. Lyhytnäköisen raju leikkauspolitiikka ja kyvyttömyys uudistaa taloutta eivät sitä tee.

– Usko paremmasta huomisesta on menestyvän talouden moottori. Lyhytnäköiset ja epäoikeudenmukaiset leikkaukset, tehottomista tuista kiinnipitäminen ja ilmaston ja luonnon sivuuttaminen syövät sitä uskoa, ja se käy kalliiksi, Harjanne varoittaa.

Vihreiden Ohisalo: Kohtuuhintainen asuminen on turvattava kaupungeissa – Vihreät julkaisivat uuden suurten kaupunkien ohjelman23.5.2024 08:26:00 EEST | Tiedote

Vihreiden uudessa suuria kaupunkeja koskevassa ohjelmassa kuvataan kestävän asuntopolitiikan tavoitteita ja ratkaisuja suurissa kaupungeissa. Ohjelmassa esitellään myös Vihreiden ratkaisuja ilmastokriisin ja luontokadon torjumiseksi suurissa kaupungeissa sekä toimia kaupunkien elinvoiman ja ihmisten hyvinvoinnin turvaamiseksi. Suurien kaupunkien ohjelma hyväksyttiin Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa sunnuntaina 19.5.

Ville Niinistö: “Vihreät on takuupuolue sille, että laita- ja äärioikeistolle ei anneta valtaa”18.5.2024 11:19:08 EEST | Tiedote

Europarlamentin jäsen Ville Niinistö korosti Vihreiden puoluevaltuustolle pitämässään puheessa Vihreiden roolia Eurooppa-myönteisenä takuupuolueena ja äärioikeiston vastavoimana. Niinistön mukaan eurooppalaiset valitsevat nyt, annetaanko valtaa niille, jotka haluavat rakentaa vai niille, jotka rikkovat ja uhkaavat ihmisten sekä EU-maiden välistä yhteisöllisyyttä sekä palvelevat Putinin intressejä.

Atte Harjanne: Näen mieluummin hallituksen kuin luonnonmetsän kaatuvan.18.5.2024 10:26:06 EEST | Tiedote

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne nosti puoluevaltuustolle pitämässään puheessa esiin suomalaisten arvostuksen kotimaan luontoamme kohtaan sekä luonnon positiivisen vaikutuksen meidän kaikkien elämänlaatuun. Harjanne kävi läpi hallituksen pitkää syntilistaa surkeasta luonto- ja ilmastopolitiikasta ja korosti, että näkee mieluummin hallituksen kuin luonnonmetsän kaatuvan.