Presidentti Stubbin valtiovierailulla Ruotsissa esillä puolustus ja turvallisuus, Suomen ja Ruotsin laaja-alainen yhteistyö sekä vihreä siirtymä

Tiedote 21/2024
17.4.2024

Tasavallan presidentti Alexander Stubb tekee puolisonsa Suzanne Innes-Stubbin kanssa valtiovierailun Ruotsiin 23.–24. huhtikuuta 2024 kuningas Kaarle XVI Kustaan kutsusta. Vierailulla painottuvat Suomen ja Ruotsin yhteistyön tiivistäminen entisestään vallitsevassa turvallisuuspoliittisessa tilanteessa niin kahdenvälisesti kuin puolustusliitto Naton jäseninäkin. Esillä on myös suomalaisten ja ruotsalaisten yritysten yhteistyön edistäminen maiden globaalin kilpailukyvyn vahvistamiseksi ja vihreän siirtymän vauhdittamiseksi.

Kuningasperhe ottaa presidenttiparin vastaan valtiovierailuun kuuluvin seremonioin tiistaiaamuna 23. huhtikuuta Tukholmassa. Tilaisuutta on mahdollista seurata Kuninkaanlinnan sisäpihalla kello 10 paikallista aikaa. Yleisöä pyydetään saapumaan paikalle kello 9.30 mennessä.

Vastaanottoseremonioiden jälkeen presidentti Stubb vierailee Ruotsin valtiopäivillä ja tapaa valtiopäivien puhemies Andreas Norlénin. Keskustelujen jälkeen presidentti Stubb pitää puheen valtiopäivien edustajille.

Valtiopäivien puheen jälkeen presidenttipari osallistuu kuningas Kaarle XVI Kustaan ja kuningatar Silvian isännöimälle lounaalle Kuninkaanlinnassa.

Iltapäivällä presidentti Stubb käy viralliset keskustelut Ruotsin pääministeri Ulf Kristerssonin kanssa. Presidentti ja pääministeri keskustelevat muun muassa tuesta Ukrainalle sekä Naton Washingtonin huippukokouksen valmisteluista. Keskustelujen päätteeksi he pitävät yhteisen lehdistötilaisuuden.

Tämän jälkeen presidentti Stubb, kuningas Kaarle XVI Kustaa ja pääministeri Kristersson osallistuvat Svenskt Näringslivin, Elinkeinoelämän keskusliiton ja Business Swedenin järjestämään yritysseminaariin. Seminaarissa kukin heistä pitää puheenvuoron. Seminaari käsittelee Suomen ja Ruotsin elinkeinoelämän strategisten kumppanuuksien tiivistämistä.

Päivän päätteeksi presidenttipari osallistuu kuningasparin isännöimälle juhlaillalliselle Kuninkaanlinnassa.

Keskiviikkona 24. huhtikuuta presidenttiparin ohjelma jatkuu Göteborgissa yhdessä kuningasparin kanssa.

Aamupäivällä presidentti Stubb vierailee Göteborgin yliopistolla, jossa hän pitää puheenvuoron ja keskustelee opiskelijoiden kanssa. Puheenvuoron aiheina ovat uusi maailmanjärjestys ja epäjärjestyksen aikakausi.

Iltapäivällä ohjelmassa on Länsi-Götanmaan läänin maaherra Sten Tolgforsin isännöimä työlounas, jonka jälkeen presidenttipari ja kuningaspari tutustuvat Göteborgin satamaan sekä Ruotsin rannikkojoukkojen toimintaan Älvsborgin varuskunnassa.

Valtiovierailu päättyy presidenttiparin isännöimään kiitosvastaanottoon Göteborgin taidemuseossa ja jäähyväisseremonioihin.

Valtiovierailun aikana presidenttipari tapaa myös ruotsinsuomalaisten yhteisöjen edustajia.

Tasavallan presidentin puoliso Suzanne Innes-Stubbilla on erillisohjelmaa presidenttiparin yhteisen ohjelman lisäksi. Tiistaina hän tutustuu yhdessä kuningatar Silvian kanssa Kuninkaanlinnan Bernadotte-kirjastoon sekä vierailee Sven Harryn -taidemuseossa ja paikallisessa peruskoulussa.

Presidentti Stubbin valtiovierailuseurueeseen kuuluvat myös ulkoministeri Elina Valtonen ja opetusministeri Anna-Maja Henriksson.

Kyseessä on presidentti Stubbin ensimmäinen valtiovierailu. Edellinen tasavallan presidentti Sauli Niinistö teki valtiovierailun Ruotsiin viimeksi vuonna 2022. Kaarle XVI Kustaa ja kuningatar Silvia olivat valtiovierailulla Suomessa edellisen kerran vuonna 2015. Lisäksi he vierailivat Suomessa vuonna 2017 yhdessä muiden Pohjoismaiden valtionpäämiesten kanssa Suomen 100-vuotisen itsenäisyyden kunniaksi.

Muut kielet

President Stubb deltar i nordiskt toppmöte om säkerhet och försvar i Stockholm28.5.2024 11:54:56 EEST | Tiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 30/2024 28.5.2024 Republikens president Alexander Stubb kommer att delta i ett nordiskt toppmöte med temat säkerhet och försvar i Stockholm fredagen den 31 maj 2024. Värd för mötet är Sveriges statsminister Ulf Kristersson. I mötet deltar förutom president Stubb och statsminister Kristersson också Norges statsminister Jonas Gahr Støre, Danmarks statsminister Mette Frederiksen och Islands statsminister Bjarni Benediktsson. Diskussionerna kommer att fokusera på aktuella säkerhetsfrågor, bland annat Rysslands anfallskrig mot Ukraina, regional säkerhet och det kommande Natotoppmötet i Washington. Efter diskussionerna hålls en gemensam pressträff.

Presidentti Stubb osallistuu Pohjoismaiden turvallisuus- ja puolustusaiheiseen huippukokoukseen Tukholmassa28.5.2024 11:54:56 EEST | Tiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 30/2024 28.5.2024 Tasavallan presidentti Alexander Stubb osallistuu Tukholmassa järjestettävään turvallisuus- ja puolustusaiheiseen Pohjoismaiden huippukokoukseen perjantaina 31. toukokuuta. Kokousta isännöi Ruotsin pääministeri Ulf Kristersson. Kokoukseen osallistuvat presidentti Stubbin ja pääministeri Kristerssonin lisäksi Norjan pääministeri Jonas Gahr Støre, Tanskan pääministeri Mette Frederiksen ja Islannin pääministeri Bjarni Benediktsson. Keskustelujen aiheena ovat ajankohtaiset turvallisuuskysymykset, kuten Venäjän hyökkäyssota Ukrainaa vastaan, alueellinen turvallisuus ja tuleva Naton Washingtonin huippukokous. Keskustelujen päätteeksi ohjelmassa on yhteinen lehdistötilaisuus.

President Stubb to attend Nordic Summit on security and defence in Stockholm28.5.2024 11:54:56 EEST | Press release

Office of the President of the Republic of Finland Press release 30/2024 28 May 2024 President of the Republic of Finland Alexander Stubb will attend a Nordic Summit on security and defence on Friday 31 May 2024 in Stockholm. The meeting will be hosted by Prime Minister of Sweden Ulf Kristersson. In addition to President Stubb and Prime Minister Kristersson, the meeting will be attended by Prime Minister of Norway Jonas Gahr Støre, Prime Minister of Denmark Mette Frederiksen and Prime Minister of Iceland Bjarni Benediktsson. The discussions will focus on current security issues, including Russia’s war of aggression against Ukraine, regional security and the upcoming NATO summit in Washington DC. At the end of the discussions, the Presidents will hold a joint press conference.

President Stubb besöker Utsjoki och Enare17.5.2024 15:32:43 EEST | Tiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 29/2024 17.5.2024 Republikens president Alexander Stubb kommer att besöka Utsjoki och Enare i Lappland 23–24 maj 2024. Besöket inleds torsdagen den 23 maj i Nuorgam i Utsjoki där president Stubb bekantar sig med Nuorgams lågstadieskola och intervjuas av skolans elever. Efter skolbesöket kommer presidenten att ha ett lunchmöte med ledningen för Utsjoki kommun och renägare. Temat för diskussionen är aktuella frågor som gäller regionen och dess näringsliv. President Stubb träffar allmänheten i byahuset Giisá i Utsjoki med start ca kl. 13.30. På eftermiddagen besöker president Stubb Kevo naturreservat. På programmet står bland annat ett besök på Lapplands forskningsinstituts fältstation i Kevo, diskussioner med representanter för Forststyrelsen och en vandringstur. Fredagen den 24 maj träffar president Stubb representanter för sametinget i Enare för att diskutera aktuella frågor som berör samerna. Presidenten kommer också att besöka Samemuseet

Presidentti Stubb vierailee Utsjoella ja Inarissa17.5.2024 15:32:43 EEST | Tiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 29/2024 17.5.2024 Tasavallan presidentti Alexander Stubb vierailee Lapissa Utsjoella ja Inarissa 23.–24. toukokuuta 2024. Vierailu alkaa Utsjoen Nuorgamista torstaina 23. toukokuuta. Presidentti Stubb tutustuu Nuorgamin alakouluun ja on koulun oppilaiden haastateltavana. Kouluvierailun jälkeen presidentti tapaa lounaalla Utsjoen kunnan johtoa ja poroisäntiä. Keskustelunaiheena ovat alueeseen ja elinkeinoihin liittyvät ajankohtaiset asiat. Presidentti Stubb tapaa kansalaisia Utsjoen Kylätalo Giisássa noin kello 13.30 alkaen. Iltapäivällä presidentti Stubb vierailee Kevon luonnonpuistossa. Ohjelmassa on tutustuminen Lapin tutkimuslaitos Kevon kenttäasemaan, keskusteluja Metsähallituksen edustajien kanssa sekä patikkaretki. Perjantaina 24. toukokuuta presidentti Stubb tapaa Inarissa saamelaiskäräjien edustajia ja keskustelee heidän kanssaan ajankohtaisista saamelaisia koskettavista kysymyksistä. Presidentti tutustuu myös vuoden eurooppalaiseksi museo