Kokoomuksen Heinonen: Ammattidiesel turvaa kuljetus- ja logistiikka-alan kilpailukykyä

Hallitus on linjannut kehysriihessä, että Suomessa otetaan käyttöön ammattidiesel. Kokoomuksen kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston puheenjohtaja Timo Heinonen pitää linjausta tärkeänä vaikeiden päätösten keskellä.

Timo Heinonen. Kuvaaja: Kristian Tervo.

”Suomi on pitkien etäisyyksien maa ja ammattiautoilijoiden kustannukset ovat kasvaneet voimakkaasti viime vuosina. Tähän on tärkeää vastata”, Heinonen sanoo.

Kehysriihessä tehdyn linjauksen mukaisesti raskaan liikenteen ammattidiesel otetaan käyttöön vuonna 2027, kun EU-direktiivin mukainen polttoaineiden jakelijoiden päästökauppa tulee voimaan.

”On todella tärkeää turvata suomalaisen logistiikka- ja kuljetusalan kilpailukyky ja kannattavuus samalla, kun teemme päästövähennystoimia”, Heinonen sanoo.

Hallitus päätti kehysriihessä myös vinjettimaksun käyttöönotosta raskaalle tavaraliikenteelle. Ulkomaalaiselle rekoille tulevien tiemaksujen myötä myös nämä saadaan kantamaan osansa tienkunnossapidon kustannuksista.

”Vinjettimaksun käyttöönotosta linjattiin jo hallitusohjelmassa. Nyt on tärkeää, että linjaus pannaan mahdollisimman nopeasti toimeksi”, Heinonen sanoo.

”Tiestömme korjausvelka on kasvanut jo pitkään ja tänä vuonna pääsemme tätä osaltamme pienentämään. Tulevat vuodet ovat rahoituksen kannalta kuitenkin vielä vaikeita”, Heinonen toteaa.

Kokoomuksen liikennevaliokunnan jäsenet: Hallitus lyö useissa liikennehankkeissa kuokan maahan – hyvä uutinen myös rakennusalalle22.5.2024 09:55:46 EEST | Tiedote

Hallituksen toisessa lisätalousarvioesityksessä myönnetään rahoitusta usealle merkittävälle liikennehankkeelle. Kokoomuksen liikennevaliokunnan jäsenet kehuvat hallituksen kehittävän liikenneverkkoa koko Suomen saavutettavuuden, kilpailukyvyn ja huoltovarmuuden vahvistamiseksi juuri oikeaan aikaan. Käynnistyvillä hankkeilla on elvyttävä vaikutus ja niillä reagoidaan vahvasti myös rakennusalaan tilanteeseen.