Valkosipulia pizzaan, suolakurkkuja ei – näin suomalaiset vastasivat ruokaväittämiin
Foodora tutki, miten suomalaiset reagoivat erilaisiin ruokaväittämiin. Tutkimukseen vastanneiden mukaan valkosipuli ja ananas kuuluvat pizzaan, kun taas suolakurkut ja ranskalaiset eivät. Suosiotaan kasvattanut trendi, ranskalaisten dippaaminen jäätelöön, sai vastaajilta myös tyrmäyksen. Lisäksi vanha kikka, majoneesin ja ketsupin sekoittaminen, ei ole suotavaa.
![](/data/images/public/69819752/70140979/8c69d3cf-150d-479b-94b8-a7e8b470c959-w_720.png)
Kuluttajilla voi olla hyvin omaperäisiä mieltymyksiä ruoan suhteen, eikä makumieltymyksistä voi koskaan kiistellä. Yleisimpiä lisätilauksia annoksissa ovat valkosipuli sekä chili, mutta ravintolasta tilatessa monet saattavat tilata esimerkiksi pizzan päälle myös ranskalaisia tai suolakurkkuja. Siksi Foodora halusi selvittää, miten suomalaiset reagoivat erilaisiin ruokaväittämiin.
Valkosipuli (39%) ja ananas (38%) kuuluvat tutkimukseen* vastanneiden mielestä selkeästi pizzaan. Sen sijaan pizzan päälle ei pidä laittaa suolakurkkuja (47%) eikä etenkään ranskalaisia (64%). Suolakurkut eivät kuitenkaan saa yhtä voimakasta vastustusta kuin ranskalaiset, sillä 23 prosenttia vastaajista katsoo, että suolakurkut sopivat pizzaan.
– Oudoin pizzan lisätäyte meillä ovat juuri ranskalaiset. Eniten lisätäytteinä myydään juustoa ja valkosipulia sekä jalopenoja tai chiliä tuomaan tulisuutta. Tutkimuksesta näkee, että kuluttajat ovat kuitenkin kokeilunhaluisia. Rohkeus kokeilla erilaisia ruokayhdistelmiä voi avartaa omaa makuaistia. Aina kannattaa kokeilla, kertoo Foodoran kaupallinen johtaja Einar Toivonen.
Ranskalaisia pizzan päällä voisi harkita 9 prosenttia vastanneista. Valkosipulin lisäämisestä pizzaan empii 13 prosenttia ja ananaksen 17 prosenttia vastanneista. Foodoran tilatuin annos on omavalintainen pizza.
Kebabista Suomen kansallisruoka?
Pizzan lisätäytteiden lisäksi kysyttiin Foodoran toiseksi tilatuimpien eli hampurilaisten kohtaloa. Roskaruokana hampurilaisia piti 15 prosenttia vastanneista, kun taas 34 prosenttia oli tästä jokseenkin eri mieltä. Päivänselvää vastanneille on se, ettei hampurilaisia kuulu syödä joka päivä (52%).
Hampurilaisravintolasta tilataan usein aterian mukana ranskalaisia, mausteita ja jäätelöä. Vaikka Amerikassa ja joissain Euroopan maissa majoneesia sekoitetaan ketsupin kanssa, suomalaisista 45 prosenttia ei hyväksy mausteiden sekoittamista keskenään. Myöskään sosiaalisessa mediassa suosittu trendi, ranskalaisten dippaaminen jäätelöön, ei innosta suomalaisia; sekoitus saa täystyrmäyksen peräti 69 prosentilta.
Foodoran suosikkiannoksiin kuuluu myös kebab. Siksi vastaajilta kysyttiin pitäisikö kebabin olla Suomen kansallisruoka. 77 prosenttia on kuitenkin selkeästi sitä mieltä, ettei kebab ylitä kansallisaarteitamme karjalanpaistia ja ruisleipää.
– Vaikka kebab kuuluu tilatuimpien ravintola-annosten joukkoon, emme me ole kebabbia julistamassa suomalaisten kansallisruoaksi. Ei se taida lopulta voittaa kuitenkaan hyvää grillimakkaraa järvisaunan jälkeen, toteaa Toivonen.
Foodoran tilatuimmat annokset 2023:
-
Omavalintainen pizza
-
Juustohampurilainen
-
Kerroshampurilainen
-
Kebab
-
Kananugetit
Liitteenä Foodoran ruokabarometrin tutkimustulokset sekä kuvat.
*Foodoran ruokabarometri on toteutettu yhteistyössä Milttonin tutkimustiimin kanssa. Vastaajia oli yhteensä 1019 ja vastaajat edustavat iältään ja sukupuoleltaan Suomen väestöä. Tiedonkeruussa painotettiin vastauksia pääkaupunkiseudulta, kehyskunnista sekä muista isoista kaupungeista. Tutkimus tehtiin 4.– 12.12.2023. Tutkimuksen virhemarginaali on tässä kannatusmittauksessa 2 prosenttiyksikköä suuntaansa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna Mämmi
PR & Communications Lead
press@foodora.fi
040 1645401
Kuvat
Tietoa julkaisijasta
Foodora on yksi Pohjoismaiden johtavista ruoan ja päivittäistavarakaupan kuljetuspalveluista, joka toimittaa ravintolaruokia ja päivittäistavaroita suoraan asiakkaiden ovelle. Foodora on osa saksalaista Delivery Hero -konsernia, joka on yksi maailman johtavimmista ruoan ja päivittäistavarakaupan toimitusalustoista. Euroopassa Foodora toimii seitsemässä maassa - Suomessa, Itävallassa, Tšekissä, Tanskassa, Unkarissa, Norjassa ja Ruotsissa. Suomessa yli 100 paikkakunnalla toimiva Foodora aloitti toimintansa Helsingissä kesällä 2015. Foodora toimittaa ravintolaruoat, päivittäistavarat ja paljon muuta suoraan ovelle alle puolessa tunnissa. Foodoran tavoitteena on mahdollistaa asiakkailleen enemmän aikaa heille tärkeiden asioiden parissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Foodora
Suomen suosituimmat grilliravintolat – Foodora listasi ravintolat ja annokset23.7.2024 08:57:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset nauttivat grilliruoasta erityisesti mökkeillessään kesäisin, mutta grillimaut viehättävät myös monissa suosituissa grilliravintoloissa kesäkauden aikana. Foodora on koonnut listan Suomen suosituimmista grilliravintoloista, ja tällä kertaa kärjessä eivät kärky pääkaupunkiseudun ravintolat.
Suomen TOP 10 kebab-kaupunkia – yksi on ylitse muiden26.6.2024 08:47:00 EEST | Tiedote
Foodora selvitti tilastoistaan, missä Suomen kaupungeissa kebab maistuu eniten. Tulos paljasti kymmenen kärjen, jonka voittajakaupungissa kebabia nautitaan selvästi enemmän kuin muissa listalle sijoittuneissa kaupungeissa.
Foodoran uusi toimitusjohtaja: kilpailu hyödyttää kaikkia17.6.2024 08:02:00 EEST | Tiedote
Foodora on nimittänyt uudeksi toimitusjohtajakseen Jacob Segercrantzin, ja panostaa nyt laajentumiseen kumppanuuksien kautta ruoka- ja päivittäistavarakaupan puolelle.
Lukuisat ravintolat takaisin Foodoraan – Pizza Hut ja Bangkok9 palaavat30.5.2024 08:47:00 EEST | Tiedote
Foodoran ravintolatarjonta laajenee vuoden 2024 aikana lukuisilla suosikkiravintoloilla, jotka tekevät paluun takaisin Foodoran sovellukseen. Erityisesti isoimmissa kaupungeissa tarjonnan laajentumisen on voinut huomata jo kevään aikana.
Seksivälineitä ja suklaata – noin 24 prosentissa tilauksista mukana makeita herkkuja21.5.2024 08:40:00 EEST | Tiedote
Seksivälineiden kotiin tilaaminen kasvatti suosiotaan vuonna 2023. Foodoran tilastoista kävi ilmi, että suklaata kuljetetaan usein samassa tilauksessa seksivälineiden kanssa. Datasta selvisi myös, milloin seksivälineiden myynti on vilkkaimmillaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme