Yli kahdentuhannen taideteoksen myyntitapahtuma TEOS 2024 siirtyy toukokuulle ja laajenee valokuvataiteeseen

Helsingin Kaapelitehtaalla nähdään toukokuussa mittava kattaus kotimaista nykytaidetta, kun kuvanveistoa, taidegrafiikkaa ja valokuvataidetta edustavat taiteilijaliitot kokoavat esille ja myyntiin yli kaksituhatta taideteosta. 11.–19.5.2024 järjestettävä TEOS 2024 tarjoaa oivan mahdollisuuden ryhtyä taiteen keräilijäksi tai kartuttaa omaa taidekokoelmaa – sekä tutustua siihen, millaista taidetta Suomessa juuri nyt tehdään.

TEOS 2023.Kuva: Aukusti Heinonen

TEOS 2024 merkitsee taiteen ystäville todellista kirsikoiden aikaa: 350 ammattitaiteilijan töiden joukosta löytyy suosikkeja jokaiseen makuun, ja teosostoksia voi tehdä pienelläkin budjetilla. Teoksiaan myyntiin tuovat muun muassa Joel Karppanen, Elina Brotherus, Mari Hallapuro, Elina Autio, HEMULOORDI ja Kari Cavén. Viime vuoden tapaan kävijöitä taidehankinnoissa ja -pohdinnoissa avustaa Taidehaistelija, jonka intohimona on saattaa oikea teos ja sitä etsivä ihminen toistensa luo

Teosvälitystä yli 20 vuoden ajan järjestäneet Suomen Kuvanveistäjäliitto ja Suomen Taidegraafikot saavat tänä vuonna seurakseen Valokuvataiteilijoiden liiton, joten luvassa on entistäkin monipuolisempi taiteen myyntitapahtuma. Tapahtumasta tekevät teoshankintoja sekä maamme keskeiset taidekokoelmat että yksityiset ostajat, ja koska suurin osa teoksista on myynnissä myös verkkokaupassa, pääsee taideostoksia tekemään vaikkei Helsinkiin ennättäisikään.

Taiteilijoita ja taidekenttää tukien

Viimeaikaiset uutiset taiteen ja kulttuurin avustusleikkauksista ovat järkyttäneet taidekenttää, joka toimii jo ennestään pienin resurssein. Suomen taiteilijaseura on todennut leikkausten heikentävän kuvataidealan toimintaedellytyksiä merkittävästi, mistä kärsivät välillisesti myös yleisöt, kansantalous, sivistys ja hyvinvointi.

TEOS 2024 on aidosti vastuullinen taiteen myyntitapahtuma: sen järjestäjätahot ovat voittoa tavoittelemattomia, valtakunnallisesti toimivia ja historiallisesti merkittäviä jäsenliittoja, joiden kaikki tuotto suuntautuu taiteilijoiden ja taidekentän tueksi. Liitot valvovat ja edistävät jäsentensä ammatillisia, taloudellisia ja sosiaalisia etuja sekä vahvistavat taiteen yhteiskunnallista asemaa ja arvostusta Suomessa. TEOS 2024 -tapahtumasta tehtävät taideostokset tukevat Suomen taidekenttää siis yksilöä laajemmin.

Esillä olevaa teosvalikoimaa ei kuratoida ennakkoon. Koska osallistujat ovat liittojen jäseninä ammattitaiteilijoita, voi taidehankintaa pohtiva kävijä luottaa siihen, että mikä tahansa teos on oikea valinta ja hyvä sijoitus, kunhan se on oman maun mukainen. Turbulentissa ajassa tuntuu merkitykselliseltä saada rinnalleen jotain pysyvää ja kestävää – ja juuri sellaista TEOS 2024 yleisölleen taiteen muodossa tarjoaa.

Tapahtumaan on vapaa pääsy ja sinne voi saapua myös ilman ostoaikeita.

- -

Suomen Kuvanveistäjäliiton, Suomen Taidegraafikoiden ja Valokuvataiteilijoiden liiton teosvälitys järjestetään Helsingin Kaapelitehtaalla, Merikaapelihallissa 11.–19.5.2024. Tapahtuma on avoinna yleisölle maanantaista sunnuntaihin klo 11–18 ja sinne on vapaa pääsy.

Tapahtumassa myytävät teokset tulevat näkyviin verkkokauppaan viikkoa ennen tapahtumaa, perjantaina 3.5. Teosmyynti alkaa paikan päällä ja verkossa 11.5. ja verkkomyynti jatkuu tapahtuman jälkeen 30.5.2024 saakka.

TEOS 2024:n kumppaneita ovat Koti ja keittiö -lehti, Antiikki & Design -lehti sekä Hakola

Median tiedustelut ja haastattelupyynnöt:
Kira Björklund, kira.bjorklund@galleria.sculptors.fi, 0400 587 183
Johanna Salmela, salmelajohanna@gmail.com, 040 572 3213

Lisätiedot:
Suomen Kuvanveistäjäliitto ry, galleria.sculptor@sculptors.fi, puh. 050 360 1180
Suomen Taidegraafikot ry, teos@taidegraafikot.fi, puh. 050 362 2091
Valokuvataiteilijoiden liitto, info@hippolyte.fi, puh. 09 612 3344

TEOS 2023.Kuva: Aukusti Heinonen
OTOS. Kuva: Katri Lassila
OTOS.Kuva: Katri Lassila
TEOS 2023. Kuva: Aukusti Heinonen

Lisätietoa julkaisijasta

Suomen Kuvanveistäjäliitto ry, Suomen Taidegraafikot ry ja Valokuvataiteilijoiden liitto ry ovat valtakunnallisia yleishyödyllisiä yhdistyksiä, jotka harjoittavat aktiivista tiedotus- ja näyttelytoimintaa. Yhdistykset ylläpitävät Helsingissä taidegallerioita – Galleria G:tä, Galleria Sculptoria sekä Hippolyteä – joista kullakin on myös oma taiteen myyntikokoelmansa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuvanveistäjäliitto ry