Presidentti Stubbin valtiovierailulla Ruotsissa esillä puolustus ja turvallisuus, Suomen ja Ruotsin laaja-alainen yhteistyö sekä vihreä siirtymä

Tiedote 21/2024
17.4.2024

Tasavallan presidentti Alexander Stubb tekee puolisonsa Suzanne Innes-Stubbin kanssa valtiovierailun Ruotsiin 23.–24. huhtikuuta 2024 kuningas Kaarle XVI Kustaan kutsusta. Vierailulla painottuvat Suomen ja Ruotsin yhteistyön tiivistäminen entisestään vallitsevassa turvallisuuspoliittisessa tilanteessa niin kahdenvälisesti kuin puolustusliitto Naton jäseninäkin. Esillä on myös suomalaisten ja ruotsalaisten yritysten yhteistyön edistäminen maiden globaalin kilpailukyvyn vahvistamiseksi ja vihreän siirtymän vauhdittamiseksi.

Kuningasperhe ottaa presidenttiparin vastaan valtiovierailuun kuuluvin seremonioin tiistaiaamuna 23. huhtikuuta Tukholmassa. Tilaisuutta on mahdollista seurata Kuninkaanlinnan sisäpihalla kello 10 paikallista aikaa. Yleisöä pyydetään saapumaan paikalle kello 9.30 mennessä.

Vastaanottoseremonioiden jälkeen presidentti Stubb vierailee Ruotsin valtiopäivillä ja tapaa valtiopäivien puhemies Andreas Norlénin. Keskustelujen jälkeen presidentti Stubb pitää puheen valtiopäivien edustajille.

Valtiopäivien puheen jälkeen presidenttipari osallistuu kuningas Kaarle XVI Kustaan ja kuningatar Silvian isännöimälle lounaalle Kuninkaanlinnassa.

Iltapäivällä presidentti Stubb käy viralliset keskustelut Ruotsin pääministeri Ulf Kristerssonin kanssa. Presidentti ja pääministeri keskustelevat muun muassa tuesta Ukrainalle sekä Naton Washingtonin huippukokouksen valmisteluista. Keskustelujen päätteeksi he pitävät yhteisen lehdistötilaisuuden.

Tämän jälkeen presidentti Stubb, kuningas Kaarle XVI Kustaa ja pääministeri Kristersson osallistuvat Svenskt Näringslivin, Elinkeinoelämän keskusliiton ja Business Swedenin järjestämään yritysseminaariin. Seminaarissa kukin heistä pitää puheenvuoron. Seminaari käsittelee Suomen ja Ruotsin elinkeinoelämän strategisten kumppanuuksien tiivistämistä.

Päivän päätteeksi presidenttipari osallistuu kuningasparin isännöimälle juhlaillalliselle Kuninkaanlinnassa.

Keskiviikkona 24. huhtikuuta presidenttiparin ohjelma jatkuu Göteborgissa yhdessä kuningasparin kanssa.

Aamupäivällä presidentti Stubb vierailee Göteborgin yliopistolla, jossa hän pitää puheenvuoron ja keskustelee opiskelijoiden kanssa. Puheenvuoron aiheina ovat uusi maailmanjärjestys ja epäjärjestyksen aikakausi.

Iltapäivällä ohjelmassa on Länsi-Götanmaan läänin maaherra Sten Tolgforsin isännöimä työlounas, jonka jälkeen presidenttipari ja kuningaspari tutustuvat Göteborgin satamaan sekä Ruotsin rannikkojoukkojen toimintaan Älvsborgin varuskunnassa.

Valtiovierailu päättyy presidenttiparin isännöimään kiitosvastaanottoon Göteborgin taidemuseossa ja jäähyväisseremonioihin.

Valtiovierailun aikana presidenttipari tapaa myös ruotsinsuomalaisten yhteisöjen edustajia.

Tasavallan presidentin puoliso Suzanne Innes-Stubbilla on erillisohjelmaa presidenttiparin yhteisen ohjelman lisäksi. Tiistaina hän tutustuu yhdessä kuningatar Silvian kanssa Kuninkaanlinnan Bernadotte-kirjastoon sekä vierailee Sven Harryn -taidemuseossa ja paikallisessa peruskoulussa.

Presidentti Stubbin valtiovierailuseurueeseen kuuluvat myös ulkoministeri Elina Valtonen ja opetusministeri Anna-Maja Henriksson.

Kyseessä on presidentti Stubbin ensimmäinen valtiovierailu. Edellinen tasavallan presidentti Sauli Niinistö teki valtiovierailun Ruotsiin viimeksi vuonna 2022. Kaarle XVI Kustaa ja kuningatar Silvia olivat valtiovierailulla Suomessa edellisen kerran vuonna 2015. Lisäksi he vierailivat Suomessa vuonna 2017 yhdessä muiden Pohjoismaiden valtionpäämiesten kanssa Suomen 100-vuotisen itsenäisyyden kunniaksi.

Muut kielet

President Stubb besöker Utsjoki och Enare17.5.2024 15:32:43 EEST | Tiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 29/2024 17.5.2024 Republikens president Alexander Stubb kommer att besöka Utsjoki och Enare i Lappland 23–24 maj 2024. Besöket inleds torsdagen den 23 maj i Nuorgam i Utsjoki där president Stubb bekantar sig med Nuorgams lågstadieskola och intervjuas av skolans elever. Efter skolbesöket kommer presidenten att ha ett lunchmöte med ledningen för Utsjoki kommun och renägare. Temat för diskussionen är aktuella frågor som gäller regionen och dess näringsliv. President Stubb träffar allmänheten i byahuset Giisá i Utsjoki med start ca kl. 13.30. På eftermiddagen besöker president Stubb Kevo naturreservat. På programmet står bland annat ett besök på Lapplands forskningsinstituts fältstation i Kevo, diskussioner med representanter för Forststyrelsen och en vandringstur. Fredagen den 24 maj träffar president Stubb representanter för sametinget i Enare för att diskutera aktuella frågor som berör samerna. Presidenten kommer också att besöka Samemuseet

Presidentti Stubb vierailee Utsjoella ja Inarissa17.5.2024 15:32:43 EEST | Tiedote