Työterveyslaitos

Ny metod för att stödja sysselsättningsförmågan när anställningsförhållandet upphör

Dela

Arbetshälsoinstitutet har publicerat anvisningar och blanketter med vilka arbetsgivaren och företagshälsovården kan hitta de arbetstagare som behöver konkret stöd för att sysselsättas på nytt. För närvarande omfattar inte omställningsskyddet alla arbetstagare som kunde dra nytta av företagshälsovårdens stödåtgärder före anställningsförhållandets upphörande.

Arbetshälsoinstitutets pressmeddelande 17.4.2024

Arbetshälsoinstitutet påminner om vikten av att stödja arbetsförmågan i alla skeden av karriären – även när anställningsförhållandet är på väg att upphöra.

Arbetsgivaren ska ordna lagstadgade företagshälsovårdstjänster för sina arbetstagare för att stödja deras arbetsförmåga. När arbetslöshet hotar bör fokus ligga på att stödja återsysselsättningen. Mot detta styr också statsrådets förordning (708/2013), enligt vilken hälsoundersökningar vid behov också ska utföras när anställningsförhållandet upphör.  

– Tyvärr utnyttjas denna möjlighet ganska sällan. Enligt AvoHilmo-statistiken från Institutet för hälsa och välfärd utför man ganska få hälsoundersökningar för att ta reda på sysselsättningsförmågan när anställningsförhållandet upphör, berättar specialistläkare i företagshälsovård Tuulia Varanka-Ruuska från Arbetshälsoinstitutet.

Situationen kan vara bättre i organisationer med mer än 30 anställda, som omfattas av omställningsskyddet. I dem fortsätter skyldigheten att ordna företagshälsovård under sex månader efter det att arbetsskyldigheten upphört, om uppsägningen har skett av produktions-ekonomiska skäl och anställningsförhållandet har varat i mer än fem år.

– Ett stort antal anställda omfattas inte av omställningsskyddet. Behovet av stöd för sysselsättningsförmågan borde också kartläggas för de arbetstagare vars anställningsförhållande är kortare eller tidsbegränsat, säger ledande expert Pirjo Juvonen-Posti från Arbetshälsoinstitutet. 

Övervägande av yrkeskunskaper när arbetslöshet hotar 

Arbetshälsoinstitutet har publicerat kortfattade anvisningar och blanketter som underlättar identifiering och stödjande av personer som riskerar att bli arbetslösa. 

– I ett idealtillstånd förmedlas informationen om uppsägningen av arbetstagarens anställningsförhållande från arbetsgivaren till företagshälsovården i tid, säger Tuulia Varanka-Ruuska. 

I den nya metoden skickar företagshälsovården en blankett om yrkeskompetens till arbetstagaren. Personen kan använda blanketten som stöd för sina egna funderingar och skicka in den till arbetskraftstjänsterna om hen vill.  Om särskilda behov av stöd av arbetsförmågan identifieras utifrån blanketten, kan man komma överens om ett mottagnings- eller distansbesök till företagshälsovården. Under besöket kan man sedan kartlägga och närmare beskriva tidigare genomförda stödåtgärder för arbetsförmågan, den aktuella situationen och behovet av ytterligare åtgärder.

Målet är att göra arbetstagarens väg till social- och hälsovården och arbetskraftstjänsterna mer smidig. Utmaningarna med arbetsförmågan och att få ny anställning bör hanteras så tidigt som möjligt så att arbetslösheten inte förlängs på grund av dem.

– I synnerhet partiellt arbetsföra arbetstagare gynnas av stöd för identifiering av deras egna styrkor och sysselsättningsutmaningar. Många vill ha svar på vad deras arbetsförmåga räcker till för och vad de borde göra härnäst, säger Pirjo Juvonen-Posti.

Arbetsgivaren spelar en nyckelroll 

Arbetsgivaren fattar beslut om hur arbetsförmågan ska stödjas när anställningsförhållandet upphör. I praktiken kan man komma överens om ny samarbetspraxis med den egna företagshälsovårdens serviceproducent, och denna praxis registreras i företagshälsovårdens verksamhetsplan. 

– Frågan är hur vi kan få arbetsgivarna att engagera sig i målen för en aktiv arbetskraftspolitik. För många småföretag kan tillhandahållandet av tjänster begränsas av strävan efter kortsiktiga kostnadsbesparingar. Jag vill uppmuntra alla att utmana detta tänkande, eftersom behovet av arbetskraft kan förändras snabbt, säger Pirjo Juvonen-Posti.

– Det är inte nödvändigtvis ens en stor kostnad, eftersom metoden är lätt att genomföra. Det är fråga om att skicka blanketten till arbetstagaren, samt vid behov ett mottagningsbesök och förmedling av informationen till följande aktör med arbetstagarens tillstånd. Detta är en liten investering när anställningsförhållandet upphör och kan ha stor betydelse för individen, beskriver Pirjo Juvonen-Posti. 

Läs mer

  • Blanketter och mer information om ämnet finns på företagshälsovårdens webbplats.
  • Bilaga: Ladda ner infografiken Stöd från företagshälsovården vid hot om arbetslöshet, som beskriver arbetstagarens möjligheter, arbetsgivarens ansvar och företagshälsovårdens uppgifter.

Ytterligare information

Kontakter

Dokument

Länkar

MÅ BRA AV JOBBET

Arbetshälsoinstitutet är en finländsk forsknings-, utvecklings- och expertinstans inom området för arbetsvälbefinnande. Verksamhetens syfte är att främja hälsa och säkerhet i arbetet och öka arbetstagarnas välbefinnande. Institutet är ett självständigt offentligrättsligt samfund inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningssektor med verksamhetsställen på fem orter och huvudkontor i Helsingfors, Finland. Verksamheten finansieras till hälften av statsmedel. Arbetshälsoinstitutet har cirka 500 anställda.

För medier | Arbetshälsoinstitutet (ttl.fi) 

Andra språk

Följ Työterveyslaitos

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Työterveyslaitos

Den största risken med hybridarbete är de som har försvunnit till distansarbete22.5.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande

Distansarbete och arbete på arbetsplatsen har sammanlänkats till en smidig helhet i en stor del av de finländska experternas arbetsliv. I hybridarbete är det emellertid viktigt att identifiera och stödja arbetstagare som har stannat i distansarbete och inte aktivt deltar i arbetsplatsens verksamhet. Med tanke på arbetshälsan och produktiviteten spelar ledarskapet, personalens delaktighet och arbetsförhållandena både hemma och på arbetsplatsen en avgörande roll.

Hybridityön suurin riski on etätyöhön kadonneet22.5.2025 06:00:00 EEST | Tiedote

Etätyö ja toimitiloissa työskentely ovat nivoutuneet sujuvaksi kokonaisuudeksi isossa osassa suomalaisten asiantuntijoiden työelämää. Hybridityössä on kuitenkin tärkeää tunnistaa ja tukea työntekijöitä, jotka ovat jättäytyneet etätyöhön eivätkä aktiivisesti osallistu työyhteisön toimintaan. Työhyvinvoinnin ja tuottavuuden näkökulmasta avainasemassa ovat johtaminen, henkilöstön osallistaminen ja työskentelyolosuhteet sekä kotona että toimitiloissa.

The greatest risk of hybrid work is people lost in remote work22.5.2025 06:00:00 EEST | Press release

Remote work and working on premises have become seamlessly integrated in the work life of most Finnish experts. However, in hybrid work, it is important to identify and support employees who opt to work entirely remotely and do not actively participate in the work community. Leadership, promoting employee engagement and paying attention to working conditions at home and in the office are of key importance from the perspective of well-being at work and productivity.

Närvårdare och sjukskötare arbetar huvudsakligen redan inom social- och hälsovårdsbranschen – extra reserver kan finnas bland branschbytare och pensionärer21.5.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande

Sysselsättningsgraden bland närvårdare och sjukskötare är hög och över 90 procent av de utexaminerade börjar arbeta inom social- och hälsovårdsbranschen. Arbetslösa vårdare kan inte rädda den framtida bristen på arbetskraft inom social- och hälsovårdsbranschen. Den största outnyttjade arbetskraftsresursen finns bland dem som sökt sig till andra branscher. En liten räddning är också pensionärer, vars sysselsättning har blivit allt vanligare. Enligt en ny utredning är det viktigaste med tanke på bristen på arbetskraft emellertid att behålla de arbetstagare som redan finns i branschen. Högklassig introduktion, stöd för arbetsförmågan, möjligheter till anpassning av arbetet och branschens uppskattning uppmuntrar till att stanna kvar i branschen – och även att återvända till den.

Lähi- ja sairaanhoitajat pääosin jo töissä sote-alalla – lisäreserviä voi löytyä alanvaihtajista ja eläkeläisistä21.5.2025 10:30:00 EEST | Tiedote

Lähi- ja sairaanhoitajien työllisyysaste on korkea ja yli 90 prosenttia valmistuneista sijoittuu sote-alan töihin. Työttömistä hoitajista ei löydy pelastusta sote-alan tulevaan työvoimapulaan. Suurin käyttämätön työvoimaresurssi löytyy muille toimialoille hakeutuneista. Pientä pelastusta löytyy myös eläkkeellä olevista, joiden työssäkäynti on yleistynyt. Tuoreen selvityksen mukaan keskeisintä työvoimapulan kannalta on kuitenkin pitää kiinni alalla jo olevista työntekijöistä. Alalla pysymiseen – ja myös sinne palaamiseen – kannustaa laadukas perehdytys, työkyvyn tuki, työn muokkausmahdollisuudet ja alan arvostus.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye