Meri Obstbaum johtokunnan neuvonantajaksi ja Kimmo Virolainen jatkaa johtokunnan neuvonantajana

Suomen Pankin johtokunta on määrännyt neuvonantajikseen KTT Meri Obstbaumin ja KTT Kimmo Virolaisen. Tehtävät ovat viiden vuoden määräajaksi. Meri Obstbaumin vastuulla on samanaikaisesti rahapolitiikan valmisteluprosessi. Kimmo Virolainen toimii kansainvälisen talouden prosessin päällikkönä.

Meri Obstbaum on toiminut Suomen Pankin ennustepäällikkönä rahapolitiikka- ja tutkimusosastolla ja rahapolitiikan arviointiryhmän jäsenenä vuodesta 2019. Sitä ennen hän työskenteli eri tehtävissä Suomen Pankissa sekä valtiovarainministeriössä.

Kimmo Virolainen jatkaa johtokunnan neuvontajana. Kimmo Virolainen on toiminut Suomen Pankin vs. johtokunnan jäsenenä sekä rahoitusmarkkina- ja tilasto-osaston osastopäällikkönä. Virolainen työskenteli vuosina 2016–2018 IMF:n johtokunnan varajäsenenä Washington D.C.:ssä.

Kuluttajillakin on vastuu maksamisen turvallisuuden toteutumisessa15.5.2024 11:15:00 EEST | Uutinen

"Ilman luottamusta ei synny toimivia rahoitusmarkkinoita tai maksujärjestelmiä", Suomen Pankin johtokunnan jäsen Tuomas Välimäki sanoi tänään Maksufoorumissa. Helsingissä järjestetyssä tilaisuudessa kuultiin, miten maksaminen turvataan nyt ja tulevaisuudessa ja millaisia vaihtoehtoja maksamiseen tarvitaan. Suomen Pankki kannustaa suomalaisia huolehtimaan omien päivittäisten ostostarpeittensa turvaamisesta häiriötilanteissa maksamisen kotivaralla. Maksamisen kotivaralla tarkoitetaan mahdollisuutta käyttää tarvittaessa useampaa maksuvälinettä, kuten maksukortin lisäksi käteistä ja pikamaksusovellusta, sekä tiliä vähintään kahdessa eri pankissa. Myös sähköiset tunnistautumisen välineet ovat tärkeässä roolissa maksamisen kotivarassa. Vahvaa tunnistautumista edellytetään nykyisin lähes kaikessa verkossa tapahtuvassa maksamisessa. Tämä luo riskin väärinkäytöksille. Yksi tapa vähentää pankkihuijausten vaikuttavuutta onkin käyttää muihin kuin pankkiasioihin muita vahvan tunnistamisen välineitä