Suomessa työllistävään panimoalaan kohdistuu veropaine useasta suunnasta
Panimoalaan kohdistuu useita veronkorotuksia, kun hallitus aikoo korottaa sekä virvoitusjuomien valmisteveroa että yleistä arvonlisäveroa. Yleisen arvonlisäveron korotus kiristää panimojuomien verotusta.

Virvoitusjuomiin ja vesiin kohdistetaan merkittäviä veronkorotuksia, kun näiden juomien osalta nostetaan jälleen valmisteveroa. Virvoitusjuomaveroa on korotettu vuodesta 2011 lähtien muutaman vuoden välein. Edellinen 30 miljoonan euron veronkorotus virvoitusjuomaveroon ei ole edes tullut vielä voimaan, kun uusi 27 miljoonan euron korotus on jo luvassa. Nyt päätetty korotus on jo seitsemäs reilussa kymmenessä vuodessa.
Kapeana tuoteryhmänä virvoitusjuomiin ja vesiin jo reilu kymmenen vuotta kohdistunut säännöllisesti kiristyvä veropaine on jo nyt epäreilu. Kapea-alaisen veron syrjivyys kasvaa mitä suuremmaksi vero nousee. Panimoliitto onkin kannellut veron luomasta kielletystä valtiontuesta komissioon.
”Juoma-ala tiedostaa verojen merkityksen hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitämiseksi. Yhtä tärkeää on, että verotus olisi tasapuolista ja oikeudenmukaista. Virvoitusjuomaveron osalta näin ei ole, kun vero kohdistuu vain osaan juomista”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.
Virvoitusjuomaveroa on vuodesta 2014 asti porrastettu siten, että vero on pienempi sokerittomille juomille ja korkeampi sokerijuomille. Edellinen eduskunta hyväksyi uuden veromallin, jossa vero porrastetaan kuuteen eri tasoon sokeripitoisuuden mukaan, mutta tätä ei ole vielä edes otettu käyttöön.
Virvoitusjuomien lisäksi veronkorotukset osuvat myös alkoholijuomiin, kun yleistä arvionlisäveroa nostetaan ja väkevien alkoholijuomien veronkorotukset sidotaan indeksiin. Suomessa on EU:n korkein olutvero ja alkoholijuomien verotus on kireintä EU:ssa.
”Valitettavasti arvonlisäveron korottaminen heikentää nyt kuluttajien ostovoimaa entisestään ja kannustaa ostoksille matalamman verotuksen maihin kuten Viroon tai tilaamaan juomat ulkomaisista verkkokaupoista. Indeksikorotuksen kohdistaminen vain väkeviin alkoholijuomiin on kuitenkin oikea toimenpide kuluttamisen suuntaamiseksi mietoihin alkoholijuomiin”, Loikkanen sanoo.
Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Tuula Loikkanen, p. 040 922 0750, tuula.loikkanen@panimoliitto.fi
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista. Liiton jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, MBH Breweries Oy, Momentin Group Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy ja Oy Sinebrychoff Ab.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Outi HeikkinenViestintäpäällikköPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Puh:0503708677Tuula LoikkanenToimitusjohtajaPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Puh:0409220750Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.
Alkoholiveron kiristäminen kasvattaa alkoholin matkustajatuontia, veromenetykset mittavat jo nyt6.5.2025 06:00:00 EEST | Uutinen
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa, Palvelualojen ammattiliitto PAM, Panimoliitto ja Päivittäistavarakauppa arvioivat hallituksen puoliväliriihessä ilmoittaman alkoholiveron kiristämisen lisäävän alkoholin matkustajatuontia ulkomailta. Suomen valtiolle matkustajatuonnista aiheutuu jo nyt huomattavat veromenetykset.
Hyvästi hauska vappu – virvoitusjuomien veronkorotukset iskevät suoraan suomalaisten lompakoihin30.4.2025 05:30:00 EEST | Uutinen
Hallitus kaavailee veronkorotuksia, jotka toteutuessaan johtaisivat alkoholittomien vappujuomien selkeään kallistumiseen. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Lasse Pipinen sanoo miljoonakorotusten olevan täysin suomalaisten todellisuudesta irrallaan ja kohtuuttomia suhteessa kuluttajien ostovoimaan.
KORJATTU: Oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynti laski ‒ vettä juotiin niidenkin edestä16.10.2024 07:52:17 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin heinä-syyskuussa 2024 yhteensä 219,0 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä kasvoi. Juomia myytiin 5,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynti laski ‒ vettä juotiin niidenkin edestä16.10.2024 06:05:00 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin heinä-syyskuussa 2024 yhteensä 219,0 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä kasvoi. Juomia myytiin 5,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Kyselytutkimus: Alkoholin myyntirajoitusten ei tule perustua juoman valmistustapaan1.10.2024 11:29:00 EEST | Tiedote
Kuluttajista jopa 84 % mielestä alkoholin myyntirajoitusten pitäisi perustua alkoholijuoman vahvuuteen, ei valmistustapaan. Tämä käy ilmi Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ja Suomen Alkoholijuomakauppa ry:n teettämästä kyselystä, jonka tulos julkaistiin tiistaina alkoholijuoma-alan yhteisseminaarissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme