Päijät-Hämeessä paljastui väkiviinan salakuljetus ja mittava veronkierto

Tulli on tutkinut väkiviinan eli pirtun laitonta maahantuontia Virosta. Viinaa tuotiin Suomeen liki 40 000 litraa noin viiden vuoden aikana. Rikoshyödyn lasketaan olevan noin 1,6 miljoonaa euroa.

Päijät-Hämeeseen rekisteröidyn toiminimen turvin hankittiin Virosta pirtua ilman voimassa olevaa lupaa lähes 40 000 litraa vuosina 2016–2021. Toiminimellä ei ollut käytännössä muuta toimintaa kuin väkiviinan maahantuonti luvanvastaisesti, ja elinkeinotoiminta on rekisterien mukaan päätetty viime vuoden loppupuolella. Elinkeinonharjoittaja jätti ilmoittamatta ja tilittämättä Verohallinnolle valmisteveroja 1,6 miljoonan euron arvosta. Tulli on tehnyt tiivistä yhteistyötä Verohallinnon kanssa, ja Verohallinto on suorittanut toiminimeen verotarkastuksen valmisteverotuksen osalta.

– Tutkittavassa rikoskokonaisuudessa on ollut kolme pääepäiltyä, joista yksi on ollut päijäthämäläisen toiminimen haltijana oleva henkilö. Epäillyt esittivät väkiviinan päätyneen lasinpesunesteen raaka-aineeksi ja väitteensä tueksi he esittivät tekaistuiksi epäiltyjä myyntilaskuja eri yhtiöille. Nämä yhtiöt ovat olleet rikoksesta epäiltyjen läheisyhtiöitä. Todellisuudessa on syytä epäillä viinan päätyneen juomakäyttöön, kertoo tutkinnanjohtaja Sari Knaapi.

Tulli on hankkinut tutkintaan kansallisesti muun muassa asiantuntijalausuntoja sekä todisteita ulkomailta kansainvälisellä oikeusapumenettelyllä.

Tulli on tutkinut rikoskokonaisuutta törkeänä veropetoksena, törkeänä alkoholirikoksena ja salakuljetuksena liittyen luvattomaan denaturoimattoman alkoholin eli väkiviinan maahantuontiin ja edelleen välittämiseen. Esitutkinta on valmistumassa ja siirtyy syyteharkintaan Etelä-Suomen syyttäjäalueelle kevään kuluessa.

Sari Knaapi, tutkinnanjohtaja
Yhteydenotot Tullin mediapalvelun kautta p. 0295 527 150, viestinta(a)tulli.fi

Tulli edistää tavarakaupan sujuvuutta ja varmistaa sen oikeellisuuden, tarjoaa asiakaslähtöisiä palveluita sekä suojaa yhteiskuntaa, ympäristöä ja kansalaisia. Tulli kantaa tehokkaasti tullit ja muut maahantuonnin verot ja maksut sekä torjuu ja tutkii rajat ylittävää rikollisuutta. Tulli laatii viralliset tilastot Suomen ulkomaankaupasta sekä tutkii elintarvikkeiden ja kulutustavaroiden turvallisuutta. Lisäksi Tullin tehtäviin kuuluvat hiilirajamekanismiin liittyvät viranomaistehtävät. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 000 henkilöä. Suomen tulli on osa Euroopan unionin tulliliittoa, jossa noudatetaan yhteistä kauppapolitiikkaa.

Suomen Tulli on osa EU-tullia ja se vaikuttaa meihin kaikkiin16.5.2024 11:33:47 EEST | Tiedote

EU on tulliliitto ja Suomen EU-kaupan osuus on 63,5 prosenttia ulkomaankaupasta. Kaikkien EU-maiden tulliviranomaiset toimivat samojen tavarakauppaa sääntelevien käytäntöjen mukaan ja EU-maiden välisessä kaupassa ei ole tullimaksuja. Tullit valvovat EU:n ja sen ulkopuolisten maiden välisten kauppasopimusten toteutumista käytännössä. Tulevaisuudessa tulliliiton on tarkoitus tiivistyä entisestään EU:n tulliuudistuksen myötä.

Ensimmäinen tulliasema perustettiin autolauttoja varten 65 vuotta sitten – Tullimuseo aukeaa kesäkauteen tänään15.5.2024 12:50:50 EEST | Tiedote

Suomen autolauttaliikenne alkoi 65 vuotta sitten. Yksi ensimmäisistä autolautoista oli Korppoon Galtbystä kesällä 1959 liikenteen aloittanut höyrylautta. Autolautat ovat myös tänään kesäkauteen avautuvan Tullimuseon Lautalla lännestä -näyttelyn aihe. Suomenlinnassa sijaitseva Tullimuseo on auki tiistaista sunnuntaihin läpi koko kesän ja sinne on vapaa pääsy.

Ulkomaille koiran kanssa? Huolehdi lemmikin passi ja rokotus kuntoon, niin paluu Suomeen onnistuu ongelmitta23.4.2024 07:58:00 EEST | Tiedote

Huomenna vietetään Koiranpäivää. Vuosittainen valtakunnallinen teemapäivä kannustaa koiranomistajia viettämään mukava päivä koiransa kanssa. Monesti rakas lemmikki on myös matkakumppani. Koiranomistajan vastuulla on selvittää Suomeen paluuseen liittyvät vaatimukset jo ennen ulkomaille lähtöä. Kun vaadittavat rokotukset, lääkitykset ja asiakirjat ovat kunnossa, kotiinpaluu sujuu ongelmitta.