Vihreiden Harjanne: Hallituksen koulutusleikkaukset ja maahanmuuttovastainen linja syventävät osaajapulaa

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne toteaa, että hallituksen  työperäistä maahanmuuttoa ideologisesti torppaava ja ammatillista koulutusta väheksyvä politiikka uhkaa Suomen kasvua ja hyvinvointia.

Atte Harjanne

Osaajapula on yksi Suomen talouskasvun suurimmista jarruista. Se rajoittaa yritysten kasvua ja innovaatioita Suomessa, mikä heikentää maan taloudellista kilpailukykyä kansainvälisesti. Ratkaiseminen vaatii koulutusjärjestelmän kehittämistä, työperäisen maahanmuuton esteiden poistamista ja elinikäisen oppimisen tukemista.

Sen valossa on käsittämätöntä, että tutkijoiden ja yritysten vaatimuksista huolimatta hallitus ei kehysriihen perusteella aio vauhdittaa työperäistä maahanmuuttoa, huomauttaa Atte Harjanne.

– Käytännössä hallitus jarruttaa työperäistä maahanmuuttoa puhtaan ideologisin perustein sen sijaan, että se tekisi talouden sekä ihmisten kannalta järkeviä ja perusteltuja esityksiä, Harjanne ihmettelee.

Hallitus on lähiviikkoina tuomassa eduskuntaan useampia esityksiä, jotka liittyvät työperäiseen maahanmuuttoon. Lakiesitykset estäisivät esimerkiksi turvapaikanhakijoiden kaistanvihdon, eli siirtymisen työperäisiksi maahanmuuttajiksi kesken turvapaikkaprosessin, sekä tiukentaisivat kansalaistamisen edellytyksiä

Lisäksi tulossa on myös esitys, jonka mukaan kansainväliset erityisosaajat saisivat jatkossa etsiä uutta työpaikkaa vain kuusi kuukautta ennen palaamistaan lähtömaahan. Myöhemmin keväällä hallitus on nostamassa työntekijän oleskeluluvan tulorajan 1600 euroon.

– Vähimmäisvaatimuksena kehysriiheen lähdettäessä olisi pitännyt olla aiempien työperäistä maahanmuuttoa jarruttavien esitysten torppaaminen. Esimerkiksi se, että osaajan pitää lähteä Suomesta kolmen tai kuuden kuukauden kuluttua työsuhteen päättymisestä, on järjetön idea. Valitettavasti tätäkään päätöstä ei kehysriihessä saatu kumottua, Harjanne napauttaa.

Työperäistä maahanmuuttoa torppaamaan pyrkivien lakiesitysten ohella hallitus on ilmoittanut kehysriihen yhteydessä leikkaavansa ammatillisesta koulutuksesta peräti 100 miljoonaa euroa. Tämä syventää osaajapulaa Suomessa entisestään, kun peräti yli 80 prosenttia yrityksistä on kertonut tarvitsevansa ammatillisen tutkinnon suorittaneita osaajia.

– Hallitus leikkaa ammatillisesta koulutuksesta nyt, kun ammatillisista osaajista on jo huutava pula. Ammatillisen koulutuksen arvoa ei saisi väheksyä. Teknologinen murros ei muuta sitä, että ammatillisia osaajia tarvitaan myös tulevaisuudessa. Tekoäly ei korvaa putkiasentajaa tai lähihoitajaa, ja vihreä siirtymäkin edellyttää hurjaa määrää käytännön ammattilaisia, Harjanne lataa.

Vihreiden Ohisalo: Kohtuuhintainen asuminen on turvattava kaupungeissa – Vihreät julkaisivat uuden suurten kaupunkien ohjelman23.5.2024 08:26:00 EEST | Tiedote

Vihreiden uudessa suuria kaupunkeja koskevassa ohjelmassa kuvataan kestävän asuntopolitiikan tavoitteita ja ratkaisuja suurissa kaupungeissa. Ohjelmassa esitellään myös Vihreiden ratkaisuja ilmastokriisin ja luontokadon torjumiseksi suurissa kaupungeissa sekä toimia kaupunkien elinvoiman ja ihmisten hyvinvoinnin turvaamiseksi. Suurien kaupunkien ohjelma hyväksyttiin Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa sunnuntaina 19.5.

Ville Niinistö: “Vihreät on takuupuolue sille, että laita- ja äärioikeistolle ei anneta valtaa”18.5.2024 11:19:08 EEST | Tiedote

Europarlamentin jäsen Ville Niinistö korosti Vihreiden puoluevaltuustolle pitämässään puheessa Vihreiden roolia Eurooppa-myönteisenä takuupuolueena ja äärioikeiston vastavoimana. Niinistön mukaan eurooppalaiset valitsevat nyt, annetaanko valtaa niille, jotka haluavat rakentaa vai niille, jotka rikkovat ja uhkaavat ihmisten sekä EU-maiden välistä yhteisöllisyyttä sekä palvelevat Putinin intressejä.

Atte Harjanne: Näen mieluummin hallituksen kuin luonnonmetsän kaatuvan.18.5.2024 10:26:06 EEST | Tiedote

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne nosti puoluevaltuustolle pitämässään puheessa esiin suomalaisten arvostuksen kotimaan luontoamme kohtaan sekä luonnon positiivisen vaikutuksen meidän kaikkien elämänlaatuun. Harjanne kävi läpi hallituksen pitkää syntilistaa surkeasta luonto- ja ilmastopolitiikasta ja korosti, että näkee mieluummin hallituksen kuin luonnonmetsän kaatuvan.